خرید سنگ
to top

30 خواص برجسته کود ورمی کمپوست و مزایای آن برای انواع گیاهان


392
زمان مطالعه: 7 دقیقه, 22 ثانیه

ورمی‌ کمپوست عبارتست از مدفوع کرم‌هایی که از کود دامی یا هر مواد آلی دیگر تغذیه کرده و مواد آلی را به ذرات خیلی ریز خرد می‌کنند .ورمی‌کمپوست نتیجه هضم طبیعی غذا در سامانه هاضمه کرم‌ خاکی است و دوره رشد گیاه را به وسیله داشتن میکروارگانیسم و همچنین مواد آلی فعال و تسریع می‌نماید.



30 خواص برجسته کود ورمی کمپوست و مزایای آن برای انواع گیاهان

ورمی کمپوست عبارتست از مدفوع کرم هایی که از کود دامی یا هر مواد آلی دیگر تغذیه کرده و مئواد آلی را به ذرات خیلی ریز خرد می کنند. ورمی کمپوست نتیجه هضم طبیعی غذا در سامانه هاضمه کرم خاکی است و دوره رشد گیاه را به وسیله داشتن میکروارگانیسم و همچنین مواد آلی فعال و تسریع می نماید.

برای تماس و مشاوره کلیک کنید: مهندس حسن نژاد 09198133353

30 خواص برجسته کود ورمی کمپوست

این کود یک کود بیو ارگانیک بسیار نرم، سبک وزن، ترد، تمیز و بی‌بو است و ظاهری کم و بیش شبیه به پودر گرانوله قهوه دارد. کیفیت ورمی‌ کمپوست بستگی به محیط کشت یا مواد زائد آلی که کرم‌ها از آن تغذیه کرده‌اند، دارد. برای مثال کرم‌ها می‌توانند مواد آلی با سلولز زیاد مانند خاک اره را هضم کرده و یک ماده اصلاح‌ کننده خاک با کیفیت پائین تولید نمایند، همچنین قادرند با مواد غنی از ازت و بدون سلولز ورمی‌ کمپوست با کیفیت عالی تولید نمایند .نسبت کربن به ازت (C/N) در ورمی‌ کمپوست برابر ۲۰ و حتی کمتر از آن می‌باشد.

یکی از مصارف عمده کود ورمی کمپوست که امروزه بسیار مورد توجه دنیا قرار گرفته است، استفاده از زباله جهت تولید ورمی‌ کمپوست می‌باشد. هزینه دفع بسیاری از زائدات آلی که توسط صنایع نوین تولید می‌شوند گران بوده و باعث مسائلی از قبیل ایجاد بو یا آلودگی آبها می‌شوند. بر اساس تحقیقات بعمل آمده این‌گونه مسائل با استفاده از کرم‌های خاکی بخصوص کرم‌های‌خاکی می‌توانند برطرف شوند. این کرم ها می‌توانند در حضور هوا به تجزیه مواد آلی پرداخته و آلودگی محیط را کاهش دهند. بسیاری از انواع زائدات آلی انسانی، حیوانی و صنعتی برای تولید ورمی‌کمپوست بکار رفته و کود حاصل در بازارهایجهانی به فروش می رسند. جهت سفارش کود ورمی کمپوست مرغوب کلیک کنید.

موارد استفاده ورمی‌ کمپوست

ورمی‌ کمپوست در کلیه محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای قابل استفاده می‌باشد. جهت سفارش کود ورمی کمپوست کلیک کنید.

30 خواص برجسته کود ورمی کمپوست

30 خواص برجسته فیزیکی و شیمیایی ورمی‌ کمپوست عبارتند از:

  1. تولید محصولات ارگانیک
  2. اصلاح کننده ساختمان و ساختار خاک
  3. زودرس کردن محصولات
  4. تثبیت و افزایش ریشه گیاه
  5. رشد سریعتر گیاهان (ضخامت و کلفتی ساقه گیاهان)
  6. دارای مواد آلی با ph متعادل
  7. سرشار از عناصر غذایی به شکل قابل جذب برای گیاه
  8. نقش عمده در اصلاح بافت فیزیکی خاک
  9. افزایش پتانسیل نگهداری آب در خاک
  10. متعادل ساختن نسبت مواد معدنی به مواد مغذی
  11. دارا بودن عناصر مفیدی از قبیل ازت ، فسفر ، پتاسیم و….
  12. عاری از آلودگیهای میکروبی و بیماریزا
  13. سبک و فاقد هرگونه بو نامطبوع
  14. تثبیت عناصر سنگین موجود در خاک و جلوگیری از جذب بیش از حد آن توسط گیاه
  15. دارای اسیدهای آلی ، عناصر کم مصرف نظیر آهن با قابلیت محلول شدن و جذب
  16. بهبود خواص بیولوژیکی ، فیزیکی و شیمیایی خاک
  17. استفاده از این نوع کود کیفیت محصولات کشاورزی را نسبت به کود شیمیایی افزایش میدهد
  18. مواد بیوشیمیایی آن مقاومت گیاهان را نسبت به بیماریها افزایش می دهد
  19. رنگ،طعم،بو و کیفیت محصولات را بهبود می بخشد
  20. دارای ویتامین فراوان و هورمون های محرک در رشد گیاه
  21. استریل شده به روش بیولوژیک
  22. آفت کش بودن
  23. افزایش اندازه گلها
  24. عاری از علف هرز است.
  25. عاری بودن از مواد شیمیایی
  26. افزایش محصول از ۲۰ تا ۷۰ درصد.
  27. میزان مصرف کود یک سوم کود گاوی است.
  28. باعث عدم حضور هرگونه پاتوژن،قارچ و عوامل بیماری زا و برخی آفات خاکستری و حشرات مکنده خسارت زا در محصولات و گیاهان می شود.

30 خواص برجسته کود ورمی کمپوست

تاثیر کود ورمی کمپوست در باروری و حاصل‌خیزی خاک

کرم‌های‌ خاکی باعث تسریع تحرک یون‌ها در سطح و عمق پروفیل خاک می‌گردند و با ترشح مواد شیمیایی می‌توانند برخی از عناصر غذایی پایه موجود در خاک را از حالت تثبیت خارج نموده و به شکل قابل جذب گیاه در آورند. این فرایند توسط کرم‌های‌ خاکی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌گیرد‌. تاثیر مستقیم آنها در معدنی شدن ازت است. عنصر ازت معمولاً به شکل کمپلکس‌های آلی غیرقابل استفاده گیاه در خاک وجود دارد در حال عبور از لوله گوارش کرم‌های‌خاکی ابتدا به آمونیاک و سپس به نیتریت و نیترات تبدیل می‌گردد. از سوی دیگر تأثیر غیرمستقیم کرم‌های خاکی در فراوانی حاصلخیزی خاک، فراوانی فعالیت میکروارگانیسم‌ها و جانوران خاکزی و نهایتا در تولید مواد محرک ریشه نظیر ویتامین‌ها به ویژه ویتامین B12 است. همچنین شواهد بسیاری وجود دارد که غلظت کلسیم، سدیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر و مولیبدن قابل جذب در مدفوعات کرم‌های‌خاکی بیشتر از محیط اطراف آنها می‌شود. جهت سفارش کود ورمی کمپوست مرغوب کلیک کنید.

30 خواص برجسته کود ورمی کمپوست

اثر کود ورمی‌ کمپوست در رشد و نمو گیاهان

گیاهانی که از کود ورمی‌ کمپوست تغذیه می‌کنند معمولاً دارای ظاهری بلندتر و رشدی سریعتر می‌باشند. استفاده ورمی‌ کمپوست با غلظت کمتر در رشد و نمو گیاهان تاثیر بیشتری دارد. کود ورمی به عنوان یکی از اجزاء مغذی گیاهان در باغبانی و گل کاری تاثیر مستقیمی در خواص فیزیکی و شیمیایی و رشد و نمو گیاهان دارد. و افزایش میزان رشد و نمو گیاهان به عنوان یک مزیت و برتری قابل استفاده محسوب نمی‌شود. اما کود ورمی ‌کمپوست فعالیت و عملکرد بیولوژیکی دارد و خود آن مواد دفع کننده قارچی دارد که از رشد بی‌رویه و منفی گیاه جلوگیری می‌کند و به گونه‌ای روند رشد گیاهان را کنترل می‌کند.

تاثیر ورمی‌ کمپوست در افزایش گیاهان

پس از تغذیه از کود ورمی افزایش جمعی گیاهان در هر سانتی متر را میتوان مشاهده کرد.

تاثیر کود ورمی‌ کمپوست در افزایش ریشه

براساس آزمایشات، گیاهانی که از کود ورمی‌ کمپوست تغذیه نمودند تاثیر قابل توجهی در رشد و افزایش ریشه گیاهان داشتند. افزایش ریشه گیاهان، ظرفیت جذب آب و مواد مغذی را بالا برده و از لحاظ علمی گیاهان را قوی‌تر و سالم‌تر می‌کند. آزمایشات نشان داد که چسبندگی در ریشه گیاهان باعث کاهش رشد آنها خواهد شد. این تحقیقات، اهمیت و ارزش سلامتی و قوت در ریشه گیاهان برای محققان و کشاورزان آشکارساخت.

تاثیر ورمی‌ کمپوست بر اندازه گلها

زمان برداشت گلهای میمون آزمایش شده، نکته بسیار ارزشمند این آزمایشات این بود که گلهایی که از کود ورمی‌ کمپوست تغذیه شدند، رشد بیشتری از لحاظ ساقه و گلبرگ داشته و در مقایسه با گلهای دیگری که از کودهای معمولی (کودهای شیمیایی و … ) تغذیه نمودند رشد ظاهری قابل توجهی داشتند. در نتیجه ظاهر متفاوت و زیبای گلها نظر خریدار و ناظران را به خود جلب نمود به طوریکه به مرور بر میزان بهای آن گلها افزوده شد.

اثر ورمی‌ کمپوست درضخامت و کلفتی ساقه گیاهان

طی آزمایشات انجام شده، ضخامت ساقه گیاهان پس از تغذیه از کود آلی ورمی‌ کمپوست افزایش قابل توجهی داشته است. اگرچه ایجاد ضخامت بیشتر در ساقه از اهمیت کمتری نسبت به دیگر عوامل در رشد گیاهان برخوردار است اما در بعضی گلها و گیاهان مانند گلهای میمون که ضخامت در ساقه آنها تاثیر آشکاری بر زیبایی ظاهری این گل دارد، از اهمیت بسزایی برخورداراست .

تاثیر کود ورمی‌ کمپوست در سرعت رشد و نمو گل و گیاه

گیاهانی که در بستری با کود آلی ورمی‌ کمپوست پرورش می‌یابند رشد و نموی بیشتر و سریعتری نسبت به گیاهان دیگر دارند.

و در نهایت باید توجه داشت که: عکس‌العمل گیاهان مختلف به کود آلی ورمی‌ کمپوست بر اساس چند عامل مهم تعیین می شود. اولین و مهمترین عامل این است که پرورش گیاهان با استفاده از کود ورمی در مناطق با آب و هوایی مختلف متفاوت است. پیشرفت مراحل رشد برای هر گیاه در مناطق آب و هوایی مختلف یکسان نیست و واکنش گیاهان به کود ورمی‌ کمپوست نیز متغیر خواهد بود. گیاهانی که در شرایط مطلوب آب و هوایی همراه با تغذیه‌ای مناسب رشد می‌کنند، عکس‌العمل کندتری نسبت به افزایش میزان کود و دیگر افزودنی‌های شیمیایی به بستر خاک نشان می‌دهند. در حالی که گیاهانی که در شرایط غیر مطلوب آب و هوایی با تغذیه‌ای نامناسب رشد و پرورش پیدا می‌کنند، عکس‌العمل سریعتر و مطلوبتری در افزودن کود ورمی به خاکشان نشان می‌دهند. جهت اطلاع از قیمت کود ورمی کمپوست کلیک کنید.

ورمی کمپوست- فروش ورمی کمپوست- خرید ورمی کمپوست- قیمت ورمی کمپوست- کود ورمی کمپوست- فروش کود ورمی کمپوست- قیمت کود ورمی کمپوست- خریدار ورمی کمپوست- خریدار کود ورمی کمپوست- خواص ورمی کمپوست- خواص کود ورمی کمپوست

جهت سفارش و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09198133353 تماس حاصل فرمایید.

مقاله در حال بروزرسانی می باشد...



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...