خرید سنگ
to top

آشنایی با رشته تراشکاری و فرزکاری


422
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 20 ثانیه



در رشته ساخت وتولید با روش های شکل دادن قطعات( اعم از فلزی یا غیر فلزی ) به کمک دستگاههای صنعتی نظیر تراش ، فرز و… آشنا می شوید . این دستگاهها به روش براده برداری به قطعات شکل می دهد . هنرجویان نحوه کارکرد دستگا ه ها و طریقه طراحی و ساخت یک قطعه را  شامل طراحی ، محاسبات کشیدن نقشه صنعتی و سپس عملیات کارگاهی ساخت قطعه را می آموزند .

طراحی وساخت در حیاط ، محور شیر آب ، تراز مورد استفاده در ساختمان وصنعت ، فاز متر ، قالب ساخت قسمت های فلزی وغیر فلزی تجهیزات کامپیوتر و ….. همگی از تخصص وهنرهای است که یک فارغ التحصیل این رشته  می تواند از ابتدا تا انتها با توجه به استعداد و پشتکار خود انجام دهد .

 اخبار

درس هایتخصصی این رشته :

 

 

اجزای ماشین- رسم فنی عمومی و تخصصی – شناخت مواد – کارگاه تراشکاری –  محاسبات فنی 1-   کارگاه ساخت و تولید-  آزمایشگاه اندازه گیری دقیق کاربرد برق در ماشین ابزار  -  تکنولوژی جوشکاری- 2- کارگاه مکانیک  محاسبات فنی

 

توانمندی های دانش آموختگان این رشته :

 

تراش قطعات فلزی با ماشین تراش

نقشه خوانی وترسیم نقشه های ساخت و تولید

انجام کارهای مقدماتی فلز کاری

فرزکاری سطوح تخت ، سطوح پله ای و شیارها

تراش قطعات فلزی با صفحه تراش

انجام ریخته گری های ساده و جوش کاری فلزات آهنی

گرایش ساخت و تولید :

اخبار

  این رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی به دو گرایش قالب سازی و ماشین ابزار تقسیم می شود و در مقاطع تحصیلات تکمیلی به سه گرایش سیستمهای تولید صنعتی، شکل دهی فلزات و ( در برخی از دانشگاه ها مکاترونیک) تقسیم می گردد.

  هدف تربیت کارشناسانی است که با به کاربردن تکنولوژی مربوط به ابزارسازی، ریخته گری ، جوشکاری، فرم دادن فلزات ، طرح کارگاه یا کارخانه های تولیدی آماده کار در زمینه ساخت و تولید ماشین آلات و صنایع (کشاورزی ، نظامی، ماشین سازی، ابزارسازی ، خودروسازی و … ) باشند. فارغ التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین سازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولید ماشین آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهره برداری و اجرای صحیح طرح ها را عهده دار شوند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی، فیزیک و مکانیک از آگاهی کافی برخوردار باشند. همچنین درک دروس پایه مانند استاتیک و مقاومت مصالح برای درک دروسی مانند ارتعاشات دینامیک، دینامیک ماشین، ارتعاشات ماشین و ابزار و غیره ضروری است. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید، طراحی قالبهای پرس، طراحی قید و بندها، کار و برنامه ریزی با ماشینهای اتوماتیک، اصول کلی و نحوه کار با ماشینهای دستی و تعمیر و نصب تمام سرویسهای صنعتی می باشد و درصد نسبتا بالایی از آنها به صورت عملی ارائه می گردد. داوطلب باید سالم باشد تا بتواند کارهای کارگاهی را به خوبی انجام دهد و استعداد کارهای فنی را داشته باشد. با توجه به خودکفایی صنایع کشور این رشته دارای بازار کار خوبی است.

 



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...