خرید سنگ
to top

بهترین مناطق کشت قهوه + مراقبت و مشکلات


4707
زمان مطالعه: 5 دقیقه, 41 ثانیه

مناطقی که در کمربند قهوه در نزدیکی خط استوا است همانطور که از اسمش پیداست آب و هوای شبیه به استوایی دارد که شامل تابش نور آفتاب به طور مداوم است حرارت محیط بالاست از رطوبت بالایی برخوردار است



بهترین مناطق کشت قهوه

قهوه نوشیدنی محبوب بین مردم چه در ایران و چه خارج از ایران که در مورد نحوه کشت و مناطقی که در آن می توان این گونه را کشت کرد در این مقاله برای کاربران گرامی توضیح خواهیم داد..

بهترین مناطق کشت قهوه در جهان کجاست؟

گیاه قهوه در مناطق خاصی کشت می شود که به آن کمربند کشت قهوه می گویند که یک خط فرظی نزدیک خط استوا می باشد آب و هوای این مناطقی که روی کمربند قهوه قرار دارند تقریبا یکسان بوده و آب و هوایی است که برای رشت قهوه مساعد می باشد. اما اگر قهوه را در مناطق دیگر غیر از این مناطق کشت کنیم با چه نتیجه ای رو به رو می شویم؟در پاسخ به این سوال باید بگوییم که گیاه قهوه را اگر جاهای دیگر بکارید اگر شرایط مطلوب باشد گیاه رشد خواهد کرد اما میوه نخواهد داد.

شرایط آب و هوایی مناطق کشت قهوه چگونه است؟

مناطقی که در کمربند قهوه در نزدیکی خط استوا است همانطور که از اسمش پیداست آب و هوای شبیه به استوایی دارد که شامل تابش نور آفتاب به طور مداوم است حرارت محیط بالاست از رطوبت بالایی برخوردار است و 25 درجه در جهت شمال و 30 درجه در جهت جنوب از خط استوا فاصله دارد. کشور هایی که شامل این کمربند می شود_اتیوپی_یمن_کلمبیا_هند_پاناما-کاستاریکا_هندوراس_پرو و... می باشند.

شرایط کشت قهوه و مراقبت و مشکلات

هنگامی که دانه قهوه کشت خواهد شد برای باروری و میوه دادن آن برای گونه عربیکا سال و برای گونه ربوستا 3 سال است

گیاه قهوه فقط در کمربند قهوه که نزدیک خط استوا هست و در بالا توضیح دادیم قابل رشد است البته باید گفته شود اطراف این خط هم قهوه رشد می کند اما با کیفیتی بسیار پایین تر ولی در مناطق دیگر قابل کشت نیست.اما این گونه چه وابستگی هایی دارد برای دوام اوردن؟ در مورد این موضوع باید بگوییم که دما یکی از مهم ترین عواملی است که زندگی این گیاه به آن بستگی دارد به صورتی که در دمای صفر کمتر از نیم ساعت گیاه از بین خواهد رفت و در دمای کم تر از 10 درجه طی چهار ساعت از بین خواهد رفت و در دمای بین 10 تا 15 درجه دوام خواهد اورد ولی به بار دهی نمی رسد و بین دمای 15 تا 30 درجه باردهی خواهد داشت.

اما با وجود احتیاج به نور و دما نباید هایی هم وجود دارد برای مثال گونه عربیکا اگر طی روز داعم به زیر نور آفتاب باشد از بین خواهد رفت و به اصطلاح می سوزد اما این موضوع راهکار خودش را دارد که در مزارع کشت از این راهکار ها استفاده می کنند. پرورش دهندگان برای حل این موضوع دور تا دور مزارع خود را با درخت های بلند حصار می کشند تا گیاه قهوه تایمی از روز را بتواند در سایه و تایمی در آفتاب سپری کند.

مراحل کشت قهوه چگونه است و عمر مفید درخت قهوه

اولین مرحله مثل تمامی دانه های دیگر دانه را در جای مرطوب قرار می دهند تا شروع به جوانه زدن کند و آن را داخل خاک می کارند تا از خاک بیرون بزند هنگامی که رشد کرد و به 5 سانت رسید دانه را به گلدان منتقل می کنند این فرایند که توضیح دادیم طی 3 هفته انجام خواهد شد بعد از آن مراقبت و نگهداری انجام می گردد تا طی 7الی 9 ماه گیاه تبدیل به نهال شود هنگامی که تبدیل به نهال شد آن را به گلخانه منتقل خواهند کرد و داخل خاک می کارند. گلخانه پرورق این گیاه به طوری است که افتاب مستقیم به نهال ها تابش ندارد و رطوبت 40 الی 60 درصد تنظیم شده است.

بعد از گذشت 1 سال مجدد نهال ها به باغ و مزرعه فرستاده می شوند. این درختان عمر مفیدی که دارند و قابل استفاده هستند 30 تا 50 سال است بعد از آن بار نخواهند داد که خب این مسئله هم راهکاری دارد که شاخ و برگ بریده خواهد شد تا از نو درخت جوانه بزند و رشد کند که به این عمل احیا کردن درخت می گویند که با این کار به درخت رسیدگی های لازم انجام می شود تا درخت دوباره به مرحله باردهی برسد یا این که درخت را از ریشه می برند و درخت جدیدی جایگزین می کنند.

مراحل فراوری قهوه و بهترین روش فراوری

اول از همه برداشت قهوه است که به دو صورت انجام می گردد. این دو دسته به نام پیکینگ و استریپینگ هستند . اولی قهوه هایی هستند که با دست چیده می شوند و دومی قهوه هایی هستند که با ماشین به صورت صنعتی و مکانیکی برداشت می شوند.بعد از این دو روش برداشت نوبت به فراوی دانه های می رسد. فراوری قهوه به چند روش قابل انجام است که آن ها را در ادامه توضیح دادیم که قبل از آن باید آناتومی دانه قهوه را توضیح دهیم.

دانه قهوه از چند قسمت تشکیل شده اول پوست آن است که شبیه به پوست گوجه است بعد از پوست به گوشت میوه یا پالپ و بعد از آن به لایه هایی که چسبیده به دانه قهوه است اولی دانه ای لزج مانند و قندی است با نام موسیلاژ و لایه بعدی با جنسی کاغذی و سفت به نام پارچمند بعد از آن سیلور اسکین پوسته نقره ای روی دانه و بعد دانه قهوه خواهیم رسید

فراوری قهوه به چند روش انجام می شود

روش های: شسته که با دستگاه و ماشین آلات انجام می شود که خب هم ایراداتی دارد مثل شکسته شدن دانه ها در اثر فشار آب هم مزایایی مثل بخشیدن اسیدیته مطلوب به قهوه که در روش های دیگر امکان پذیر نیست روش بعدی روش خشک است در این روش سکو یا پاسیو هایی با جنس بتن یا تخت هایی آفتابی هستند که میوه های روی آن ها پخش می کنند تا در معرض هوا و آفتاب خشک شوند این کار را روش سکو هایی با فاصله تر از زمین انجام می دهند که هوا به خوبی از بین دانه ها رد شده کاملا خشک شوند در فراوری با این روش طعم شدید میوه ای در قهوه غالب خواهد شد.

روش بعدی روش نیمه شسته است که پوست و پالپ میوه جدا می شود و سپس خشک می کنند.روش بعدی روش عسلی یا هانی پروسس است شبیه به مرحله قبلی می باشد با این تفاوت که روش قبل لایه بیرونی به صورت برداشتن خمیری مرطوب است ولی این روش به صورت خمیر سازی خشک است.

توضیحات بیشتر و جزئی تر را در مقاله های بعدی که به زودی در همین مقاله لینک خواهند شد بخوانید.

شما می توانید برای خرید انواع قهوه با شماره 09190555510 نصیری تماس بگیرید یا با کلیک روی لینک زیر به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید و در هرکجای ایران هستید به صورت آنلاین خرید انجام دهید.

لینک ارتباط مستقیم با مشاور فروش آنلاین



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...