خرید سنگ
to top

خرید زمین در گیلان


896
زمان مطالعه: 32 دقیقه, 7 ثانیه

استان گیلان با موقعیت جغرافیایی بی نظیری که دارد می تواند جزو استان های بسیار مناسب برای سرمایه گذاری باشد و شما هم می توانید با خیالی راحت به خرید زمین و ملک در این استان بپردازید.



خرید زمین در گیلان

خرید و فروش زمین در گیلان

استان گیلان با موقعیت جغرافیایی بی نظیری که دارد می تواند جزو استان های بسیار مناسب برای سرمایه گذاری باشد و شما هم می توانید با خیالی راحت به خرید زمین و ملک در این استان بپردازید. برای خرید و فروش زمین در گیلان یکی از مهمترین موضوعاتی که می تواند مطرح شود، آشنا بودن با منطقه است. اگر می خواهید با خرید زمین در گیلان سرمایه گذاری خود را انجام دهید، ابتدا باید با انوع زمین، انواع قواتین و سندهای معاملاتی ملک و مراحل سرمایه گذاری و خرید زمین و ساخت و ساز آشنا شوید. برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

جهت خرید زمین و ویلا در گیلان با شماره 09198133353 مهندس حسن نژاد تماس بگیرید.

خرید و فروش زمین در گیلان

بنچاق چیست؟

در گذشته بنچاق یک سند مالکیت بود که در پی تصویت قانون ثبت مورد استفاده قرار می‌گرفت. این سند توسط افرادی که سواد داشتند نوشته می‌شد و به دنبال آن علما و مراجع دینی آن را تأیید می‌کردند و به اندازه سند مالیکت ارزش داشت. اما مروزه بدنبال تغییراتی که بعد از تصویب قانون ثبت اتفاق افتاد معنا، ارزش و نحوه استفاده از آن تغییر کرده است. امروزه بنچاق سندی محسوب می‌شود که بعد از نقل و انتقال رسمی ملک توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده و به عنوان یک سند رسمی شناخته می‌شود. تمامی مشخصات ملک، جزئیات و متعلقات مانند شماره‌ سریال‌های آب، برق، تلفن، گاز و… در بنچاق ذکر می‌شود که همه این موارد در دفترچه مالکیت یا سند منگوله‌دار وجود ندارد. در حال حاضر بنچاق همان برگه و سندی است که در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده و همه جزئیات مربوط به مالکیت در آن قید می‌شود. این برگه باید مهر و امضای سردفتر را داشته باشد تا رسمیت پیدا کند.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

بنچاق چیست؟

نمونه قدیمی بنچاق

در نمونه قدیمی بنچاق بیشتر موارد به صورت دست‌نویس بوده و تنها بخش‌هایی از قبل تایپ شده است. ضمن اینکه قدیم‌تر یا در روستاها، همین موارد چاپ‌شده هم وجود نداشته است و همه چیز را به صورت دست‌نویس می‌نوشته‌اند.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

نمونه قدیمی بنچاق

نمونه جدید بنچاق

مهم‌ترین تفاوت نمونه جدید بنچاق این است که در قالب سند رسمی در دفترخانه به صورت کاملا تایپی تنظیم شده و به مالک تحویل داده می‌شود. ضمن اینکه می‌توانید در سایت سازمان ثبت اسناد، اصالت آن را بررسی کنید.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

نمونه جدید بنچاق

تاریخچه بنچاق

تاریخچه دقیق استفاده از بنچاق مشخص نیست و از سال‌های دور و از وقتی برخی از افراد سواد داشتند، معاملات و جزئیات مالکیت را ثبت می‌کردند. تا پیش از رضا شاه پهلوی که ایران دفتر اسناد رسمی نداشت، مردم برای ثبت معاملات اموال منقول و غیرمنقول و موارد دیگر مانند وقف یا ازدواج هم به افراد باسواد، معتمد و روحانیون مراجعه می‌کردند. بر همین اساس سند ممهور و امضاشده‌ای به آنها تحویل داده می‌شد که به آن بنچاق گفته می‌شد. اما بعد از سال ۱۳۰۵ که به دستور رضا شاه، دفتر اسناد رسمی افتتاح شد، این سند توسط سردفتران ارائه می‌شد.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

تاریخچه بنچاق

کاربرد بنچاق

در طول زمان بنچاق در حکم سند مالکیت بوده است که تمام جزئیات مربوط به ملک و مشخصات فروشنده (مالک قبلی) و خریدار (مالک فعلی) در آن درج می‌شد. بنابراین کاربرد بنچاق برای اثبات مالکیت بر ملک، زمین، ویلا و موارد مشابه بوده است. ضمن اینکه در صورت نیاز به هر کدام از جزئیات مربوط به ملک و مالک، می‌توانید به آن استناد کنید. اما میتوان بیان کرد که مهم‌ترین کاربرد آن اثبات مالکیت بر ملک، زمین و ویلا بوده است.

همان‌طور که اشاره کردیم امروزه بنچاق به تنهایی برای اثبات مالکیت ملک کافی نیست. در واقع باید این سند قدیمی تبدیل به سند تک برگی شود. تا در نهایت این سند تک ‌برگ به عنوان سند رسمی و امروزی دارای اعتبار و نزد مراجع قانونی معتبر ‌باشد.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

کاربرد بنچاق

ویژگی‌های بنچاق

بنچاق برگه‌ای به اندازه ‌A2 است که تنها در اختیار مالکین قرار می‌گیرد و می‌توان گفت پیش‌نیازی برای دریافت سند ملک است. یکی از ویژگی‌های بنچاق این است که اطلاعاتی در آن گنجانده شده که سرنوشت ملک را برای شما مشخص می‌کند. حتی می‌توان معاملات مسکن که پیش از آن انجام شده را از آن اطلاع پیدا کرد. شما در صورت نداشتن بنچاق ملک می‌توانید برای انجام معامله به دفاتر اسنادی که معاملات و یا عملیات ثبت ملک در آنجا انجام شده، مراجعه کنید. گاهی اوقات نیز در هنگام انجام معامله، دفتر اسناد رسمی از دفترخانه قبلی که معامله ملک در آن انجام شده درخواست بنچاق می‌کنند.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

ویژگی‌های بنچاق

فرق سند رسمی با بنچاق

از سال ۱۳۹۱ دولت با تصویب قانون، هر بنچاقی که به موجب خرید و فروش ملک و یا انتقال سند مالکیت به دفاتر اسناد رسمی وارد می‌شود، باید بنچاق قبلی که به صورت رسمی یا غیررسمی دریافت شده همراه با تمام جزئیات ملک، تبدیل به سند تک برگی شود.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

فرق سند رسمی با بنچاق

مدارک مورد نیاز برای تبدیل بنچاق به سند تک برگ

  • به همراه داشتن بنچاق و تکمیل کردن فرم خلاصه معامله

  • اصل سند مالکیت منگوله‌دار در صورت وجود

  • ارائه کد ملی و آدرس مالک در صورتی که مالک خریدار جدیدی باشد

  • آدرس و کد پستی ملک

  • ارائه فرم درخواست سند تک برگی

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای تبدیل بنچاق به سند تک برگ

مراحل تبدیل بنچاق به سند تک برگ

مراجعه به دفتر اسناد رسمی: در صورت داشتن سند منگلوله‌دار باید ابتدا به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنید.

استعلام سند قبلی: این کار سبب می‌شود که بفهمیم ملک بازداشتی است یا در توقیف دادگستری؟ در رهن بانک است یا خیر؟

تسویه بدهی با شهرداری: در صورتی که بخواهید سند تک برگی دریافت کنید باید حتما عوارض شهرداری ملک را پرداخت کنید و به شهرداری هیچگونه بدهی نداشته باشید. در صورت پرداخت نکردن عوارض شهرداری گواهی پایان‌کار صادر نخواهد شد و در نتیجه سند تک برگی به شما تعلق نمی‌گیرد.

تسویه با دارایی: یکی دیگر از مراحل تبدیل بنچاق به سند تک برگی این است که اگر به اداره دارایی بدهکار هستید تمام آن را تسویه کنید. مانند مرحله قبل اگر شما مالیات ملک را پرداخت نکنید گواهی پایان کار برای شما صادر نمی‌شود.

مراجعه به اداره ثبت: در این مرحله شما باید فرم درخواست صدور سند تک برگ را پر کنید، در این مرحله ارائه اصل سند قبلی و ارائه مدارک و پرداخت هزینه‌های ثابت و جانبی به اداره ثبت توسط مالک الزامی است.

باجه پست اداره ثبت: در این مرحله و در نهایت برای اینکه سند تک برگ برای شما صادر شود و آن را دریافت کنید باید به باجه اداره پست مراجعه کرده و پاکت تحویل سند مالکیت را دریافت کنید و رسید را تحویل بگیرید.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

مراحل تبدیل بنچاق به سند تک برگ

زمین کشاورزی چیست؟

زمین کشاورزی نیز بخشی از زمین است که به دلیل توانایی آن برای رشد محصولات غذایی در آن کشاورزی صورت می گیرد. منابع زمین های کشاورزی و گیاهان زراعی قابل رشد، همگی مبتنی بر ترکیبات خاک و آب و هوا هستند و می توانند برای محصول مورد کشت چشم اندازهای متفاوتی را تعریف کنند. برای زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

زمین کشاورزی به منظور کشاورزی در یکی از موارد زیر بهره ‌برداری می‌گردد:

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

زمین کشاورزی چیست؟

خرید زمین کشاورزی در گیلان برای ورود به کسب و کار در این حوزه مزایاهای زیادی را برای صاحب زمین یا سرمایه‌گذار فراهم می‌کند.. شروع یک کسب و کار کشاورزی در خاک حاصلخیز گیلان، یک ایده پرسود و پرطرفدار است. شما می‌توانید با خرید زمین کشاورزی در بهترین مناطق استان گیلان، بهترین و پرسودترین محصولات زراعی را پرورش دهید. این که شما چه محصولی می‌خواهید بکارید، به شما کمک می‌کند که زمین مناسب را برای کشاورزی پیدا کنید. برای زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

بسیاری از افراد برای راه اندازی کسب و کارهای کشاورزی به شهرهای شمالی مهاجرت می‌کنند. زمینی که شما برای کشاورزی انتخاب می‌کنید باید یک سری ویژگی‌ها داشته باشد در غیر این صورت زحمات شما نتیجه‌ای حاصل نخواهد کرد. از جمله ویژگی هایی که باید در خرید زمین کشاورزی مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:

- خاک

نوع خاک زمین در اولویت اول قرار دارد زیرا خاک محل جایگیری و همچنین منبع تأمین آب و مواد مغذی و اکسیژن برای محصول کشاورزی است. بنابراین کیفیت خاک می تواند تاثیر به سزایی در تولید سودآورترین محصول داشته باشد پس اولین اقدام برای شناسایی زمین مناسب بررسی نوع خاک آن است. همچنین باید بدانید آیا خاک به مقدار کافی برای رشد گیاهان وجود دارد؟، آیا زمین به لحاظ تاریخی مستعد به وقوع سیل بوده است یا خیر ؟ علاوه بر این آیا قبل از شروع به کاشت محصول، خاک باید مدیریت شود؟ آیا خاک pH مورد نیاز محصول را برآورده می کند؟

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

خاک

- شرایط آب و هوایی منطقه خرید زمین کشاورزی

قبل از هر چیز باید دقت کنید که چه کاربری از زمین مورد نظرتان است. شاخص‌هایی مانند دمای هوا، بارش میانگین منطقه، ارتفاع از سطح دریا و ... را مورد توجه قرار دهید. و با توجه به این که چه نوع محصولاتی را در زمین کشاورزی می‌خواهید کشت کنید شرایط آب و هوایی خاصی را باید انتخاب کنید. در مناطق خوش آب و هوا گیلان دغدغه استفاده از آن و کمبود آب و ... را برای خرید زمین کشاورزی نخواهید داشت.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

شرایط آب و هوایی منطقه خرید زمین کشاورزی

- دسترسی زمین به خدمات مورد نیاز

هنگام انتخاب زمین کشاورزی دسترسی به امکاناتی مانند: برق، مسیر عبور و مرور مناسب و غیره را بررسی کنید. زیرا این موارد از جمله امکانات ضروری است که در صورت نبود آنها باید هزینه های زیادی را برای دسترسی به آنها متحمل شوید.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

 دسترسی زمین به خدمات مورد نیاز

- جهت زمین کشاورزی

جهت و مقدار تابش نور خورشید به تمام نقاط زمین باید بخوبی بررسی شود زیرا در رشد و پرورش محصولات تأثیر زیادی می‌گذارد. اگر جهت زمین به سمتی باشد که تابش مناسب نور خورشید را نداشته باشد، حتی اگر هم مابقی شرایط مناسب باشد، اصلاً گزینه‌ای خوب برای کشاورزی محسوب نمی‌شود. این مسئله به خصوص در زمین‌های کشاورزی که در دامنه تپه‌ها قرار دارد و پشت به مشرق است بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

جهت زمین کشاورزی

- شیب زمین کشاورزی

در زمین‌هایی که شیب بالایی دارند مشکلاتی مانند شستن خاک توسط رواناب بیشتر انجام می‌گیرد و به مرور شیب زمین کاهش می‌یابد و در نتیجه فرسایش خاک به مرور بیشتر می‌شود. به خصوص زمانیکه در جهت شیب شخم زدن انجام گیرد سرعت فرسایش نیز بیشتر می‌شود. از این‌رو به مرور زمین کارایی خود را از دست می‌دهد و می‌تواند حتی به مرور به یک زمین بایر و غیر قابل کشت تبدیل شود.

از این‌رو بهتر است هنگام خرید زمین کشاورزی شیب آن را در اندازه کمتر از 8 درصد در نظر بگیرید. در این صورت با مشکلاتی مانند کمبود منابع خاک در آینده روبرو نمی‌شوید.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

شیب زمین کشاورزی

- منابع آبی زمین کشاورزی

هنگام خرید زمین کشاورزی منابع آبی کافی، مقدار آب و فصلی یا دائمی بودن آن‌ را نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. این منابع شامل موارد مختلفی است که شامل رودخانه مخصوصاً در بالادست، جوی آب، چاه آب و غیره است. اگر رودخانه‌ای فصلی داشته باشد تا زمانی خاص منابع آبی مورد نیازتان را فراهم می کند ولی نمی‌توانید به طور دائم آب داشته باشد و در فصل‌های گرم به مشکل بر می‌خورید. همچنین در صورتیکه از چاه آب استفاده می‌کنید، باید میزان آبدهی و مواردی از این قبیل را مورد بررسی قرار دهید.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

منابع آبی زمین کشاورزی

- جنس خاک زمین کشاورزی

از دیگر مواردی که باید به آن دقت کنید، جنس خاک است. خاک‌ها به سه نوع اسیدی، قلیایی و خنثی تقسیم‌بندی می‌شوند. بهترین نوع زمین دارای PH خنثی است، زیرا می‌توان به راحتی بر روی آن کشت محصولات مختلفی را انجام داد. اگر زمین دارای PH مناسبی نباشد، احتمالاً هزینه‌های زیادی باید برای تغییر شرایط خاک آن پرداخت کنید.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

جنس خاک زمین کشاورزی

- فشار علف های هرز سمی

شناسایی راهکارهایی برای غلبه بر محدودیت های مرتبط با علف های هرز، از جمله هر گونه علف های هرز و تهاجمی موجود از دیگر موارد مهم در بررسی زمین کشاورزی است و در این خصوص شما باید بدانید که علف های هرز زمین کشاورزی مورد نظر شما از چه نوع و چند ساله هستند.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

فشار علف های هرز سمی

- بررسی آلودگی زمین کشاورزی

بررسی آلودگی‌های احتمالی در اطراف زمین کشاورزی بسیار مهم است. به خصوص زمانیکه آلودگی‌ها به منابع آبی وارد شوند می‌توانند به محصولات نفوذ کرده و کیفیت و کمیت آن‌ها را دستخوش تغییرات زیادی کنند. برای بررسی آلودگی ، شما نیازمند انجام یک آزمایش جامع خاکی هستید. اطلاعات مربوط به “تست های محیط زیستی” می تواند شامل ضایعات صنعتی، سرب، آرسنیک، جیوه و غیره باشد.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

بررسی آلودگی زمین کشاورزی

- سوابق زمین کشاورزی

شما باید هر گونه سوابق مربوط به استفاده از زمین در گذشته را در صورت موجود بودن بررسی کنید. معمولاً اگر یک زمین دارای مشکل خاصی باشد، همسایگان می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. این سوابق عبارتند از: نتایج آزمون خاک، سیستم‌های زهکشی، سوابق کاربرد سیستم های آفت کش، نتایج آزمایشات کیفیت آب آبیاری ، طرح های سیستم های فاضلاب و مجوز ها

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

سوابق زمین کشاورزی

- علاوه بر مواردی که مطرح شد و در هنگام خرید زمین کشاورزی باید مورد توجه و بررسی قرار گیرند، موارد دیگری هم باید مورد توجه قرار گیرند که عبارتند از:

  • مرزهای زمین کشاورزی را به صورت دقیق تعیین کنید. پس از خرید زمین بهترین کار این است که حصار یا دیواری در اطراف زمین خود بکشید تا امکان تعدی همسایگان یا مشکلاتی از این قبیل به وجود نیاید.

  • بررسی جهت و شدت باد نیز می‌تواند یک مسئله مهم برای کسانی باشد که قصد سرمایه‌گذاری در زمینه کشاورزی را دارند.

  • بررسی زمین‌های همسایه و میزان آب ورودی آن‌ها می‌تواند بر روی محصولات اثر بگذارد. بهتر است کانتکت زمین کشاورزی را با زمین‌های مجاور مورد بررسی قرار دهید.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

مواردی که مطرح شد و در هنگام خرید زمین کشاورزی باید مورد توجه و بررسی قرار گیرند

13 نکته حقوقی مهم در هنگام خرید و فروش زمین های کشاورزی قولنامه ای

  1. اولین نکته مهم همان احراز هویت فردی و گواهی های اثبات مالکیت فروشنده است.

  1. در انتهای قولنامه مهر و امضای دهیاری و اعضای شورای روستا حتما باید ضمیمه شود .

  1. از اداره کشاروزی، برای انتقال ملک استعلام گرفته که مصادره ای نباشد و مشکلات حقوقی اراضی نداشته باشد و کاربری ملک به طور دقیق احراز گردد .

  1. از اداره منابع طبیعی استعلام بگیرید برای اینکه زمین مرتع نباشد ،دولتی نباشد ، و حریم جنگل یا رودخانه و سد و... نباشد و مشکلات دیگر حقوقی مربوط به منابع طبیعی نداشته باشد.

  2. برخی از این زمین ها دارای سند تک برگ یا منگوله دار و یا برگه مخصوص گواهی مالکیت هستند هستند و برخی هم قولنامه ای هستند ، که وضیعت آن باید در توضیحات قولنامه ذکر شود

  1. ذکر این جمله که (( چنانچه هر گونه فسادی در معامله مشخص شود فروشنده متعهد است علاوه بر فسخ فلان مبلغ را به عنوان خسارت به خریدار پرداخت کند. ))

  1. بهتر است تعهد محضری از فروشنده برای محکم کردن معامله دریافت شود.

  1. جهت محکم کاری :تحقیق محلی از اهالی روستا ، همچنین دریافت امضا از مالک زمین مجاور و یا امضا از مالک قبلی میتواند در محکم کردن خرید شما کمک کند .( این کار باعث شفافیت برخی موارد میشود مثلا غصبی نبودن ، فروش مال غیر و مالک نبودن ، بدهی های احتمالی زمین ،توقیفی نبودن ،مدعی های دیگر و ...)

  1. در مورد حق پشیمانی یا مدعی شدن شخص دیگر و یا قابل انتقال نبودن ملک در قولنامه توضیح دهید

  1. بین طرفین شرط شود که چنانچه هر یک از چکها به هر علت در موقع ارائه به بانک پرداخت نشود ، بیع و قرارداد به خودی خود منفسخ خواهد شد و فروشنده می تواند ملک را به دیگری منتقل کند در این حالت صرفا مبلغ پرداختی خریدار به کسر ۱۰ درصد قابل استرداد خواهد بود "

  1. اگر زمین یا باغ دارای سند باشد قبل از عقد قرارداد ، توسط دفترخانه از اداره ثبت ، در مورد توقیفی نبودن ملک و یا ممنوع المعامله نبودن مالک و یا وکیل ، استعلام کنید .

  1. در مورد کلیه متعلقات از جمله داشتن یا نداشتن چاه و داشتن مجوز و باطل شدن یا نشدن آن مجوز صریحا در قولنامه بنویسید و بهتر است در مورد مجوز ازاداره آبیاری استعلام به عمل آورید.

  1. زمین هایی که لب جاده هستند باید فاصله حریم قانونی را داشته باشند که در مورد آن میتوان از اداره راه استعلام لازم را دریافت کرد که مثلا در طرح توسعه و راهسازی جاده نباشد.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

13 نکته حقوقی مهم در هنگام خرید و فروش زمین های کشاورزی قولنامه ای

پروانه ساختمان

پروانه یا جواز ساختمان پرونده رسمی از شهرداری است که به مالک یا پیمانکار اجازه می‌دهد تا پروژه ساخت و ساز یا بازسازی را طبق چهارچوبی مشخص شروع کرده و ادامه دهد. انجام هرگونه عملیات ساخت و ساز بدون صدور پروانه ساختمان غیرقانونی بوده و توسط مراجع نظارت بر ساختمان متوقف خواهد شد. این استاندارها برای اطمینان از ایمنی صاحبان فعلی یا بعدی ساختمان در نظر گرفته‌شده است. اصلی‌ترین هدف اخذ مجوز ساخت اطمینان از ساخت و سازی قانونی مطابق با مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی مطابق با آیین‌نامه‌ها و ضوابط طرح جامع شهری است. بهره‌مندی از تسهیلات بانکی، بیمه شدن ساختمان و افراد مشغول کار در ساختمان، جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی و استفاده از تجارب فنی و مهندسی در ساخت بنا از دیگر دلایل اخذ جواز ساختمان به شمار می‌آیند.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

پروانه ساختمان

پروانه ساختمان اطلاعاتی از بنا و سازه‌های آن در اختیار مالک قرار می‌دهد که عبارت‌اند از:

  • مساحت زیربنا

  • تعداد طبقات

  • نوع اسکلت ساختمان

  • مشخصات متقاضی صدور پروانه (مالک حقیقی یا حقوقی)

  • شماره پلاک ثبتی ملک

  • نام مهندس یا مهندسین ناظر

  • تاریخ صدور پروانه

  • کروکی زمین

  • مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه عموماً در صفحه اول پروانه صادرشده نوشته می‌شود که در صورت لزوم قابل تمدید است.

  • اخذ سند مالکیت برای هر واحد مسکونی، با ارائه پایان کار توسط ناظر و صدور پایان کار توسط مرجع صدور پروانه ساختمان مرتبط است.

  • چنانچه بر اساس مفاد پروانه، تخلفی از مالک صورت گیرد ناظر موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه خواهد بود تا از ادامه عملیات جلوگیری شود. رعایت مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌ها الزامی است.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

پروانه ساختمان

چه زمانی به مجوز ساخت نیاز است؟

  • همه پروژه‌های ساخت و ساز خانه و نوسازی به مجوز ساخت نیازی ندارد.

  • در اغلب موارد تعمیرات و جایگزینی‌های ساده می‌تواند توسط پیمانکاران حرفه‌ای یا خود صاحب‌ خانه و بدون درخواست مجوز ساخت انجام شود.

  • با این ‌حال پروژه‌ای که شامل اضافه کردن بنا یا تغییرات عمده در ساختار ساختمان باشد، معمولاً نیاز به مجوز ساخت از شهرداری دارد.

  • اگر برای این تغییرات پیمانکاری را استخدام کنید، فرآیند صدور پروانه ساختمان و مجوز ساخت را اداره کرده و هزینه‌های جواز ساختمان را برآورد می‌کند.

  • اگر خودتان روال کاری را به عهده می‌گیرید باید از شهرداری منطقه درخواست مجوز کنید.

  • توجه داشته باشید که ممکن است برخی از تغییرات ساخت و سازی که می‌خواهید انجام دهید نیاز به تأییدیه متخصص ساخت و ساز دارد و فقط توسط آن‌ها قابل انجام است. به‌طور مثال کار کردن بروی خطوط گاز توسط صاحب‌خانه ممنوع است و در صورت بروز مشکل یا تغییرات باید به اداره گاز اطلاع دهد تا جهت انجام عملیات در مکان حاضر شوند.

  • الزامات و نکات موجود در مجوزها گسترده بوده و برای هر منطقه به‌صورت جداگانه تدوین می‌شود. بنابراین برای اطمینان از موارد مجوز باید به شهرداری منطقه­ی خود مراجعه کرده و با آن­ها در ارتباط باشید. زیرا برخی از مناطق برای کوچک‌ترین تغییرات ساخت مثل حیاط سازی نیز به مجوز نیاز دارد.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

پروانه ساختمان

انواع پروانه ساختمان

پروانه ساختمانی اراضی بایر یا باغات، تخریب و نوسازی، تعویض مهندس، اضافه اشکوب، تغییر نقشه، توسعه بنا، تغییرات و تبدیل از انواع پروانه ساختمان هستند که جهت اخذ آن‌ها باید به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهری مراجعه کرد.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

انواع پروانه ساختمان

مراحل صدور پروانه و جواز ساختمان

شناسنامه ساختمان اطلاعات زیادی از هویت ساختمان و تمام مطالب مربوط به ساختمان را شامل می‌شود. همچنین تاریخ صدور پروانه ساختمان و مشخصات زمین، محل احداث بنا، هویت مالکیت و نوع مالکیت وی، مهندس ناظر، محاسبات و تأسیسات قابل‌استفاده در ساختمان، ابعاد چهارگانه پلاک، کروکی و مساحت زمین، استفاده مسکونی یا تجاری بنا، میزان تراکم ساختمان، مشخصات طبقات ساختمان، وضعیت پارکینگ، اصلاحات و تغییرات ساخت، نحوه تمدید عوارض گوناگون همچون عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، گواهی عدم خلاف و درنهایت گواهی اتمام کار ازجمله اطلاعاتی است که در شناسنامه ساختمان قابل‌مشاهده است.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

مراحل صدور پروانه و جواز ساختمان

بنابراین برای گرفتن مجوزهای باید مراحل زیر به ترتیب طی شوند:

  1. تشکیل پرونده: در اولین مرحله از مراحل صدور پروانه ساختمان مالک یا شخصی که از مالک وکالت دارد برای گرفتن جواز ساختمان باید درخواست مجوز ساخت را در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت کند. برای ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویه‌حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیشین را به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه داده و درخواست خود را کتباً در این مراکز ثبت کند.
  2. دستور صدور بازدید: بعد از تشکیل پرونده توسط مالک، مسئولان شهرداری سایر روال پیشبرد پرونده را بر عهده می‌گیرند. بنابراین مسئول شهرسازی جهت بازدید به مکان احداث ملک مراجعه می‌کند تا ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا را موردبررسی قرار دهد. این بازدید در صدور مجوز ساخت تعداد طبقه‌های جدید ساختمان مؤثر خواهد بود. به‌طور مثال اگر متراژ خانه از یک مقدار مشخصی کمتر باشد جواز ساختمان برای بیشتر از چهار طبقه صادر نخواهد شد.

  3. بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک: در برخی از شهرهای بزرگ مثل تهران طرح تفصیلی اجرا می‌شود یعنی قوانین ساخت و ساز در هر نقطه شهر مشخص‌شده است. کارشناس طرح تفصیلی کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص می‌کند. در این بررسی اگر مشخص شود که ملک در طرحی از طرح‌های شهرداری قرار دارد این موضوع با دقت بیشتری بررسی‌شده تا مشخص شود که ساخت و ساز بنا با پروژه‌های عمرانی منطقه تداخل دارد یا خیر. اگر تداخلی مشاهده شد باید مشخص شود که میزان تراکم آن به چه میزان بوده و سپس اصلاحات آن انجام شود.

  4. دستور نقشه: بعد از انجام مراحل فوق توسط کارشناس شهرسازی دستور تهیه نقشه به مالک صادر می‌شود. در دستور نقشه اطلاعاتی مانند ابعاد باقی‌مانده ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، مساحت زمین بعد از اصلاحات، تعداد طبقات و سطح اشغال‌شده توسط هر طبقه ذکر می‌شود. بر این اساس حجم ساختمان یعنی تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه بر طبق پهنه‌ای که ملک در آن واقع‌شده است و همچنین متراژ سند(نه متراژ موجودی زمین) و عرض‌گذر تعیین می‌شود. در مرحله بعد دستور نقشه به مهندس معمار ارجاع داده می‌شود.

  5. طراحی نقشه: در این مرحله بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه صادرشده، نقشه معماری برای ملک طراحی می‌شود. طراحی نقشه معماری از مهم‌ترین مراحل صدور پروانه ساختمان است زیرا که حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها در آن ارائه می‌شود.بعد از طراحی نقشه معماری باید به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال شده تا بررسی شود. اگر نقشه معماری نیاز به اصلاح داشته باشد دفتر مهندسی ملزم به اصلاح نقشه بوده و پس از اصلاح مجدداً نقشه به دفاتر خدمات مهندسی ارجاع داده می‌شود تا تأییدیه نقشه دریافت شود.

  6. پرداخت عوارض شهرداری : بعد از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات عنوان‌شده از سوی دفاتر خدمات شهری، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین می‌شود.

  7. تهیه مدارک پیش‌نویس: بعد از پرداخت عوارض شهرداری و دریافت تأییدیه اداره درآمد منطقه شهرداری مبنی بر پرداخت عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، باید مدارک پیش‌نویس آماده شود. برای تهیه پیش‌نویس خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند. سپس باید منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفاتر خدمات بماند. بعد از تعیین ناظر، بین مالک و ناظر قراردادی بسته می‌شود.سپس باید برگه‌های سهمیه آن‌ها به انضمام قرارداد فی‌مابین به‌عنوان ملاک تکمیلی پیش‌نویس پروانه به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل داده شود. همچنین برگه تعهد رعایت اصلاحی و تعهد اخذ تأییدیه نما باید توسط مالک تهیه شود.

  8. چاپ پروانه: بعد از تأییدیه نقشه‌های چهار رشته و پروسه اخذ تأییدیه‌های دفتر خدمات شهری و تأییدیه طرح تفصیلی بر و کف، به تأییدیه رئیس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و درنهایت تأییدیه شهردار نیاز است که تمام این تأییدیه‌ها به‌صورت سیستمی انجام و درنتیجه پروانه ساختمان چاپ می‌شود.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

مراحل صدور پروانه و جواز ساختمان

نحوه تمدید و تجدید پروانه ساختمان

مالک مکلف است به منظور جلوگیری از متروکه ماندن ملک و ممانعت از ایجاد مشکلات ترافیکی و اجتماعی و… حداکثر تا انتهای مهلت پروانه ساختمانی اقدام به اتمام به موقع ساختمان نماید. ‌چنانچه در مهلت مقرر ساختمان ‌احداث نشود پروانه ساختمانی ‌با رعایت موارد زیر تمدید یا تجدید خواهد شد .

1- تمدید اول و دوم در سال های چهارم و پنجم عوارض ندارد در صورتی که بعد از انقضای مهلت پروانه برای تمدیدها مراجعه نماید مابه التفاوت عوارض زیربنا و پذیره وصولی زمان صدور و زمان مراجعه دریافت خواهد شد .

2- بدون نماکاری صدور پایانکار ممنوع است لذا متوجه ساختن مالک به این موضوع در هنگام صدور پروانه ساختمانی و اعلام کتبی به ایشان ضروریست .

۳- در صورت وقوع عوامل غیر مترقبه و خارج از اختیار مالک و یا صدور احکام قضایی که موجب رکود عملیات ساختمانی شده باشد با رعایت مفاد تعرفه عوارض ، نسبت به کسر مدت رکود عملیات ساختمان از مهلت پروانه و یا تمدید آن نسبت به بقیه مدت اقدام خواهد شد .

۴- تمدید پروانه ساختمانی یک سال بوده ولی مشمول عوارض تمدیداین تعرفه خواهد بود .

5- اخذ پایانکار در مهلت قانونی پروانه و تمدیدهای آن به شرطی که مراحل احداث توسط مهندس ناظر مربوطه تأیید شود رایگان خواهد بود .

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

 تمدید و تجدید پروانه ساختمان

دیوارکشی ساختمان

صدور مجوز فنس کشی فقط برای باغ‌ها امکان‌پذیر است. بنابراین اگر مالک باغ شرایط قانونی را رعایت کند مجوز فنس‌کشی برای وی صادر می‌شود. طرح‌هایی مانند فنس کشی باغ، حصارکشی باغ، احداث دامداری‌ها، مرغداری‌ها، گلخانه و کلیه طرح‌های مرتبط با بخش کشاورزی مشمول تبصره 4 ماده یک از قانون قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب 1374/03/31 است.

تبصره 4: احداث گلخانه‌ها،‌ دامداریها، مرغداریها، پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاههای صنایع تکمیلی و غذایی در روستاها بهینه‌کردن تولیدات بخش کشاورزی بوده و تغییر کاربری محسوب نمی‌شود. موارد مذکور از شمول این ماده مستثنی بوده و با رعایت ضوابط زیست‌محیطی با موافقت سازمان‌های جهاد کشاورزی استانها بلامانع می‌باشد.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

دیوارکشی ساختمان

قوانین و ضوابط احداث دیوار

- احداث دیوار در کاربری های عمومی و باغ و اراضی زراعی فقط برای بر مشرف به معبر و تا ارتفاع یک متر با مصالح بنایی و بقیه به صورت نرده یا فنس با اخذ تعهد ثبتی مبنی بر حفظ وضعیت باغ و مزروعی زمین و اخذ استعلام از مراجعی ذیربط و با رعایت ضوابط طرح هادی مقدور خواهد بود .

- عوارض احداث دیوار برابر ضوابط و سایر مقررات مربوطه و مقتضیات محل فقط در صورت تقاضای احداث دیوار و فقط در کاربری های عمومی و باغ و اراضی زراعی که مالک صرفاً درخواست حصارکشی و یا همراه با آن احداث واحد کوچکی مثل خانه باغ را داشته باشند نیز این عوارض دریافت خواهد شد

تبصره :

مالکین املاکی که داوطلبانه نسبت به عقب کشی دیوار خود مطابق طرح هادی اقدام نمایند مشمول این عوارض نبوده و دهیاری مبلغی دریافت نخواهد کرد .عوارض هر متر مربع احداث دیوار (حداقل هر متر مربع ۱۵۰۰۰ ریال ) می باشد .

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

قوانین و ضوابط احداث دیوار

مراحل دریافت مجوز دیوارکشی

  1. متقاضی با ارائه اسناد و مدارک شناسایی و سند مالکیت، درخواست خود را از طریق بخشداری یا شهرداری ثبت می‌کند. در ادامه این درخواست به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان جهت اجرای طرح ارسال می‌شود.

  2. در مرحله بعد کروکی و نقشه یو تی ام (UTM) و عکس و فیلم (در صورت نیاز) از محل اجرای طرح توسط شرکت‌های مشاوره فنی و خدمات کشاورزی تهیه می‌شود و استعلامات لازم اخذ می‌گردد.

  3. سپس کارشناسان امور اراضی از محل اجرای طرح بازدید می‌کنند و استعلامات باقیمانده اخذ می‌گردد.

  4. پرونده از طریق مدیریت جهادکشاورزی شهرستان به دبیرخانه کمیسیون در استان ارسال می‌شود و پرونده بررسی و نواقص آن رفع می‌شود.

  5. سپس موضوع در کمیسیون‌های مربوطه توسط دبیرخانه کمیسیون در استان مطرح می‌گردد.

  6. اگر موافقتنامه توسط دبیرخانه کمیسیون مربوطه صادر شود، نتیجه برای اخذ مجوز حصار کشی از سوی مراجع ذیصلاح به متقاضی ابلاغ می‌شود و حصارکشی کشی قابل اجرا خواهد بود.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

مراحل دریافت مجوز دیوارکشی

هزینه ساخت و طراحی ویلا و خانه ویلایی

نرخ ساخت ویلا در شمال برای یک ویلای کوچک 150 متری در شمال با توجه به منطقه و قیمت زمین، به طور میانگین چیزی بین 300 میلیون تومان تا 3 میلیارد تومان تمام می‌شود. البته ناگفته نماند در میان ویلاهای شمال، ویلاهای گران‌قیمتی با رنج قیمتی 10 میلیارد تا 50 میلیارد تومان نیز پیدا می‌شود.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

هزینه ساخت و طراحی ویلا و خانه ویلایی

خرید زمین ویلا در شمال و هزینه آن

انتخاب محل مناسب برای ساخت ویلا، با توجه به تفاوت فاحش در قیمت، تاثیر بسیار زیادی در قیمت تمام شده برای ساخت ویلا در شمال خواهد داشت و یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هزینه‌ی تمام شده است. پس حتما قبل از ساخت ویلا در شمال تحقیق کنید تا بهترین مکان رو برای خرید پیدا کنید. به طور کلی بعد از قیمت زمین در شمال، هزینه‌ی کارگر و بنا و طراحی نمای داخلی و خارجی از هزینه‌های جدی در ساخت ویلا در شمال محسوب میشوند.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

خرید زمین ویلا در شمال و هزینه آن

چگونگی ساخت ویلا

پروژه‌های ساخت ویلا در شمال یکی از مهم‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری است که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران در گزینه‌های اول به دنبال خرید یک ویلای اختصاصی در شمال هستند، اما در این میان ممکن است برخی دیگر به سرمایه‌گذاری بهتری فکر کنند و بخواهند به صورت مشارکت در ساخت یا پیمانکاری، صفر تا صد ساخت ویلای شمال را انجام دهند. برای این کار باید بفکر خرید زمین مناسب با کاربری مسکونی باشید. اگر قصد ساخت یک ویلا دارید یا میخواهید در پروژه‌های شهرک‌سازی یا برج‌سازی مشارکت کنید باید با پیمانکارانی صحبت کنید که بهترین تیم مهندسی را در اختیار دارند. کار کردن با یک تیم پیمانکاری و بهترین سازندگان پروژه‌های ویلا و برج‌های ساحلی، نه تنها باعث مدیریت هزینه‌‌ها می‌شود، بلکه مراحل کار، سریع‌تر و منظم‌تر انجام خواهد گرفت.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

چگونگی ساخت ویلا

نحوه ساخت ویلا در گیلان

برای ساخت ویلا باید مراحلی را طی کنید که عبارتند از:

  1. انتخاب شهر دلخواه: اولین گام در پروسه ساخت ویلا در گیلان این است که با یک بررسی همه جانبه و با آگاهی کافی ابتدا شهر مورد نظرتان در گیلان را انتخاب کنید.

  2. انتخاب موقعیت ویلا: گام بعدی در پروسه ساخت ویلا در گیلان این است که تصمیم بگیرید که مایلید ویلای ما در چه موقعیتی ساخته شود. آیا تصمیم به ساخت یک ویلا در یک منطقه ساحلی دارید یا یک ویلای جنگلی با منظره‌ای رو به جنگلی یا ویلای کوهستانی.

  3. نوع ویلا: برای وارد شدن به فاز اجرایی و ساخت و ساز، باید هدف از داشتن یک ویلا را بدانید که یک ویلا با طراحی مدرن می خواهید یا یک ویلای معمولی که تنها با ظاهری ساده و اما زیبا بتواند رفاه و راحتی شما در طول اقامت تان در یک تعطیلات خانوادگی یا دوستانه را فراهم آورد.

  4. برآورد هزینه: یکی از مهم‌ترین مراحل و اقدامات شما پیش از شروع به ساخت ویلا در شمال این است که شما برای جامه عمل پوشیدن به رویای داشتن ویلا در شمال کشور، چه میزان سرمایه‌ای در اختیار دارید و سرمایه شما متناسب برای ساخت چه ویلایی با چه مساحتی خواهد بود. بنابراین اقدام هوشمندانه این است که شما پیش از ورود به فاز اجرایی و ساخت و ساز، حتماً با یک متخصص مشاوره کرده و یک برآورد هزینه در محدوده زمین و مصالح و استادکارها در اختیار خود قرار دهید. اینگونه می‌توانید با خاطری آسوده شروع اقدام به ساخت ویلای دلخواهتان کنید و نتیجه مطلوب‌تری را برای خود رقم بزنید.

  5. اخذ مجوز: مرحله بعدی در پروسه ساخت ویلا در گیلان، اخذ مجوزات مورد نیاز برای ساخت ویلا است. این مجوازات و مراحل اداری از شهرداری منطقه‌ای که قصد ساخت ویلا در گیلان را دارید آغاز می‌شوند. مسئله‌ای که در خصوص ساخت ویلا در شمال از جانب شهرداری بسیار حائز اهمیت است، تراکمی است که شهرداری برای میزان ساخت و ساز در آن منطقه در نظر گرفته است. این تراکم برای ساخت ویلا در شهرها 50 درصد است و برای ساخت ویلا در حومه شهرها 30 درصد است. یعنی در شهرها تنها 50 درصد زمین‌های موجود برای ساخت و ساز ویلا مجوز خواهند داشت و همین امر در حومه شهرها شامل 30 درصد ساخت و ساز در زمین‌های موجود در منطقه می‌باشد. پس از کسب این مجوزات در زمینه ساخت ویلا در شمال، می‌توانید دریابید که مجازید ویلایی با چه تعداد طبقاتی در آن منطقه بالا بیاورید و هزینه شما مناسب برای ساخت ویلا با چه مساحتی است.

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

نحوه ساخت ویلا در گیلان

پس از اینکه تمام امور فوق مورد بررسی شما و یک متخصص در حوزه ساخت و ساز قرار گرفتند، می‌توانید با خاطری آسوده وارد بخش عملی و اجرای ساخت ویلا در شمال شوید و با نظارت کامل ویلای شخصی‌تان را بسازید.

30 مرحله مهندسی شده برای پروژه‌های ساخت ویلا در گیلان:

  1. مرحله کندن پی و تخریب (عملیات گودبرداری)

  2. مرحله قالب‌بندی پی (که معمولاً به صورت بلوک چینی در ساختمان‌ها صورت می‌گیرد)

  3. مرحله بتن مگر (این بتن شامل سیمان و شن و ماسه است)

  4. مرحله پی‌سازی

  5. مرحله آرماتوربندی پی

  6. مرحله وصله آرماتورها

  7. مرحله بستن میله گردهای فولادی به یکدیگر پیش از بتن‌ریزی

  8. مرحله بتن‌ریزی پی

  9. مرحله خم زدن ریشه ستون‌ها

  10. مرحله انتقال خاتون‌ها به محل ساخت و ساز

  11. مرحله بستن رامکا

  12. مرحله ساخت قالب‌های چوبی

  13. مرحله بستن قالب‌های فلزی

  14. مرحله شاقول کردن قالب‌ها و بستن آن‌ها به وسیله شمع‌ها

  15. مرحله ریختن بتن در قالب‌ها

  16. مرحله شاقول کردن قالب‌ها

  17. مرحله گذاشتن قالب کف تیرها و بستن شمع در انتهای آن‌ها

  18. گذاشتن قالب کف تیرها و بر روی شمع ها

  19. مرحله آرماتوربندی تیر

  20. مرحله قالب‌گذاری نهایی

  21. بتن‌ریزی تیرها و بتن‌ریزی سقف

  22. مرحله تیرچه بلوک سقف

  23. مرحله بستن تیر پاگرد

  24. مرحله دیوار چینی

  25. مرحله ساخت سقف

  26. مرحله بتن پاشی دیوارهای داخلی و دیوارهای خارجی

  27. مرحله سفیدکاری سقف و دیوارها

  28. مرحله رسیدگی به تاسیسات آب و برق و گاز

  29. مرحله ساخت نمای بیرونی و نازک کاری

  30. سقف شیروانی

برای خرید زمین با موقعیت استثنایی در گیلان تماس بگیرید.

30 مرحله مهندسی شده برای پروژه‌های ساخت ویلا در گیلان

جهت خرید زمین و ویلا در گیلان با شماره 09198133353 مهندس حسن نژاد تماس بگیرید.

خرید زمین- فروش خرید زمین- خریدار خرید زمین- قیمت خرید زمین- زمین در گیلان- فروش زمین در گیلان- خرید زمین در گیلان- زمین ویلایی- فروش ساختمان- فروش آپارتمان- فروش آپارتمان در گیلان- زمین کشاورزی در گیلان- زمین کشاورزی- فروش زمین کشاورزی- فروش زمین کشاورزی در گیلان- فوش زمین ویلایی- ویلای ساخته شده- فروش ویلای جنگلی- فروش ویلای ساحلی- پیمانکاری ساخت ویلا- آپارتمان جنگلی- فروش آپارتمان جنگلی- آپارتمان جنگلی در گیلان- فروش آپارتمان جنگلی در گیلان



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...