خرید سنگ
to top

میزان حقوق د سال 1401


412
زمان مطالعه: 4 دقیقه, 26 ثانیه

بر اساس بودجه سال ۱۴۰۱، حقوق افرادی که از متوسط حقوق، دریافتی کمتری دارند نسبت به افرادی که از متوسط حقوق، بیشتر دریافت می‌کنند، رشد بیشتری خواهد داشت و به این ترتیب میان کارمندان و کارگران فاصله حقوقی وجود نخواهد داشت و چیزی به عنوان شکاف حقوق و دستمزد دیده نخواهیم داشت.



حداقل حقوق و مزایا در سال1401

هرساله در ماه‌های آخر سال صحبت و حدس و گمان درباره افزایش حقوق و دستمزد کارمندان در بین مردم افزایش خواهد یافت و این در حالی است که حتی با افزایش حقوق هم افراد نمی‌توانند زندگی خود را بچرخانند. امسال نیز بازار این صحبت ها داغ است. از آنجایی که شایعات در مورد روش افزایش حقوق کارمندان و همچنین درصد افزایش حقوق زیاد است. دستمزد کارگران نباید از حداقل حقوق کارکنان دولت کمتر باشد و با توجه به رقم سبد معیشت گفته می‌شود حداقل حقوق سال آینده باید بیش از ۱۰ میلیون تومان باشد.

حداقل حقوق و مزایا در سال1401

در سال جاری، با تصویب مجلس و دولت، حقوق کارکنان و بازنشسته‌ها در سال با افزایش ۲۵ درصدی همراه شد و نهایتا حداقل حقوق و مزایا برای آنها به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. اما افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ به صورت پلکانی از ۵ درصد تا ۲۹ درصد خواهد بود و به همین دلیل نمی‌توان مبلغ مشخصی را برای افزایش حقوق کارمندان در سال آینده در نظر گرفت. به این ترتیب،‌ بر اساس بودجه سال ۱۴۰۱، حقوق افرادی که از متوسط حقوق، دریافتی کمتری دارند نسبت به افرادی که از متوسط حقوق، بیشتر دریافت می‌کنند، رشد بیشتری خواهد داشت و به این ترتیب میان کارمندان و کارگران فاصله حقوقی وجود نخواهد داشت و چیزی به عنوان شکاف حقوق و دستمزد دیده نخواهیم داشت. بنابراین، حداقل و پایه حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ برای کارمندان و کارگران با ۲۹% رشد از ۳ میلیون و پانصد هزار تومان به ۴ میلیون و پانصد هزار تومان افزایش می‌یابد.

حداقل حقوق و مزایا در سال1401

معافیت مالیاتی حقوقی در سال ۱۴۰۱

مطابق لایحه بودجه در نظر گرفته شده، کارمندان، کارگران و بازنشستگانی که دریافتی آنها در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵ میلیون تومان یا کمتر باشد، از پرداخت مالیات معاف هستند. سقف معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۰ میلیون تومان تعیین شده است. نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و همچنین دیگر پرداختی‌ها به استثنای عیدی پایان سال اکه از مبلغ ۶۰ میلیون تا ۲۴۰ میلیون تومان متغیر است، بر اساس مازاد درآمد از ۶۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون تومان سالانه %۱۰ مالیات، نسبت به مازاد ۱۲۰ میلیون تا ۲۴۰ میلیون تومان مشمول مالیات سالانه %۱۵ و نسبت به مازاد ۲۴۰ میلیون تومان مشمول مالیات سالانه %۲۰ خواهد بود.

معافیت مالیاتی حقوقی در سال ۱۴۰۱

افزایش حقوق بازنشستگان و افزایش سن بازنشستگی

در حقوق سال 1401 بازنشستگان، مبلغ 533/800 تومان ثابت و ۳% رشد در نظر گرفته شده است. همچنین دولت قصد دارد تا سن بازنشستگی را افزایش دهد و بر این اساس، دو سال به سن بازنشستگی سابق اضافه خواهد شد که شامل تمام کارمندان می‌شود.

افزایش حقوق بازنشستگان و افزایش سن بازنشستگی

حداقل حقوق و مزایا سال 1401

حداقل حقوق پیشنهادی سال 1401 یا حداقل حقوق پایه سال 1401 کارگران و کارمندان برابر با 4/500/000 تومان میباشد که نسبت به سال گذشته 29٪ رشد داشته است و از 3/500/000 تومان به مبلغ 1/000/000 تومان افزایش خواهد داشت. حداقل حقوق پیشنهادی سال 1401 در واقع پایه حقوق میباشد که سایر مزایا به ان افزوده میشود و این مبلغ میتواند افزایش داشته باشد.

جدول مقایسه حقوق و مزایا کارمندان و کارگران 1400 و 1401 بدون سابقه کار

ردیف

شرح

1400

1401

۱

حداقل دستمزد روزانه

۸۸۵,۱۶۵

۱,۱۴۱,۸۶۲

۲

حداقل دستمزد ماهیانه

۲۶,۵۵۴,۹۵۰

۳۴,۲۲۵,۸۸۵

۳

حق مسکن ماهیانه

۴,۵۰۰,۰۰۰

۵,۸۰۵,۰۰۰

۴

حق بن نقدی (کمک هزینه اقلام مصرفی)

۶,۰۰۰,۰۰۰

۷,۷۴۰,۰۰۰

۵

حق اولاد (یک فرزند)

۲,۶۵۵,۴۹۵

۳,۴۳۸,۴۸۸

۶

حق اولاد (دو فرزند)

۵,۳۱۰,۹۸۴

۶,۸۵۱,۱۶۹

۷

حق سنوات ماهانه (شرط: داشتن حداقل یک سال سابقه کار)

۱,۴۰۰,۰۰۰

۱,۸۰۶,۰۰۰

۸

مجموعه دریافتی افراد مجرد (بدون سابقه کار)

۳۷,۰۵۴,۹۵۰

۴۷,۸۰۰,۸۸۵

۹

مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند (بدون سابقه کار)

۳۹,۷۱۰,۴۴۵

۵۱,۲۲۶,۴۷۴

۱۰

مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند (بدون سابقه کار)

۴۲,۳۶۵,۹۴۰

۵۴,۶۵۲,۰۶۵

لازم به ذکر است این مبلغ پیشنهادیست و هنوز تصویب نشده است.

افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران

متاسفانه حقوق کارگران 30 درصد پاسخگوی هزینه های زندگی است در حالی که باید برای سال جدید حقوق آن ها حداقل 30 در صد افزایش داشته باشد. بر این اساس افزایش حقوق کارگران باید بیشتر از افزایش حقوق کارمندان دولت باشد و این گونه پیش بینی شده است افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران را پیش رو داشته باشیم تا این افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران بتواند پاسخگوی تورم ایجاد شده و شرایط اقتصادی موجود باشد و فاصله حقوق های دریافتی در مشاغل مختلف به حداقل برسد از شکاف های ایجاد شده در حقوق ها فاصله گرفت.

افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران

جدول افزایش حقوق کارمندان

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجموع حکم کارگزینی کارمندان نباید از مبلغ 5/600/000 مبلغ کمتری باشد. بدنبال اهدافی که برای سال 1401 در نظر گرفته شده است این گونه پیش بینی شده است که هر ۵ سال به صورت سالانه مبلغ در نظر گرفته شده برای عائله مندی و اولاد کارمندان 50 و 100 درصد افزایش داشته باشد.

جدول افزایش حقوق کارمندان

مقاله در حال بروزرسانی می باشد...

حداقل حقوق و مزایا- حداقل حقوق سال 1401- حداقل مزایا سال 1401- حقوق کارگران- حقوق کارمندان- حقوق کاگران در 1401- حقوق کارمندان در 1401



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...