خرید سنگ
to top

ورمی کمپوست چیست؟ 5 مورد از موارد مصرف ورمی کمپوست


869
زمان مطالعه: 9 دقیقه, 16 ثانیه

ورمی‌کمپوست متشکل از ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) به معنای نوعی کود آلی است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌گردد. بیش از ۲۷۰۰ نوع کرم خاکی در طبیعت وجود دارد این کرم‌ها با کاوش خاک و تغذیه عناصر موجود در خاک و آمیختن آن با آنزیم‌های موجود در بدن خود، خاک را تازه می‌کنند و قدرت باروری آن را افزایش می‌دهند همچنین به دلیل جابجایی مداوم در خاک، با ایجاد سوراخ‌های زیاد، راه نفوذ اکسیژن به خاک را آسان می‌کنند. کلمه ورمی (Verms) از لغت لاتین ورم (Vermis) گرفته شده که به معنی کرم است.



ورمی کمپوست چیست؟ 5 مورد از موارد مصرف ورمی کمپوست

ورمی‌کمپوست متشکل از ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) به معنای نوعی کود آلی است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌گردد. بیش از ۲۷۰۰ نوع کرم خاکی در طبیعت وجود دارد این کرم‌ها با کاوش خاک و تغذیه عناصر موجود در خاک و آمیختن آن با آنزیم‌های موجود در بدن خود، خاک را تازه می‌کنند و قدرت باروری آن را افزایش می‌دهند همچنین به دلیل جابجایی مداوم در خاک، با ایجاد سوراخ‌های زیاد، راه نفوذ اکسیژن به خاک را آسان می‌کنند. کلمه ورمی (Verms) از لغت لاتین ورم (Vermis) گرفته شده که به معنی کرم است. تولید ورمی کمپوست فرایندی نیمه هوازی است (حدود ۸۰٪ رطوبت) که توسط گونه‌ای خاص از کرمها، قارچ‌ها، باکتری‌ها، و اکتینومیست‌ها انجام می‌شود، همچنین مواد حاصل از بستر رشد کرم بوده که پس از دفع مواد زائد از سیستم گوارشی کرم در محیط باقی می‌ماند، ورمی‌کمپوست، مجموعه‌ای از فضولات کرم به همراه مواد آلی تجزیه شده و نیز اجساد کرم‌هاست که برای گیاه ارزش غذایی فراوانی دارد. در خاک‌هایی دارای مواد دفع شده توسط کرمها، عناصری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم ۵۱۱ مرتبه بیشتر از خاک‌های بدون کرم است. در اثر عبور مواد آلی از دستگاه گوارش کرم، عناصری از جمله ریزمغذی‌ها زیاد می‌شوند.

برای تماس و مشاوره کلیک کنید: مهندس حسن نژاد 09198133353

ورمی‌کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیک نوعی کرم خاکی با نام علمی Eisenia foetida می‌باشد این جانور با تغذیه از مواد آلی موجود در طبیعت آن را به کود آلی مغذی تبدیل نموده به گونه‌ای که در حال حاضر این کود به عنوان یکی از غنی‌ترین کودهای آلی بیولوژیک شناخته شده در دنیا می‌باشد. کاربرد ورمی‌کمپوست در خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک تأثیر بسزایی دارد. این کود اصلاح‌کننده خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی خاک بوده و علاوه بر وزن مخصوص کم، فاقد هرگونه بو، میکروارگانیسم‌های پاتوژن، باکتری‌های غیر هوازی، قارچ‌ها و علف‌های هرز می‌باشد. ورمی‌کمپوست علاوه بر قابلیت جذب آب با حجم بالا، شرایط مناسب جهت دانه بندی و قدرت نگه‌داری مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را فراهم می‌نماید. ورمی‌کمپوست حاوی عناصر غذایی بسیار غنی به ویژه ازت بوده که به تدریج آن‌ها را در اختیار گیاه قرار می‌دهد (این نکته از نظر حاصل‌خیزی خاک بسیار پراهمیت است) این کود در مقایسه با سایر کودهای آلی دارای میزان عناصر اصلی غذایی بالاتری است. ورمی‌کمپوست علاوه بر عناصر ماکرو مانند ازت، فسفر و پتاسیم که در فعالیت‌های حیاتی گیاه نقش اساسی دارند حاوی عناصر میکرو مانند: آهن، مس، روی و منگنز نیز می‌باشد. علاوه بر این با داشتن موادی مانند ویتامین B12 و اُکسین عوامل محرک رشد گیاه را فراهم می‌آورند. معمولاً نسبت کربن به ازت (C/N) ورمی کمپوست ۱۵ تا ۲۰ بوده و طول دانه‌های خشک آن بین ۱ تا ۵ میلی‌متر متغیر است. هوموس آن نیز ۲۰ درصد وزن خشک می‌باشد. تولید ورمی‌کمپوست، تغذیه کرم‌های قرمز حلقوی بارانی موسوم به Eisenia foetida از مواد آلی پسماندهای آشپزخانه بوده و محصول این فرایند کود آلی است که یکی از غنی‌ترین کودهای شناخته شده در دنیا است. به‌طور خلاصه ورمی کمپوست نوعی کود سبز است که از مواد زاید آلی به کمک ارگانیسم‌های مفید تهیه می‌شود که دارای عناصر مغذی لازم و کافی برای تولید محصول مناسب و سالم است.

مزایای استفاده از ورمی کمپوست

  1. سبک و بدون هرگونه بو
  2. عاری از تخم علف های هرز
  3. حاوی میکروارگانیسم‌های هوازی مفید مانند ازتوباکتری ها
  4. بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با سایر کودهای آلی
  5. دارا بودن عناصر میکرو مانند: آهن، روی، مس و منگنز
  6. دارا بودن مواد محرّکه رشد گیاهی نظیر ویتامین‌ها به ویژه ویتامین B12 (کبالامین)
  7. قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی
  8. عاری از باکتری‌های غیرهوازی، قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌های پاتوژن
  9. اصلاح‌کننده خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک
  10. انطباق کامل با الزامات قوانین و مقررات محیط زیست
  11. تولید در داخل کشور (صد درصد)
  12. قابل مصرف در پرورش کلیه محصولات کشاورزی
  13. هوادهی خاک با ایجاد خلل و فرج و ایجاد پوکی در خاک‌های متراکم
  14. استفاده از این نوع کود، کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی را نسبت به کود شیمیایی افزایش می‌دهد؛ و مشکلات مربوط به باقی ماندن کود شیمیایی در مواد غذایی را ندارد.

ویژگی های ورمی کمپوست

  1. دارای میکروارگانیسمهای هوازی مفید مانند ازتوباکتری ها
  2. بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با دیگر کودهای آلی
  3. دارا بودن عناصر میکرو مانند آهن، روی، مس و منگنز
  4. دارا بودن مواد محرکه رشد گیاهی نظیر ویتامینها به ویژه ویتامین ب ۱۲
  5. قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی
  6. فرآوری آسان و سریع تر از بیوکمپوست
  7. خالی از باکتریهای غیر هوازی، قارچها و میکروارگانیسم‌های پاتوژن
  8. اصلاح‌کننده خصوصیات فیزیکوشیمیایی و بیولوژیکی خاک
  9. وجود عناصر ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی، مس و منگنز
  10. استفاده از ورمی کمپوست در تهیه چای کمپوست

تاثیر ورمی کمپوست روی گیاهان

تحقیقات زیادی در سراسر دنیا جهت بررسی و مقایسه تاثیر ورمی کمپوست روی گیاهان مختلف صورت گرفته که در اینجا به طور مختصر چند مثال آورده می شود .

تاثیر ورمی کمپوست بر روی ذرت

هنگامی که از کرم خاکی به همراه کود آلی ورمی کمپوست استفاده شد ، میزان رشد گیاه ذرت بیشتر از زمانی بود که فقط از کود های شیمیایی مرسوم استفاده شد. در حالیکه با استفاده از کود های شیمیایی هر گیاه بطور متوسط ۵ سانتی متر در هفته رشد کرد، با استفاده از ورمی کمپوست و کرم خاکی هر گیاه بطور متوسط ۱۵ سانتی متر در هفته رشد کرد.

تاثیر ورمی کمپوست بر روی خیار

پس از گذشتن از اواسط دوره ، مواد غذایی موجود در تیمارهای مخلوط با کود گاوی به حداقل رسید و رشد بوته ها با کندی ادامه یافت ، در حالی که در شرایط مساوی تیمارهای مخلوط شده با کود ورمی کمپوست که از نوعی کرم خاکی با نام ایزینیا فوتیدا کالیفرنیایی تهیه می شود به سرعت رشد و به گل دهی ادامه دادند. در انتهای فصل بوته های خیار درختی که با کود گاوی تغذیه کردند زرد شدند.

میزان مصرف ورمی کمپوست

ورمی کمپوست چون برخلاف کودهای دامی ریشه را نمی سوزاند می توان با خیال آسوده تر استفاده کرد تا نیازهای گیاهان به طور کامل برطرف شود . در منابع مختلف میزان مصرف متفاوت ذکر شده است اما به صورت عمومی میزان مصرف به شرح زیر است :

  • برای درختان مثمر و غیر مثمر به اندازه سن درخت تا دوبرابر به کیلوگرم . مثلا برای درخت 7 ساله بین 7 الی 14 کیلوگرم .
  • برای زمین های زراعی بین 5 تا 40 تن ( 5 تن برای زمین های حاصلخیز و 40 تن برای زمین های فقیر ) که معمولا 10 تن درهر سال قبل از کشت توصیه می شود .
  • برای گلها و درختچه های باغ و باغچه هر گل بین 2 تا 5 کیلوگرم بسته به اندازه و سن (هر سال یکبار) .
  • برای گلدان ها بین 20 الی 30 درصد از حجم گلدان می توان ورمی کمپوست استفاده کرد .

نحوه مصرف ورمی کمپوست

ورمی کمپوست بهتر است چالکود شود . برای نهال ها موقع کاشت نهال با خاک و ماسه بادی مخلوط و چاله نهال پر شود . برای درختان به صورت چالکود در سایه انداز درخت و ترجیها محل آبدهی مثل زیر قطره چکان ها در روش ابیاری قطره ای . برای گل ها و درخچه های زینتی هم بهتر است چالکود شود. برای کشت سیفی جات می توان پس از کشت به صورت نواری کنار بوته روی سطح خاک ریخت یا اینکه قبل از لیپر با خاک مخلوط گردد. در گلدان ها نیز موقع عوض کردن خاک می توان ورمی کمپوست را به خاک اضافه نمود.

مصارف ورمی کمپوست

مصرف پروتئینی انسانی

در سایر کشورها از جمله در کشور آمریکا غذای مصرفی مردم است همانند انواع کنسرو جهت سالاد، غذاهای پختنی، انواع نوشیدنی و ... به عنوان مثال از گرانترین غذاهای فروشگاه‌های زنجیره‏ای مک دونالد می‌باشد، با توجه به فرهنگ ما استفاده از آن هدف نمی‏ باشد. (خود کرم به عنوان پروتئین)

مصرف پروتئینی حیوانی

با توجه به ازدیاد جمعیت و نیاز مردم به مواد پروتئینی سالم، تولید و پرورش دام، طیور و آبزیان، نقش اساسی در تامین نیازهای مردم و تقویت بنیه اقتصادی روستاییان و کشاورزان را دارد.در این میان تغذیه دام، طیور و آبزیان با کرم خاکی به عنوان ماده غذایی دارای پروتئین زیاد باعث افزایش کیفیت محصولات شده و نیاز کشور به واردات محصولاتی چون دان مرغ، انواع مکمل‌های غذایی دام و آرد ماهی را کاهش می‌دهد. از این گونه برای اولین بار در قرن 18میلادی برای تغذیه دام و طیور استفاده شد.امروزه در تغذیه مرحله لاروی آبزیان، تمایل به استفاده از غذای زنده وجود دارد، زیرا در بسیاری از موارد، دانش بشری هنوز قادر به تامین مصنوعی کلیه نیازهای غذایی لارو نبوده و پوشش این نیاز با غذای زنده راه حل مطلوب و مطمئنی است. مهمترین غذای زنده مصرفی کرم‌خاکی است که درصد پروتئین آن بیش از سایر گونه‌هاست و علاوه بر آن دارای امگا3 نیز می‌باشد. استفاده از این گونه به جای محصولات جانبی علاوه بر افزایش درصد رشد و کیفیت گوشت، از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه‌تر است و تولید آن نیاز کشور به واردات محصولات فوق را که از زمان هجوم شانه دار ژله‌ای به دریای خزر و کاهش کیلکا به عنوان ماده اصلی آرد ماهی و افزایش قیمت آرد ماهی و واردات آن را به همراه داشته است، کاهش می دهد.

به عنوان مواد اولیه در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی

همانطور که قبلا هم گفته شد این کرم به دلیل داشتن پروتئین و امگا3 فراوان به عنوان یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی می‌باشد. در سال 1985 شرکت DOVE برای اولین بار استفاده از این کرم را در محصولات خود آغاز نمود و اولین سری محصولات خود با عنوان جوان کنند‌گان پوست در سال 1987 به بازار عرضه نمود، اما هم اکنون بیشتر شرکتهای پیشتاز در این صنعت با تولید انواع شامپو، صابون، کرم، انواع پودرهای روشن کننده و تقویتی و ... استمرار به تولید با این کرم را در دستور کار خود قرار داده اند. در این بین می‌توان به محصول شرکتFace-Lift با نام تجاری G2G اشاره نمود که یکی از گران قیمت‌ترین محصولات آرایشی جهان می باشد.

به عنوان مواد اولیه در تولید دارو

از جمله یکی از مهمترین مصارف جدید این کرم که به کمک صنعت داروسازی و پزشکی آمده تولید محصولات دارویی و پزشکی می باشد، که داروهای مکمل غذایی، انواع آرامش بخش ها، داروهای ضد سرطان را شامل می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصول با شماره 09198133353 تماس حاصل فرمایید.

مقاله در حال بروزرسانی می باشد...



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...