خرید سنگ
to top

دستگاه خامه گیر شیر صنعتی


833
زمان مطالعه: 3 دقیقه, 28 ثانیه

دستگاه های سپراتور یا به زبان ساده خامه گیر برای جداسازی چربی شیر از مایع شیر استفاده می شود و با ساخت ماشین آلات صنعتی دیگر این عمل از روش های سنتی خارج شده و به روش مدرن انجام می شود.



دستگاه سپراتور یا خامه گیر چیست؟

دستگاه های سپراتور یا به زبان ساده خامه گیر برای جداسازی چربی شیر از مایع شیر استفاده می شود و با ساخت ماشین آلات صنعتی دیگر این عمل از روش های سنتی خارج شده و به روش مدرن انجام می شود.

این دستگاه ها کاملاً مکانیکی بوده و ماده مورد نظر را حول یک محور به حرکت در می‌آورد و اساس کار خامه گیر بر پایه همین چرخش و ایجاد نیروی گریز از مرکز استوار است.

چرن خامه از تعدادی کاسه تشکیل شده و در سطح این کاسه ها سوراخ های جداکننده ای قرار داده شده است. این کاسه روی یک محور عمودی به صورت کاملا فشرده قرار گرفته است. بدنه دستگاه با استفاده از فلز استیل به تولید رسیده و در برابر رطوبت و هوا کاملا مقاوم می باشد.

برای چت با مشاور آنلاین سایت کلیک کنید

ضرورت استفاده از خامه گیر یا سپراتور

طبق استاندارد ملی شیر پاستوریزه شیر در پایان عملیات مختلف در کارخانه فراوری شیر و لبنیات باید دارای 2 درصد چربی باشد و به بازار فرستاده شود.برای جدا کردن چربی شیر از شیر از دستگاه های سپراتور استفاده می شود

اجزای تشکیل دهنده دستگاه سپراتور یا خامه گیر

برای دستگاه سپراتور یک ورودی برای ورود شیر با دمای 50 درجه و دو خروجی یکی برای خروج شیر کم چرب و یکی برای خروج خامه طراحی شده است این فرایند با استفاده از نیروی گریز از مرکز انجام می شود به این صورت که به علت تفاوت وزن ملکول های چربی و شیر این دو از هم جدا خواهند شد. سرعت چرخش دستگاه ها 1100 دور در دقیقه می باشد که باعث این فرایند می شود.

بدنه

بدنه این دستگاه شامل چند قسمت مختلف است. شاسه کلی که فلزی یا چدنی ساخته می شود و با استفاده از رنگ روغن روی آن از زنگ زدگی و پوسیدگی جلوگیری می شود. قسمت بعدی مخزن دستگاه است که طبق دستور بهداشت و غذا دارو برای لبنیات باید از استیل 304 استفاده شود

پیاله یا کاسه

کاسه در این دستگاه وظیفه جداسازی چربی را با استفاده از چرخش دارد. جنس کاسه حتما باید از جنس استیل نگیر باشد و حتما پس از هر بار عملیات خامه گیری شستشو شود.

موتور

موتور سپراتور نقش قلب این دستگاه را دارد که باعث انجام فرایند می باشد

این نوع دستگاه ها با قدرت موتورهای مختلف ساخته می شوند شاید شنیده باشید برای سفارش این دستگاه ها برای مثال می گویند یک خامه گیر با ظرفیت 1 تن احتیاج داریم این به این معنی است که حجم و ابعاد این دستگاه و قدرت موتوری آن به گونه ای طراحی شده است که 1 تن شیر را در ساعت فرایند خامه گیری انجام می دهد و هرچقدر دور موتور و گشتاور آن بالا باشد این دستگاه توان خامه گیری بیشتری خواهد داشت.

ورودی و خروجی شیر

این دستگاه ها دارای یک ورودی و دو خروجی می باشد که قطر آن ها بنا به ظرفیت عبور طراحی می شود

کنترل گر چربی شیر

بالای دستگاه های سپراتور یک اهرم طراحی شده است که با تغییر فاصله بین کاسه ها میزان جداسازی چربی شیر کنترل می شود البته این مربوط به دستگاه های کوچک است در نمونه های بزرگ تر صنعتی این عمل با نمایشگر های دیجیتال انجام می شود

عملکرد دستگاه سپراتور یا خامه گیر چگونه است؟

داخل دستگاه یک کاسه در حال دوران با سرعت 1100 دور در دقیقه وجود دارد که شیر با استفاده از یک استوانه داخل دستگاه وارد می شود. با بالا رفتن سرعت عبور ماده از قسمت دیسک ها و توزیع کننده چربی از شیر جدا خواهد شد و به سمت خروجی روانه می شود.

مشخصات فنی دستگاه سپراتور یا خامه گیر

از استیل با گرید های 316 و 304 ساخته می شود

درصد چربی خامه تولید شده قابل کنترل است

دارای پیچ تنظیم چربی خامه می باشند

برق مصرفی دستگاه سه فاز است

(شما می توانید برای مشاوره رایگان و یا ثبت سفارش و خرید با شماره 09190555510 تماس حاصل فرمایید. انواع مخازن استیل نو و دست دوم با قیمت مناسب را از ما بخواهید با تشکر علیرضا نصیری مسعول بخش ماشین آلات سایت ایران کارخانه)

برای چت با مشاور آنلاین سایت کلیک کنید



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...