خرید سنگ
to top

پرلیت کشاورزی ضرورت بکارگیری و مزایای آن


593
زمان مطالعه: 4 دقیقه, 49 ثانیه

پرلیت کشاورزی یک شیشه آتشفشانی انبساط یافته است که با ترکیب اسیدی تا حد واسط است که در محیط آب و یا مرطوب تشکیل می‌شود. پرلیت کشاورزی و باغبانی با زبری ذاتی خود، تداخل ذره ای فوق العاده مناسبی را فراهم می کند که تهویه عالی و بازدهی بالاتر مخلوط خاک را موجب می شود.



پرلیت کشاورزی ضرورت بکارگیری و مزایای آن

پرلیت کشاورزی یک شیشه آتشفشانی انبساط یافته است که با ترکیب اسیدی تا حد واسط است که در محیط آب و یا مرطوب تشکیل می‌شود. پرلیت کشاورزی و باغبانی با زبری ذاتی خود، تداخل ذره ای فوق العاده مناسبی را فراهم می کند که تهویه عالی و بازدهی بالاتر مخلوط خاک را موجب می شود. همچنین به دلیل داشتن ناحیه سطحی وسیع، پرلیت کشاورزی، رطوبت قابل ملاحظه ای را در خود نگه داشته و آن را به بهترین نحو برای رشد و گسترش گیاه آزاد می نماید.

برای تماس و مشاوره کلیک کنید: مهندس حسن نژاد 09198133353

ضرورت بکارگیری پرلیت

آب عنصري حياتي است كه كمبود آن در مناطق خشك و نيمه خشك گسترش كشت در اراضي مستعد را با محدودیت مواجه مي سازد. بخش کشاورزی عمده ترین مصرف کننده منابع آب کشور می باشد. ارقامی که در گزارش های مختلف در این رابطه ارائه گردیده حاکی از این است که حداقل 90 درصد حجم آب مصرفی در کشور صرف تولیدات کشاورزی می شود . بیشترین حجم تلفات آب نیز مربوط به این بخش می باشد. لذا محدوديت منابع آب كشور ضرورت صرفه جويي در مصرف آب را روشن مي سازد.افزایش راندمان آبیاری یکی از راه های صرفه جویی در مصرف آب است.

مزایای پرلیت در بخش کشاورزی

صرفه اقتصادی بلندمدت

پرلیت کشاورزی یک شیشه آتشفشانی انبساط یافته است. بنابراین برخلاف مواد آلی، پوسیده نخواهد شد و خواص مثبت خود را برای مدت های طولانی در خاک حفظ می کند. با استفاده از پرلیت در بخش کشاورزی و فضای سبز تا 80 درصد به حل بحران کم آبی کمک می شود.

تحقیقات در زمینه اثر پرلیت بر میزان تبخیر از سطح خاک به شرح زیر است: مخلوط پرلیت با خاک موجب افزایش میزان آب جذب شده و کاهش تبخیر نسبی (نسبت کل آب جذب شده به رطوبت از دست رفته) از سطح خاک می گردد.

  • ناصافی سطح خارجی ذرات + شیارهای ساختمان درونی = ظرفیت نگهداری آب بیشتر در مقایسه با ذرات هم اندازه
  • محرک تشکیل و توسعه ریشه ها => تغذیه + آبرسانی ریشه ها = محیط مناسب برای کشت بذر

تسریع در عمل جوانه زدن بذور

  • استفاده از پرلیت به عنوان خاک خزانه = کاهش صدمات وارده به نشا در هنگام انتقال به زمین اصلی
  • زهکشی + ایجاد تخلخل + هوا دهی و آبرسانی ریشه ها بهترین ترکیب در خاک های سنگین / بهترین بستر در چمنزار

نبود تأثیر شیمیایی

پرلیت کشاورزی اساساً PH نزدیک به خنثی داشته و در اکثر محیط های طبیعی غیرقابل حل می باشد. از این رو تغییر قابل ملاحظه ای در قلیائیت یا اسیدیته محیط کشت ایجاد نمی کند.

خواص پرلیت کشاورزی در خصوص زهکشی، هوادهی و آبرسانی ریشه ها از زبان انجمن جهانی پرلیت:

حفظ ریشه با پرلیت

جذب و نگهداری آب 3 تا 7 برابر وزن خود و عدم آبگرفتگی

افزایش ظرفیت نگهداری مواد غذایی محلول و همچنین پیشگیری از خروج مواد غذایی محلول در اثر آبیاری های مکرر

داشتن حفرات و تخلخل های چند لایه در ساختار میکروسکوپی ذرات باعث توانایی حفظ حداقل 20% از تخلخل مفید خود در خاک در حالت اشباع از آب خواهد شد و در نتیجه افزایش تبادل هوا و اکسیژن در محیط کشت.

پرلیت و کشاورزی هیدروپونیک

کشت هیدروپونیک شامل انواعي از روش هاي غير متعارف کاشت گياهان است. مانند کشت آبی و کشت در ماسه و کشت در سنگریزه و کشت هوايي و غیره.

خاک های پرلیت

اغلب پروش دهندگان عمده و حرفه ای گل و گیاه می دانند که منافع استفاده از خاک با کیفیت بالا کاملاً ارزش پرداختن مقداری بهای بیشتر را دارد. خاک مناسب با ایجاد کیفیت بهتر، رشد سریعتر و به حداقل رساندن ضایعات، میزان سود حاصله را افزایش می دهد.
خاک های سفارشی با ترکیب پرلیت کشاورزی – باغبانی مخلوط های یکدستی از پرلیت درجه دانه درشت – متوسط الک شده و یک افزودنی دیگر نظر پیت ریزدانه عمل آوری شده هستند که برای تمام منظورهای گل کاری مناسب می باشند. در بعضی موارد می توان مستقیماً از کیسه های حاوی مخلوط استفاده نمود، بدین ترتیب هزینه های نیروی کار و تجهیز گلخانه به حداقل مقدار کاهش می یابد.

اثرات پرلیت بر خاک

مطلوب نمودن وضع تهویه، زهکشی خاک و افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک همچنین پیشگیری از تبخیر آب و عایق گرما بودن پرلیت منتج به کاهش نوسانات دمای خاک می گردد. پرلیت بدلیل ، سفید بودن و عایق بودن در نتیجه انعکاس نور خورشید ، از هر گونه تغییرات ناگهانی در دمای خاک و ایجاد شوک به ریشه گیاه جلوگیری می نماید.

کاهش تبخیر نسبی آب

به دلیل معدنی بودن پرلیت و در نتیجه مشابهت در ترکیب شیمیایی به خاک ، هیچگونه اختلالی در ساختمان خاک ایجاد نخواهد کرد. با استفاده از پرلیت به لحاظ بهداشتی ، با یک محیط استریل روبرو هستیم. یعنی عاری از میکروارگانیسم های بیماری زا و جالب تر آنکه پرلیت دارای خواص علف کش نیز می باشد. پرلیت با دارابودن PH خنثی از هر گونه اختلالی در ریشه گیاه جلوگیری می کند.

خصوصيات زير محيط مناسبي پرلیت جهت رشد گياهان

  1. اصلاح سيستم هوادهي و آب دهي خاک
  2. قدرت نگهداري آب و مواد غذايي در خود و تغذيه مداوم گياه
  3. دارا بودن PH خنثی (5~7) و در نتیجه عدم اختلال در رشد طبيعي گياه
  4. عدم ايجاد تغيير ناگهاني در دماي خاک
  5. استريل بودن از نظر بهداشتي و جلوگيري از اثرات منفي گياهان هرز و حشرات موذي
  6. دارا بودن ترکيبي مشابه ترکيب شيميايي مواد تشکيل دهنده خاک و عدم ايجاد اختلال در ساختمان خاک
  7. نفوذ و پخش يکسان آب در خاک در حضور پرليت
  8. بهبود عمل تهويه خاک در حضور پرليت

همچنین استفاده از پرليت در كشاورزي و باغباني عامل رشد گياهان، عامل تثبيت خاک و چمن، رشد و پرورش بذر و سيستم نگهداري آب در گياهان گلداني میباشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصول با شماره 09198133353 تماس حاصل فرمایید.

مقاله در حال بروزرسانی می باشد...

پرلیت- فروش پرلیت- خرید پرلیت- قیمت پرلیت- پرلیت مرغوب- فروش پرلیت مرغوب



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...