خرید سنگ
to top

تاریخچه ماشین تراش و تراشکاری


357
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 53 ثانیه



دستگاه هاي تراش از ابتدایی ترین نوع ماشین آلات صنعتی به شمار می آیند . استفاده از دستگاه تراش به قرن هفده و هجده میلادی بر می گردد.  قدیمی ترین روش تراش ، تراشیدن چوب به وسیله درخت بوده است.  در این روش تراش دو سر چوب را بین دو درخت قرار می دادند و یک طناب به شاخه درخت می بستند و آن را حول چوب مورد نظر می پیچیدند. طرف دیگر طناب را فرد دیگری گرفته و آن را به حرکت در می آورد .  شخص دومی که در طرف مقابل قرار داشت با رنده ، چوب را می تراشید . این روش کم کم پیشرفت کرد و در سال1740 میلادی اولین ماشین تراش در فرانسه ساخته شد . در دستگاه تراش حرکت چرخشی محور اصلی به وسیله دست تأمین می شد . در این ماشین تراش محور اصلی توسط دو چرخ دنده ساده به میله پیچ بری متصل بود و امکان تراشیدن پیچ نیز فراهم شده بود. در سال 1796 میلادی یک شخص انگلیسی به نام فري تند Freetand برای اولین بار دستگاه تراشی ساخت که دارای میله پیچ بری بود و با عوض کردن چرخ دنده های روی محور اصلی و محور پیچ بری می توانست پیچ های مختلف را بتراشد . در همین سال ها دستگاه تراشی ابداع گردید که با استفاده از پدال محور کار آن به گردش در می آمد در سال های 1800 تا 1830 دستگاه هاي تراشی با بدنه چوبی و پایه آهنی ساخته شد . در سال 1850 دستگاه تراشی با بدنه آهنی ساخته شد و در سال 1853 در نیویورک دستگاه تراشی با ریل هایی به طول 20 فوت که کارهایی به قطر 10 اینچ را می تراشید ساخته شد .

بعد ها ماشين تراش مدرن تري ساخته شده که مي توانستند با آنها پيچ هاي مختلفي را تراش بدهند و نيز بار هاي طولي و عرضي بوسيله چرخ دنده هائيکه در روي دستگاه سوپرت طولي وعرضي قرارداشت بصورت خود کار انجام گيرد همچنين طريقه تعويض چرخ دنده ها در قسمت پيش دستگاه نشان داده شده است . ولي در سال هاي بعد اين ماشين تراش تکميل تر شده و پايه اي که بخود دستگاه تراش متصل شده بود ساخته شد . بعد از مدتي ماشین تراش های بهتري از نظر قدرت و دورهاي بالاتر ساخته شد که بنام دستگاه تراش هاي جعبه دنده اي معروف اند . اين ماشین تراش های داراي جعبه دنده تعداد دور و نيز جعبه میزان بار مي باشند که به آساني ميتوان آنها را خودکار نمود و کارهاي مختلف را تراشيد .

چنانچه ماشين تراش ساخت ماندسلي را با دستگاه تراش هاي دقيق امروزه مقايسه کنيم متوجه خواهيم شد که ماشين تراش ماندسلي نسبت به ماشين تراش هاي ديگر بد شکل و ناخوش آيند بود نا گفته نماند که ماشين تراش ساخت ماندسلي مقدمه ساختن ماشين هاي ابزارسازي بعدي قرارگرفت .

امروزه بعد از گذشت سال ها از اختراع دستگاه تراش و مجهز شدن این دستگاه به هدایت کننده های رایانه ای CNC ، دستگاه تراش دستی هنوز هم اساس صنایع امروزی را تشکیل می دهد و کسانی که با دستگاه های تراش جدید کار می کنند نیاز به یادگیری و تسلط بر نحوه عملکرد دستگاه تراش های دستی را دارند .

در کارخانه هاي امروزی که مجهز به دستگاه های مدرن هستند ، در کارگاه های ابزارسازی و ماشین سازی آن ها تراشکارهای زبردست با دستگاه تراش های دستی نقشه های طراحان و مهندسان را به اجرا در می آورند . دستگاه تراش را به حق می توان پدر ماشین های ابزار نامید ، زیرا قادر به انجام کارهایی است که ماشین های دیگر از انجام آن عاجزند .

دستگاه تراش و فرز دستگاه فرز دستگاه تراش


نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...