خرید سنگ
to top

خاک باغبانی چیست؟


636
زمان مطالعه: 5 دقیقه, 19 ثانیه

یکی از خاک های مغذی که در همه جا هم یافت می شود خاک باغبانی است. خاک باغبانی ترکیب سنگینی دارد و نباید به تنهایی برای گیاهان استفاده شود. از آن طرف مقدار مواد مغذی این خاک بالا است و بهتر است حتی به مقدار کم برای گیاهان استفاده شود. پس اگر به خاک دیگری دسترسی ندارید و می خواهید بهترین خاک برای گلدان را داشته باشید خاک باغبانی را با مقداری ماسه و کود حیوانی ترکیب کنید و از آن برای گیاهانتان استفاده نمایید.



خاک باغبانی چیست؟

خاک مخلوطی از مواد معدنی و آلی است که نوع و ترکیب آن بسته به محیط و شرایط متفاوت است. یک عامل تعیین کننده در جذب آب توسط خاک اندازه ذرات است. این مسئله در کشاورزی و باغبانی اهمیت زیادی پیدا می کند. خاک عاملی است که باعث پرورش گیاهان می شود. اگر شما از گیاهان آپارتمانی نگهداری می کنید بهتر است با اسامی انواع خاک و ترکیباتشان آشنا باشید. در این صورت می توانید بهترین خاک برای گلدان گیاهانتان را انتخاب کنید. خاک های سبک(ماسه ای) آب را سریعا از خود عبور می دهند و مواد مغذی آن ها شسته می شود. خاک های سنگین(رسی) آب را در خود نگه می دارند و ممکن است برای تهویه هوای اطراف ریشه مشکل ایجاد کنند.

یکی از خاک های مغذی که در همه جا هم یافت می شود خاک باغبانی است. خاک باغبانی ترکیب سنگینی دارد و نباید به تنهایی برای گیاهان استفاده شود. از آن طرف مقدار مواد مغذی این خاک بالا است و بهتر است حتی به مقدار کم برای گیاهان استفاده شود. پس اگر به خاک دیگری دسترسی ندارید و می خواهید بهترین خاک برای گلدان را داشته باشید خاک باغبانی را با مقداری ماسه و کود حیوانی ترکیب کنید و از آن برای گیاهانتان استفاده نمایید.

برای تماس و مشاوره کلیک کنید: مهندس حسن نژاد 09198133353

چه زمانی از خاک باغبانی استفاده کنیم ؟

خاک باغبانی برای باغچه ها و گیاهانی که بیرون از منزل هستند، بسیار مناسب می باشد. خاک باغبانی همچنین برای مناطقی کاربردی است که می خواهید در آن درخت بکارید و به عنوان یک قانون اگر به بهبود کیفیت خاک نیاز ندارید و فقط می خواهید که قسمت های خالی را پر کنید، خاک باغبانی بهترین گزینه است و همچنین بسیار ارزان نیز می باشد. اما اگر کیفیت خاک برای تان مهم است ، بهتر است که از خاک باغبانی غنی شده استفاده کنید و به یاد داشته باشید که خاک باغبانی غنی شده گران تر بوده، بنابراین قبل از خرید حتما در انتخاب خود دقت کنید.

برای ساختن خاک برگ چمن در اروپا گل کاران چمن های وسیعی ای را اجاره کرده و هر موقع علف های چمن بلند می شود آنها را با ماشین چیده و روی هم دسته می کنند، علف هایی که پس از چیدن برای تهیه خاک برگ روی هم می ریزند، نباید زیاد روی هم جمع شده و ارتفاع توده آنها نباید بیشتر از 60 سانتی متر باشد، زیرا اگر بیشتر شود هم برگرداندن آن برای اینکه کاملا هوا به آنها نفوذ کرده مشکل است و هم ممکن می باشد طبقات زیرین نزدیک به زمین گندیده و فاسد شود. علف ها اگر از چمن زاری که زمین آن رسی و شنی است چیده شده باشد خاک آن دارای مواد آهکی است ولی اگر چمن زار زمین های ترش است باید موقعی که علف ها را روی هم می ریزند بین هر قشر علف، کمی نرمه آهک یا آرد توماس (Tomas) بپاشند. بعد از آنکه این توده علف شروع به خشک شدن کرد هر دو روز یک مرتبه باید روی آنرا با آب فاضلاب، آب پاشی کرد و هر چند یک مرتبه آنها را به کمک بیل برگرداند تا به خوبی در اثر نفوذ هوا و آفتاب بپوسد. بعد از اینکه کاملا پوسیده و آنرا سرند کردند، حاضر برای استفاده می شود. این خاک بر خاک تازه که قبلا ذکر شد برتری دارد مخصوصا برای انواع گل داودی هم بسیار مناسب است. خاک محل نگهداری چمن چون همیشه مقدار زیادی آب را در خود نگه می دارد، جز خاک های سنگین است و اگر به این خاک در مواقع لزوم دسترسی نباشد، به جای آن می توان از خاک تازه در خاک باغچه استفاده کرد.

ویژگی های خاک باغبانی

  • این خاک میلیون ها سال روی زمین باقی می ماند و گیاهان و حیوانات زیادی روی آن زاییده شده و می میرند.

  • مواد مغذی بسیار بالایی دارد و نمی توان گفت که حتما وجود آن ها ضروری می باشد.

  • این خاک ها زنده هستند و حاوی میکروارگانیسم ها و قارچ ها و دانه ها می باشد.

  • می توانید خاک باغبانی را از فروشگاه های باغبانی با انواع مختلف و متفاوت خریداری کنید.

  • یکی دیگر از خاک های در دسترس، خاک باغبانی غنی شده می باشد که این خاک در مراکز باغبانی به فروش می رسد اما مواد ارگانیک به آن اضافه شده و باعث می شود که خاک باروری بیشتری داشته باشد.

  • خاک باغبانی آب را درون خود نگه می دارد و زود خشک نمی شود.

  • خاک باغبانی غلیظ و سنگین است.

  • در گل کاری و سبزی کاری معمولاً از خاک های بسیار حاصلخیز و غنی از مواد غذایی با خصوصیات فیزیکی مناسب استفاده میشود.

  • این خاکها، معمولاً به صورت طبیعی وجود نداشته می توان آن ها را طی مراحلی تهیه نمود.

  • از مهم ترین انواع خاکهای باغبانی خاک برگ، خاک چمن ، خاک کوش، خاک باغچه و خاک زباله (کمپوست) است.

بهترین خاک باغبانی

هنگامی که به دنبال باغبانی هستید، بهترین گزینه اصلاح خاکی است که هم اکنون در باغ خود دارید. این کار بهتر از این است که کل خاک موجود را خارج کرده و خاک دیگری جایگزین آن کنید. باید در ترکیب جدید خاک سطحی باغتان، نسبت خاک قبلی باغچه 50 – 50 باشد. زهکشی آب در هر یک از این دو نوع خاک نرخهای مختلفی دارد و ترکیب دو خاک باعث میشود رطوبت از هر دو لایه عبور کند نه این که بین دو لایه خاک محبوس شود. از خاک سطحی برای باغ خود استفاده کنید و مقداری مواد آلی برای اصلاح خاک به آن بیفزایید.

بهترین زمان برای تهیه خاک باغبانی

براي تهيه این خاك در فصل پاييز برگ ها را در داخل چاله اي به عمق حدود يك متر مي ريزند. به منظور تجزيه سريعتر بر گها، به همراه آب مقاديري آهك، كود شيميايي (اوره) يا ادرار چهار پايان به توده برگ ها اضافه نموده،

با غلتك آن ها را فشرده مي كنند. با تكرار اين عمل وپرشدن چاله، روي آن ها را با خاك مي پوشانند و پس از 3 يا 4 ماه توده را به هم مي زنند ومجددا به آن آب اضافه مي كنند وآن را غلتك مي زنند. در طول يك سال 3 يا چهار بار توده هم زده م يشود. در نتيجه، برگ ها پوسيده وميزان زيادي هوموس توليد مي شود.

جهت سفارش محصول با شماره 09198133353 تماس حاصل فرمایید.

مقاله در حال بروزرسانی می باشد.

خاک باغبانی- فروش خاک باغبانی- خرید خاک باغبانی- قیمت خاک باغبانی- خاک باغبانی مرغوب



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...