خرید سنگ
to top

سه روش متداول فرآوری قهوه


650
زمان مطالعه: 4 دقیقه, 5 ثانیه

بعد از مرحله دیپالپینگ به لایه موسیلاژ می رسیم که دارای حالت لزج و قندی و بسیار سخت می باشد و به پارچمند چسبیده است برای جدا کردن این لایه حتما باید از فرایند تخمیر استفاده کرد براب این مرحله مخازن تخمیر تهیه می کنند



روش های فرآوری قهوه و تاثیرات آن روی طعم قهوه

دانه قهوه از چند بخش به نام های به ترتیب : پوسته، پالپ یا گوشت میوه، موسیلاژ پوسته لزج قندی، لایه کاغذی پارچمند، لایه سیلور اسکین پوسته نقره ای و بعد از آن دانه تشکیل شده است.

روش های فرآوری قهوه و تاثیرات آن روی طعم قهوه

روش های فرآوری قهوه

  • فرآوری قهوه به روش خیس

  • فرآوری قهوه به روش خشک یا طبیعی

  • فرآوری قهوه به روش هانی پروسس

روش های فرآوری قهوه

فرآوری قهوه به روش خیس

روش های فرآوری قهوه

در فرآوری قهوه به روش خیس پس از آن که قهوه ها چیده شد مرحله شستشو انجام می شود و آن ها را در آب زیاد معلق می کنند دلیل این کار این است که طبق تفاوت چگالی قهوه های مرغوب که چگال تر هستن ته نشین خواهند شد و قهوه های بی کیفیت خراب و نارس روی آب می مانند و بخش عمده ای از نامرغوب ها جدا خواهند شد.حالا دانه هارا به مرحله دیپالپینگ میفرستند در این مرحله پالپ جدا می شود و مرحله حساسی است اگر از دستگاه های ضعیف استفاده شود به علت شکنندگی بالای دانه ها خرد خواهند شد پس حتما باید از دیپالپر های با کیفیت استفاده شود.

فرآوری قهوه به روش خیس

بعد از مرحله دیپالپینگ به لایه موسیلاژ می رسیم که دارای حالت لزج و قندی و بسیار سخت می باشد و به پارچمند چسبیده است برای جدا کردن این لایه حتما باید از فرایند تخمیر استفاده کرد براب این مرحله مخازن تخمیر تهیه می کنند که داخل آن با عمل تخمیر کردن این لایه را می توانند جدا کنند برای این عمل بین 12 الی 48 ساعت زمان احتیاج است بعد از این کار دانه ها را خارج می کنند و با شستشو آن را جدا می کنند با جدا کردن آن لایه پارچمند و سیلور اسکین باقی می ماند برای جدا کردن این دو لایه از نور آفتاب استفاده می کنند و با خشک کردن آن ها این دولایه جدا می شود.

فرآوری قهوه به روش خشک یا طبیعی

فراوری قهوه به روش خشک یا طبیعی

در این روش تا قسمت شستن و جدا کردن داخل آب با استفاده از چگالی مثل مرحله قبل است اما در این روش پس از شستشو قهوه هارا روی تخت های زیر نور آفتاب قرار می دهند و با زیر و رو کردن مرتب ان هارا خشک می کنند.

فرآوری قهوه به روش خشک یا طبیعی

تفاوت فرآوری قهوه به روش خیس و خشک

قهوه هایی که به روش خیس فراوری شده اند به علت اسیدیته بالایی که دارند طرفداران بیشتری به خود اختصاص داده اند البته عطر و آروما به علت شسته شدن قهوه آن هم چند بار پشت سر هم کمتر می شود اما شدت بالایی دارند امل قهوه هایی که به روش خشک فراوری می شوند به اصطلاح آروماتیک تر هستند اسیدیته پایین تری دارند و طعمی شبیه به میوه های قرمز خواهند داشت.

اما دلیل این که می گوییم طعم شبیه به میوه های قرمز دارد چیست ؟

میوه رسیده قهوه قرمز و شکلی شبیه به زغال اخته دارد و پس از خشک شدن عطر و طعم گوشته این میوه درون بافت دانه قهوه یا همان هسته انتقال پیدا می کند.

فرآوری قهوه به روش هانی پروسس

فرآوری قهوه به روش هانی پروسس

هانی پروسس فرآیندی هست که می شود گفت حد وسط دو روش قبلی است. هانی پراسس بین این دوتا فرآیند قرار دارد و از خوصوصیات طعمی ان می توان از اسیدیته پایین شیرینی بیشتر نام برد.

فرآیند فراوری قهوه به روش هانی پروسس کمی سخت و مشکل است و کم تر احتمال دارد که قهوه خوبی نتیجه بگیریم. اما فرآوری هانی پروسس چگونه انجام می شود. در روش فراووری خیس در صورتی که موسیلاژ جدا نشود فرایند تخمیر را ادامه می دهند. بعد دانه ها را روی سکو ها پهن می کنند تا بهمراه موسیلاژ خشک شوند این روش باعث می شود طعم قندی موسیلاژ به بافت قهوه انتال پیدا کند که موجب شیرین تر شدن عصاره و کم شدن اسیدیته آن می شود. این فرآیندی که توضیح دادیم را فراوری قهوه به روش هانی پروسس می گویند . بعد از هرکدام روش های فرآوری پس از خشک شدن کامل نوبت به قسمت هالینگ می رسد.

هالینگ قهوه

سرند و گرید بندی دانه های قهوه را هالینگ قهوه می گویند که جدا سازی سیلور اسکین یا همان پوسته نقره ای قهوه هم در همین قسمت انجام می شود

هالینگ قهوه

جداسازی و دسته بندی قهوه ها بر اساس رنگ_کیفیت_اندازه در هالینگ انجام می شود و دانه ها برای برشته شدن تاثیرات فرآوری روی طعم قهوه آماده می شوند. اول از همه باید طعم ها را بشناسسیم. 5 طعم اصلی وجود دارد که توضیح دادیم که عبارتند از: شیرین ترش تلخ شور و اومامی به معنی خوشمزه. اینها 5 طعمی هستند که زبان ما حس می کند.

هالینگ قهوه

شما می توانید برای خرید انواع قهوه با شماره 09190555510 نصیری تماس بگیرید یا با کلیک روی لینک زیر به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید و در هرکجای ایران هستید به صورت آنلاین خرید انجام دهید.

لینک ارتباط مستقیم با مشاور فروش آنلاین

فرآوری قهوه- روش های فرآوری قهوه- فروش قهوه- خرید قهوه- قیمت قهوه- قهوه مرغوب- فرآوری عسلی قهوه



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...