خرید سنگ
to top

انواع روش های برش فلزات


308
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 52 ثانیه



انواع روش های برش فلزات

برشکاری از اولین مرحله از پروسه  ساخت و نصب قطعات می باشد بگونه ایکه با توجه به پروسه ساخت می تواند به روشهای مختلفی صورت گیرد. برشکاری بر اساس دوره هایی که در صنعت ایجاد شده است به دو نوع سنتی و مدرن تقسیم بندی می شود. روشهای تا قبل از استفاده از سی ان سی هاCNC  را می توان بعنوان روش سنتی و روشهای  برش با استفاده از ماشینهای سی ان سی را بعنوان روشهای مدرن می توان تقسیم بندی نمود.

روشهای سنتی:

 بطور کلی می توان هر نوع جدا شدن ماده از ماده اصلی را بعنوان برشکاری تعریف نمود. با این تعریف می توان سوراخکاری، فرزکاری و تراشکاری،سنگ زنی و اره کاری و سمباده کاری را جزو روشهای سنتی برش قلمداد کرد. آنچه در این مقاله مورد نظر است بیشتر تمرکز بر روی روشهای نوین برشکاری مانند برش لیزری  ورقهای فلزی با آلیاژی مختلف با دستگاه برش لیزری فلزات می باشد. 

روشهای مدرن برشکاری:

روشهای نوین برشکاری با توجه به سرعت و دقت بالا روز به روز بیشتر مورد استقبال صنعتگران قرار می گیرد بطوریکه امروزه کمتر کسی است که با مزایای استفاده از این نوع روشها آشنایی نداشته باشد.روشهای زیر می توان بعنوان روشهای مدرن برشکاری در فلزات نام برد.

برش ورق اهن یا استیل با دستگاه گیوتین : 

از ابتدایی ترین روشهای برش مدرن ورق،برش ورق آهن با دستگاه گیوتین می باشد. در این روش بعلت استفاده از تجهیزات مکانیکی دقت به نسبت پایین بوده و خطا زیادی دارد اما بطور کلی روش ساده و به صرفه ای می باشد و تقریبا محدودیت ابعادی زیادی در برش ورق استیل یا برش ورق آهن یا فلزات دیگر ندارد. دستگاه جدید این روش مجهز به سی ان سیCNC می باشند.

برش آهن یا استنلس استیل با هواگاز:

برای برش کلیه فلزات آهنی مانند برش ورق سیاه ،گالوانیزه و استنلس استیل می توان از برش هواگاز استفاده کرد. در این روش که بصورت دستی یا ماشینی انجام می شود بعلت اکسیده شدن محل برش دقت پایین می باشد اما بسیار مقرون به صرفه بوده منتها سرعت پایینی در قیاس با برش لیزری فلزات یا خدمات برش ورق آهن با لیزر را دارد.

برش پلاسما:

از دیگر روشهای برش فلزات، برش ورق با پلاسما می باشد که نسبت به برش هواگاز دارای دقت بهتری است و تنش حرارتی کمتری به قطعه وارد میکند.در این روش از گاز خنثی یا هوای فشرده برای برش استفاده می کند.

برش لیزر:

برش لیزر از روشهای نسبت جدید و به روز می باشد که دارای سرعت و دقت زیادی در برش فلزات ایجاد کرده است بطوریکه خدمات برش لیزر توانسته است در دهه های اخیر جای خود را در صنعت تثبیت کند. دستگاه برش لیزری فلزات توانسته است با پیشرفت بیشتر خدمات متنوعی را ارایه دهند تا جایی که برش پروفیل ها و لوله ها نیز توسعه پیدا کرده است. از محدودیتهای این روش برش ورق با ضخامت بالا می باشد که تا حدودی از عیوب اصلی این روش به حساب می اید منتها با توجه به توانایی های بسیار در برش انواع ورق و شکلها تا کنون جایگزینی قوی برای این روش پیدا نشده است و روز به روز رو به رشد می باشد بطوریکه خدمات برش لیزری فلزات جزو اصول برش و تولید قطعات قرار گرفته است و تقریبا در هر صنعتی برش ورق سیاه با لیزر و برش ورق استیل با لیزر یا بطور کلی برش لیزری فلزات از اصول بدیهی برش ورق می باشد.

منبع 

دستگاه CNC

 



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...