خرید سنگ
to top

میزان عیدی کارگران در سال 1401


688
زمان مطالعه: 5 دقیقه, 45 ثانیه

ماه‌های پایای سال برای کارمندان و کارگران زمان مهمی است زیرا در این ماه‌ها است که معلوم می‌شود میزان حقوق و دستمزدشان چقدر است و اینکه عیدی و سنوات چقدر دریافت می‌کنند. عیدی به عنوان یک کمک هزینه برای روزهای عید به شمار می‌آید و باید جوابگوی میزان خرج و مخارج کارمندان باشد.



میزان عیدی کارگران در سال 1401

ماه‌های پایای سال برای کارمندان و کارگران زمان مهمی است زیرا در این ماه‌ها است که معلوم می‌شود میزان حقوق و دستمزدشان چقدر است و اینکه عیدی و سنوات چقدر دریافت می‌کنند. عیدی به عنوان یک کمک هزینه برای روزهای عید به شمار می‌آید و باید جوابگوی میزان خرج و مخارج کارمندان باشد.

میزان عیدی کارگران در سال 1401

نحوه محاسبه عیدی کارگران در سال ۱۴۰۱

از آنجایی که حداقل میزان عیدی برابر با دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر میزان عیدی نیز برابر با سه برابر حداقل دستمزد می باشد، میزان عیدی سال ۱۴۰۱ برای کارمندان و کارگران با توجه به ارقام مطرح شده در حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ به شرح زیر می باشد:

میزان عیدی کارگران در سال 1401

ماده ۱-کارفرما مکلف‌ است به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز (دو ماه) آخرین مزد را به عنوان عیدی و پاداش بپردازد.

مثلا: برای کارگری با مزد ماهانه ۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان باشد، مبلغ عیدی وی عبارت است از:

مبلغ عیدی سالانه ۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان = ۲× ۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تبصره ۱- مبلغ عیدی پرداختی از این بابت به هر کارگر نباید از معادل نود روز (سه ماه) حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

تبصره ۲- در کارگاه‌هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیشتر از مبلغ تعیین شده پرداخت می‌کنند، عرف کارگاه معتبر است.

ماده ۲- کارگرانی که در طول سال از خدمت استعفاء داده یا اخراج یا بازنشسته شده و یا با کارگاه قطع همکاری کرده اند یا کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند، نیز حق دریافت عیدی و پاداش سالانه دارند. مبلغ پرداختی به این کارگران باید به مأخذ شصت روز به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.

تبصره- مبلغ عیدی پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده تجاوز کند.

مثلا: میزان عیدی و پاداش سالانه کارگری با مزد روزانه ۱،۰۰،۰۰۰ ریال که به مدت چهار ماه در کارگاهی مشغول به کار بوده، عبارت است از:

۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال = (ماه‌های کارکرد) × (روز )۶۰ × ۱،۰۰،۰۰۰ ریال

ماده ۳- سقف عیدی و پاداش سالانه کارگرانی که به صورت نیمه‌وقت یا کمتر از ساعات کار تمام وقت کارگاه به کار مشغولند به نسبت ساعات کار انجام شده محاسبه می‌شود.

مثلا: سقف عیدی و پاداش سالانه کارگری که به صورت نیمه وقت مشغول به کار هستند با مزد روزانه ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال و ۳۳ ساعت کار در هفته، عبارت است از:

۶۷،۵۰۰،۰۰۰ ریال = (ساعات کار هفتگی) × (روز )۹۰ × ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال

ماده ۴- عیدی و پاداش پایان سال برای کارگران کارمزدی عبارت است از متوسط کارمزد دریافتی آنان برحسب مدت ایام کارکرد در یکسال.

ماده ۵- برای کارکنان ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر است، عیدی و پاداش آنها، بصورت متوسط حقوق دریافتی آنان برحسب مدت ایام کارکرد در یکسال محاسبه می شود.

مبلغ عیدی کارمندان بر اساس میزان حقوق در سال ۱۴۰۱

عیدی برای کارمندان با پایه حقوق ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

با کسر مالیات برابر با ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

عیدی برای کارمندان با پایه حقوق ۴ میلیون تومان

۷ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان

حداقل عیدی کارگران در سال ۱۴۰۱

بنابر اعلام شورای عالی کار، تمامی شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی موظف هستند تا به کارمندان خود به ازای یک سال کار حداقل عیدی را معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد و حداکثر عیدی را معادل ۹۰ روز آخرین دستمزد پرداخت کنند.

میزان عیدی کارگران در سال 1401

فرمول محاسبه حداقل و حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱

حداقل عیدی سال ۱۴۰۱: میزان دستمزد روزانه مبلغ حقوق ۱۴۰۰ را در عدد ۶۰ ضرب کنید:

حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه

بعنوان مثال: اگر عدد ۸۸,۵۱۶ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۰ است را در ۶۰ ضرب کنیم، حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ به دست خواهد آمد.

میزان عیدی کارگران در سال 1401

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱: مبلغ عیدی کارکنان در پایان سال نباید از معادل ۹۰ روز حداقل دستمزد روزانه همان سال بیشتر شود. بنابراین سقف عیدی ۱۴۰۱ کارمندان به روش زیر محاسبه می‌شود:

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ = ۹۰ x حداقل دستمزد روزانه

بعنوان مثال: اگر عدد ۸۸,۵۱۶ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۰ است را در معادله زیر قرار دهیم، به مبلغ سقف عیدی سال ۱۴۰۱ خواهیم رسید.

میزان عیدی کارگران در سال 1401

رقم دقیق عیدی کارگران در سال 1401

حداقل دستمزد در سال 1401 ، 2 میلیون و 655 هزار و 495 تومان است. به این ترتیب با احتساب دو برابر حداقل دستمزد و سه برابر حداکثر دستمزد:

  • حداقل عیدی کارگران 5 میلیون و 310 هزار و 990 تومان است.
  • حداکثر رقم عیدی 7 میلیون و 966 هزار و 485 تومان است.

میزان عیدی کارگران در سال 1401بنابراین عیدی کارگران در سال 1401، بین 5 میلیون و 400 تا 8 میلیون تومان است. هر یک از کارگرانی که یکسال کامل در یک مجموعه کار کرده‌اند و ماهانه حداقل حقوق 2 میلیون و 655 هزار تومانی را دریافت کرده‌اند، باید منتظر عیدی 5 میلیون و 400 هزار تومانی باشند. مبلغ عیدی بیشتر از این، شامل افرادی می‌شود که پایه حقوق بالاتری دارند. عیدی این افراد معادل 90 روز مزد روزانه است. اما مشروط به اینکه این رقم بیش از 9 میلیون تومان نشود.

چه تفاوتی بین کارگر و کارمند وجود دارد؟

بسیاری از افراد تفاوت کارگر و کارمند را نمی دانند اما اغلب بر این تصور هستند که کارمند کسی است که کار اداری انجام می دهد و کارگر کسی است که کار یدی انجام دهد اما این تفسیر اشتباه است و در واقع تفاوت بین کارگر و کارمند در این است که: کارمند به فردی گفته می شود که برای دولت کار می کند و برای افرادی که با دولت رابطه استخدامی دارند به کار می رود. کارگر به افرادی گفته می شود که در مقابل دریافت حق السعی، برای کارفرمای خصوصی در شرکت های خصوصی و یا امور شخصی کارفرما به کار اشتغال می یابند.

میزان عیدی کارگران در سال 1401

دستمزد روزانه کارگران در سال 1401

دستمزد روزانه کارگران در سال 1401 هم به میزان 636 هزار و 809 تومان می‌باشد. میزان عیدی که کارگران در یافت می کنند نه از حداقل ذکر شده پایین‌تر خواهد بود و نه از حداکثر یاد شده بیشتر خواهد بود. بنابراین، حداقل عیدی سال 1401 طبق فرمول‌های ارائه شده، 3 میلیون و 820 هزار و 854 تومان است. ضمن اینکه حداکثر عیدی سال 1401 این افراد 5 میلیون 731 هزار و 281 تومان خواهد بود.

مبلغ عیدی پرداختی کارمندان و کارگران در سال 1401

  • عیدی کارمندان دولت: 1,500,000 تومان
  • حداقل عیدی کارگران : 5.310.990 تومان
  • حداکثر عیدی کارگران: 7.966.485 تومان

 دستمزد روزانه کارگران در سال 1401

عیدی کارگران در سال 1401- میزان عیدی کارگران- عیدی کارگران- عیدی پرداختی کارگران در سال 1401- عیدی پرداختی کارگران- عیدی در سال 1401- حداقل عیدی در سال 1401- حداکثر عیدی در سال 1401- کف عیدی در سال 1401



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...