خرید سنگ
to top

کاربرد انواع لودر در راه و ساختمان سازی


1096
زمان مطالعه: 7 دقیقه, 55 ثانیه

لودر ماشینی یکی از کاربردی‌ترین ماشین‌آلات ساختمانی و عمرانی که در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود. در این وسیله مجموعه مکانیزمی هیدرولیکی تعبیه شده که بر روی تراکتور مخصوص خود سوار شده اند . لودر دارای بازوهای نه چندان بلندی نسبت به سایر ماشین آلات راه سازی بازو دار می باشد و در عین حال جامی بزرگتر دارد. این ماشین به دلیل عملکرد و انعطاف‌پذیری زیادی که دارد و نیز با کمک تغییر جام می‌تواند بسیاری از کارها را انجام دهد.



لودر چیست؟ انواع لودر و کاربرد انواع لودر

لودر ماشینی یکی از کاربردی‌ترین ماشین‌آلات ساختمانی و عمرانی که در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود. در این وسیله مجموعه مکانیزمی هیدرولیکی تعبیه شده که بر روی تراکتور مخصوص خود سوار شده اند . لودر دارای بازوهای نه چندان بلندی نسبت به سایر ماشین آلات راه سازی بازو دار می باشد و در عین حال جامی بزرگتر دارد. این ماشین به دلیل عملکرد و انعطاف‌پذیری زیادی که دارد و نیز با کمک تغییر جام می‌تواند بسیاری از کارها را انجام دهد. و در دو مدل چرخ لاستیکی و زنجیری تولید می‌شود. لودر موارد استفاده بسیاری دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: ایجاد خاکریزها، حفاری زیرزمین بناها، پرکردن خندقها، خاکریزی اطراف لوله‌های کارگذاشته شده در کانال‌ها، بارکردن کامیون‌ها، حمل بتن به محل قالب‌ها و بلند کردن و حمل مصالح ساختمانی. به ماشین لودر می‌توان انواع ملحقات نظیر برف‌روب، کانال‌کن، لوله‌بر، لوله‌گذار و جرثقیل و لیفتراک را نصب کرد و کاربردهای دیگری از آن گرفت..

لودر چیست؟ انواع لودر و کاربرد انواع لودر

امروزه لودر توسط شرکت‌های بسیاری از جمله کاترپیلار، کوماتسو، ولوو، هپکو، هیتاچی و کاوازاکی تولید می شود که به ترتیب عبارت اند از:

  • بابکت
  • کیس
  • کاترپیلار
  • دوسان
  • هپکو
  • هیتاچی
  • هیوندا
  • جی سی بی
  • جان دیر
  • کاوازاکی
  • کوماتسو
  • کریمر
  • کوباتو
  • وولوو
  • نیوهلند
  • ایکس سی ام جی

لودر چیست؟ انواع لودر و کاربرد انواع لودر

کاربرد لودر

۱-بارگیری مصالح در ماشین آلات : معمولاً با لودر مصالحی همچون شن، ماسه، خاک معمولی و سنگ شکسته ها داخل کامیون و یا سایر وسایل باربر ریخته می شود و آنها را می توان با لودر پر نمود. .

کاربرد لودر

۲-بلند کردن و جابه جایی بار: به وسیله لودر می توان مصالحی چون آجر، بلوک های سیمانی و سفالی را بلند و در محوطه کارگاه جابه جا نمود. .

کاربرد لودر

۳- خاکبرداری: در عملیات های ساختمانی از لودر برای گودبرداری خاک های سست و متوسط بسیار زیاد استفاده می شود. همچنین لودر در کندن، جابه جایی خاک، انباشتن و بارگیری کردن آن سریع تر از سایر ماشین آلات عمل می کند.

کاربرد لودر

۴- تمیز کردن سطح زمین: در زمین هایی که خاک آن زیاد سخت نیست و تا حدودی نرم است، از لودر می توان برای کندن و تمیز نمودن محل استفاده نمود. ﺑﺮای ﺑﺮداﺷﺖ ﻧﺎﻫﻤﻮاری ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺟﺎم ﻟﻮدر ﮐﻤﯽ ﺑﻪ ﻃﺮف زﻣﯿﻦ ﺷﯿﺐ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ تا اینکه ناﻫﻤﻮاری ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﺎﺧﻦ ﻫﺎ ﺣﻔﺎری ﺷﻮﻧﺪ. .

کاربرد لودر

در هنگام بارگیری سنگ های خورد شده معمولاً به لاستیک لودرهای چرخ لاستیکی آسیب می رسد. اگر از لودرهای چرخ لاستیکی بر روی زمین های سنگلاخی استفاده می شود باید حتماً توجه نمود که زمین به خوبی زهکشی شده است زیرا وجود آب باعث می شود سنگ ها راحت تر به لاستیک نفوذ کنند و باعث پنچری لاستیک شوند. در هنگام کار با لودر های چرخ لاستیکی بهتر است مواد سخت قبل از بارگیری خرد شوند. /span>

انواع لودر

لودرها به سه دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از:

  • لودرهای چرخ زنجیری
  • لودرهای چرخ لاستیکی
  • بکهو لودر

انواع لودر

لودر چرخ لاستیکی

این لودر معمول ترین نوع لودر است که در اندازه های متفاوت ساخته میشود. این نوع لودر با وجود توان کمتر، سرعت و قدرت مانور بسیار بیشتری نسبت به انواع چرخ زنجیری دارند. یکی از دیگر مزایای این لودرها آن است که برای جابه جایی نیاز به بارگیری آنها توسط تریلر نمی باشد. این لودر ها معمولاً برای فواصل بیش از ۱۷۰ متر مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از لحاظ ابعاد گستره بیشتری نسبت به نوع چرخ زنجیری داشته و معمولاً هزینه هر مترمکعب خاکبرداری با استفاده از لودر چرخ لاستیکی نسبت به لودر چرخ زنجیری پایین تر است و این موضوع به دلیل قیمت پایین تر لودر چرخ لاستیکی و هزینه های مصرفی کمتر آن می باشد.

لودر چرخ لاستیکی

لودرهای چرخ لاستیکی در دو نوع کمر شکن و معمولی موجود هستند. نوع کمرشکن بیشتر در لودرهای بزرگ بکاربرده می‌شوند و دارای نوعی شاسی هستند که توسط یک مفصل قسمت عقب لودر را به قسمت جلو متصل می‌کنند. این حالت مفصلی قدرت مانور و شعاع گردش ماشین را نسبت به شاسی‌های ثابت (غیر مفصلی) زیاد می‌کند. در انواع مدرن این ماشین آلات از سیستم‌های فرمان و کنترل هیدرولیکی و الکتریکی جهت راحتی و عملکرد بهتر راننده استفاده شده‌ است. سیستم فرمان این ماشین‌ها نیز دو نوع است: در لودرهای معمولی سیستم فرمان به وسیله فرمان و حرکت چرخ‌ها عمل می‌کند اما در نوع کمرشکن سیستم فرمان به وسیله دو جک هیدرولیکی عمل می‌نماید.

لودر چرخ لاستیکی

لودر های چرخ لاستیکی گاهی در هنگام کار بر روی زمین های با خاک خیلی نرم یا گلی و یا سطوح پر شیب دچار مشکلاتی میشوند. علت این امر وجود اصطکاک کمتر سطح چرخ های لاستیکی با زمین است. همچنین لودرهای چرخ لاستیکی در هنگام کار بر روی زمین های دارای سنگهای تیز ممکن است دچار مشکل شوند . برای رفع این مشکل نیز راه چاره ای اندیشیده شده است. زنجیرهای مخصوصی برای این لودر ها در نظر گرفته شده است که فعالیت آنها را حتی در معادن نیز فرآهم می آورد. البته لاستیک های ضخیم و عاج داری نیز برای انواع استفاده ها آماده شده است.

لودر چرخ زنجیری

از ماشین آلات چرخ زنجیری در عملیات هایی استفاده می شوند که قدرت کششی زیادی مورد نیاز می باشد. از جمله عملیات های که قدرت کشش بالایی نیاز دارند می تواند به: کندن ریشه درختان، برداشتن کنده درخت ها از مسیر حرکت، برداشتن سطوح سیمانی شکسته شده اشاره نمود. لازم بذکر است که عموماً ماشین آلات چرخ زنجیری برای فواصل کوتاه استفاده می شوند. لودر چرخ زنجیری به دلیل اصطکاک بیشتر با زمین و همچنین پایداری برای حرکت بر روی سنگهای تیز مزایایی نسبت به لودر چرخ لاستیکی دارد اما در کل عملکرد آنها یکسان است.

لودر چرخ زنجیری

بکهو لودر

بکهو لودر در واقع یک لودرهای کوچکی می باشد که دارای یک لودر در جلو و یک بیل کانال کن در عقب است. کلیه مشخصات عمومی آنها مانند لودرها و بیل‌های مکانیکی است. در بخش پشتی این ماشین یک بیل مکانیکی وجود دارد که قدرت این بیل نیز بر اساس زاویه آن با زمین و شعاع عملکرد بازوها فرق می‌کند. به دلیل دوکاره بودن بکهو لودر در بسیاری از پروژه‌های کوچک از این وسیله استفاده می‌شود. بخصوص اگر پروژه مربوط به کندن خندق باشد. این ماشین برای عملیات های گوناگون مورد استفاده قرار گرفته که مهمترین آنها به شرح زیر می باشد:

  • برای انجام کارها با حجم عملیات کم
  • پی کنی های سبک
  • کانالهای کوچک و متوسط جهت لوله گذاری
  • حمل لوله ها
  • لایروبی
  • برداشتن موانع
  • خاکبرداری های سبک و بارگیری کامیونهای حمل خاک

بکهو لودر

از آنجایی که این ماشین ها گستره زیادی از عملیات ها را انجام می دهد به آنها همه کاره کارگاه گفته می شود. این ماشین یک ماشین ترکیبی می باشد و قادر به انجام کارهایی که لودر و یا بیل مکانیکی می باشند است. همچنین این ماشین توانایی انجام کار بیل مکانیکی و لودر در خاکهای نرم و خاکهای کشاورزی را نیز داراست.

انواع بکهو لودر عبارت اند از:

  • بکهو لودر ثابت: ماشینی است که دارای بیل، لودر و قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه باشد.

بکهو لودر ثابت

  • بکهو لودر گردان: این ماشین قادر به کشویی شدن است و نسبت به سایر انواع بکهو لودر کمتر حفر می کند. بکهو لودر گردان می تواند فاقد بخش لودر باشد. زاویه حرکت چرخشی این ماشین ۲۷۰ درجه می باشد.

بکهو لودر گردان

  • بکهو لودر کشویی: این نوع از بکهو لودر در دو نوع مختلف: ﺑﻜﻬﻮ ﻟﻮدر ﻛﺸﻮﻳﻲ ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ و ﺑﻜﻬﻮ ﻟﻮدر ﻛﺸﻮﻳﻲ ﻫﻴﺪروﻟﻴﻜﻲ موجود می باشد.

بکهو لودر کشویی

کاربرد انواع لودر

لودرهای چرخ لاستیکی: این لودرها عمدتاً در عملیات هایی که سرعت بیشتری مد نظر است بگار میروند.

کاربرد انواع لودر

لودر های چرخ زنجیری: این لودرها نیز مانند لودرهای چرخ لاستیکی عمل می‌کنند با این تفاوت که فشار کمی که بر زمین وارد می‌کنند باعث می‌شود که لودرهای چرخ زنجیری بتوانند در زمین هایی که قابل استفاده برای لودرهای لاستیک دار نیستند، کار کنند. از طرفی اصطکاک زیاد آنها با زمین باعث می‌شود که بتوانند نهایت استفاده را از قدرت موتور درکندن زمین بنمایند و چون زنجیر دارند هنگام کار در مناطق دارای سنگهای تیز خطر پاره شدن لاستیک وجود ندارد.

لودرهای زنجیردار قادر به حرکت برروی سطحهای باشیب جانبی ۳۵٪می‌باشند در صورتی که این رقم برای لودر چرخ لاستیکی ۱۵٪ است همچنین لودر زنجیردار می‌تواند از شیب ۶۰٪ بالا برود در حالیکه این رقم برای لودر لاستیک دار به حدود ۳۰٪ محدود می‌شود. سرعت لودر زنجیردار خیلی کمتر از لودر لاستیک دار بوده به همین علت در مواردی که فاصله حمل مواد و بازگشت به محل بارگیری زیاد باشد راندمان این ماشین نسبت به نوع لاستیک دار پایین است.

لودر های چرخ زنجیری

بکهو لودر: این مدل عملکرد مناسب و کنترل شده ای در حفاری های شهری داشته و همینطور در ساخت و سازهای کوچک درون شهری آسیب بسیار کمتری به اطراف محل حفاری وارد میکند.

بکهو لودر

کاربرد لودر بجای لیفتراک

گاهی بر روی لودر ها بجای جام ابزارهای دیگری نصب میکنند که قابلیت های جدید به آنها اضافه میکند ، مانند گرفتن و بلند کردن اجسام یا حتی عملکردی شبیه به لیفتراک.

کاربرد لودر بجای لیفتراک

کاربرد لودر بجای لوله بر

چنگک های گیرنده ای در لودر ها وجود دارد که بجای جام بسته میشوند و امکان استفاده از لودر برای حمل و باززدن لوله ها و تنه های درخت را میسر میکنند.

کاربرد لودر بجای لوله بر

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یابا شماره 09198133353 تماس حاصل فرمایید.

لودر- فروش لودر- خرید لودر- قیمت لودر- قیمت فروش لودر- کاربرد لودر- انواع لودر- لودر چرخ لاستیکی- لودر چرخ زنجیری- بکهو لودر



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...