خرید سنگ
to top

نمایی از کارخانه ساخت لوله


509
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 14 ثانیه



 معمولا ساختن لوله ها به سه روش تولید و می شود .

1- فلز آلیاژی گرم یکی از برجسته‌ترین فرآیندها است. معمولا لوله‌های چدنی نشکن به این روش ساخته می‌شوند. لوله‌های بدون درز( seamless pipes) بوسیله کشش یک شمش تو پر روی یک میله حفره‌ساز برای ایجاد پوسته توخالی ساخته می‌شوند. از آنجایی که در فرآیند تولید جوش‌کاری انجام نمی‌شود، لوله‌های بدون درز قوی‌تر و قابل اعتماد‌تر هستند. از لحاظ تاریخی لوله‌های بدون درز برای تحمل فشار بهتر از انواع دیگر در نظر گرفته می‌شدند و اغلب در دسترس‌تر از لوله‌های جوشی بوده، لوله های چدنی نشکن به این روش ساخته میشوند.بوسیله کشش یک شمش تو پر روی یک میله حفره‌.

2- روش رول فرمینگ : پیشرفت‌هایی که از دهه 1970 در مواد، کنترل فرآیند و تست غیر مخرب انجام شد، این امکان را فراهم کرد که در بسیاری از کاربردها لوله‌های جوشی جایگزین لوله‌های بدون درز شوند. لوله‌های جوشی (welded pipes) به وسیله جوش‌کاری مقاومت الکتریکی( electric resistance weldinیا ERW) و جوش‌کاری ذوبی الکتریکی (electric fusion welding) EFW) به وسیله لوله کردن یک ورق و جوش‌کاری درز آن تولید می‌شوند.

 
لوله‌های با قطر بالاتر از 10 اینچ می‌توانند به صورت ERW، EFW یا جوش‌کاری قوسی زیر پودری( (submerged arc weldingیا SAW ساخته شوند. دو تکنولوژی برای تولید لوله‌های فولادی با ابعاد بزرگ‌تر وجود دارد که برای سایزهایی که امکان تولید آن توسط فرآیندهای بدون درز و ERW وجود ندارد مناسب است. دو نوع لوله تولید شده در سایزهای بزرگ‌تر، از تکنولوژی‌های جوش‌کاری قوسی زیر پودری طولی (longitudinal submerged arc welding) یا LSAW و جوش‌کاری قوسی مارپیچی زیر پودری (spiral submerged arc welding) یا SSAW استفاده می‌کنند. LSAW به وسیله خم‌کاری و جوش‌کاری صفحات فلزی انجام می‌شود و اغلب در کاربردهای صنعت نفت و گاز استفاده می‌شوند.


با توجه به قیمت بالا، لوله‌های LSAW به ندرت در کاربردهای کم ارزش غیر انرژی مانند خطوط لوله آب استفاده می‌شوند. لوله‌های SSAW به وسیله جوش‌کاری مارپیچی کویل‌های فولادی تولید می‌شوند و مزیت قیمتی آن ها بیش از لوله‌های LSAW است زیرا این فرآیند به جای صفحات فولادی از کویل استفاده می‌کند.

3- روش ریخته گری گریز از مرکز ( Centerifugal Casting)

در این روش مذاب را به داخل یک قالب استوانه ای افقی که در حال چرخش می باشد ریخته و پس از انجام فرآیندی لوله ساخته میشود. معمولا در این روش لوله های ضخیم با طول کوتاه ساخته می شود که در صنایع مختلف کاربرد بسیار بالایی دارد.

گروه تلگرام تبلیغات صنعتی 

کلیک کنید 
 



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...