خرید سنگ
to top

کود گوسفندی چیست؟


543
زمان مطالعه: 6 دقیقه, 22 ثانیه

استفاده از کود گوسفندی از دیرباز تا کنون توسط کشاورزان بسیار استفاده می شده است‌. با این حال می توان گفت گوسفند یکی از حیاتی ترین منابع تامین کننده پشم، شیر گوسفند، گوشت و حتی کود می باشد که لازم است در مورد فواید و کاربرد یکی از این منابع یعنی کود بیشتر اطلاع داشته باشیم.



کود گوسفندی چیست؟

برای تماس و مشاوره کلیک کنید: مهندس حسن نژاد 09198133353

گوسفند یکی از حیاتی ترین منابع تامین کننده گوشت، شیر، پشم و مورد نیاز انسان ها است. حتی کود گوسفند نیز به دلیل خواص بسیار زیاد، کاربردهای بسیار زیادی در کشاورزی دارد. زیرا کود حاوی باقی مانده مواد آلی و غذایی حاصل از گوارش گوسفند است که برای تقویت خاک زمین های کشاورزی بسیار مفید است. کود از دیرباز تاکنون توسط کشاورزان برای تقویت خاک استفاده میشده است. کود گوسفند دارای سرعت تجزیه بسیار بالا ( به دلیل نداشتن بستر) و دوام کمتر در خاک نسبت به دیگر کودهای دامی است. کود گوسفند حاوی مقادیر زیادی از گوگرد، ازت، پتاسیم، کلسیم، منگنز، روی و آهن است که برای تقویت خاک های زراعی و رشد گیاهان بسیار مفید است. کود گوسفند از تمامی کود های دامی دیگر غنی تر است.

گوسفند سالیانه مقادیر زیادی کود تولید می کند به گونه ای که میزان کود تولید شده از گوسفند در طول یک سال 25 برابر وزن خود گوسفند است. پس اگر 100 راس گوسفند در گله وجود داشته باشد سالیانه حدودا 125تن کود تولید می شود. در طی دوره پرواربندی که معمولا 3 یا 4 ماه طول می کشد. به طور متوسط 30 تا 40 تن کود گوسفندی تولید می شود که کودی بسیار غنی و مفید است و به دلیل دارا بودن مواد تخمیر کننده زیاد به سرعت تجزیه شده و برای تقویت زمین های کشاورزی مفید می باشد. همچنین جمع آوری و بسته بندی کود در محل پرواربندی و کود دهی به زمین های کشاورزی آسان تر از کودهای دیگر است. می توان با جمع آوری و بسته بندی کود حاصل از گوسفندان سود بیشتری بدست آورد.

کاربرد و مزایای کود گوسفندی

استفاده از کود گوسفندی از دیرباز تا کنون توسط کشاورزان بسیار استفاده می شده است‌. با این حال می توان گفت گوسفند یکی از حیاتی ترین منابع تامین کننده پشم، شیر گوسفند، گوشت و حتی کود می باشد که لازم است در مورد فواید و کاربرد یکی از این منابع یعنی کود بیشتر اطلاع داشته باشیم. مزایای کود گوسفندی که یکی از بهتری کودهای حیوانی محسوب می‌شود در پرورش درختان، گیاهان و گل ها کاربرد دارد. این کود حاوی عناصر لازم و ضروری خاک مانند پتاسیم، فسفر، آهن و روی می باشد. استفاده ی صحیح و مرتب از کودهای حیوانی سبب بهبود کیفیت خاک و افزایش بهره وری درختان و گیاهان کشاورزی می گردد. کشاورزی، بزرگترین منبع تهیه‌ی نیازهای غذایی انسان می باشد. خاک حاصلخیز، کود شیمیایی، کود گوسفندی و آب کافی از عوامل افزایش رونق کشاورزی می باشند. خاک حاصلخیز، حاوی مقادیر مناسبی از عناصر و مواد معدنی مورد نیاز گیاهان می باشد. کود حیوانی، کمبود عناصر و مواد معدنی خاک را جبران می کند و درصد بهره وری خاک را افزایش می‌دهد. کود طیور و کود دام های سبک و سنگین در رونق کشاورزی مؤثر می باشند.

فواید کودهای گوسفند

کودهای حیوانی جزو آن دسته از مواد آلی هستند که از گذشته تاکنون برای تقویت خاک بسیار مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در این بین با وجود اینکه این کود، یعین کود گوسفند دارای سرعت تجزیه بالایی است بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین لازم است بدانید این کود حاوی مقادیر زیادی از پتاسیم، کلسیم، روی، منگنز، آهن و گوگرد می باشد که طبیعتا برای تقویت خاک های زراعی و رشد بسیاری از گیاهان مفید می باشد. حال با این وجود لازم است بدانید به دلیل بالا بودن سرعت تجزیه کود گوسفند باید در مصرف آن احتیاط شود زیرا در صورت استفاده زیاد، به دلیل سرعت بالای تجزیه ممکن است گیاه را بسوزاند و از بین ببرد.

با این وجود می توان گفت کاربرد کود گوسفندی بسیار زیاد است که بهترین زمان برای کود دادن به زمین های کشاورزی یک ماه قبل از کشت محصول می باشد. مشاهده می‌ شود که بسیاری از افراد سوال می کنند که آیا استفاده از کود گوسفندی بی خطر است! پاسخ این است که استفاده از این کود برای گل، سبزیجات و درختان و به طور کلی همه مزارع می تواند مناسب باشد زیرا طرز درست استفاده از آن می تواند بسیار حیرت آور باشد و به گل و گیاهان شما شادابی و طراوت خاصی بدهد و همچنین استفاده از این کود هیچ‌ گونه آلودگی نداشته بلکه می توانید برای به عمل آوردن محصولات ارگانیک از این نوع کمپوست استفاده کنید که شرکت های معتبر با خرید گوسفند زنده اقدام به تهیه کود گوسفندی می کنند.

کمپوست گوسفند برای پرورش کرم

همانطور که گفته شد کود گوسفندی یکی از کودهای حیوانی بسیار پرکاربرد است به طوری که علاوه بر استفاده‌های کشاورزی زیادی که دارد می‌ تواند به عنوان خوراکی مناسب برای رشد کرم ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. حال اگر شما هم قصد استفاده از این کود برای پرورش کرم خاکی و تولید ورمی کمپوست را داشته باشید حتما باید درصد مشخصی از کود گاوی را مخلوط با این کود استفاده کنید تا به مشکل بر نخورید.

ترکیب کود گوسفندی

کود گوسفندی که به عنوان کود گرم شناخته می‌شود، سرعت تجزیه ی بالایی دارد. این کود یکی از غنی ترین انواع کود می باشد که در صنعت کشاورزی پر مصرف است. کود حاصل از فضولات گوسفند، حاوی مواد معدنی و مواد مغذی ضروری خاک می باشد. ساختار کود مذکور به طور طبیعی حاوی آهن، ازت، فسفات، روی، مس، منگنز، منیزیم، نیتروژن، پتاسیم، سدیم می باشد. حدود ۷۰ درصد این کود را مواد آلی تشکیل می دهد. درجه ی اسیدیته ی این کود ۸ است که نشان دهنده ی خاصیت بازی آن می باشد. هرکدام از عناصر مذکور، مناسب درختی خاص و گیاهی مخصوص می باشند. کود گوسفندی به نسبت سایر کودهای حیوانی از مزیت های ویژه ای برخوردار است. محل نگهداری گوسفندان، اغلب فاقد بستر اولیه است. به همین دلیل، کود تهیه شده خالص می باشد. خلوص بالای کود حاصل از فضولات گوسفند، سبب افزایش سرعت تجزیه و جذب کود در خاک می شود. علارغم تجزیه و جذب بالای کود مدنظر، باید به طور متناسب از آن استفاده شود. کود مذکور به دلیل سرعت تجزیه ی بالا، مقادیر آمونیاک قابل توجهی منتشر می‌کند.

استفاده از کود گوسفندی در کشاورزی

  • درخت بلوبری برای رشد و تولید محصولات با کیفیت به عناصر مختلفی از جمله، آمونیاک، هیدروژن و نیاز دارد. با توجه به مقدار قابل توجه نیتروژن در کود حاصل از فضولات گوسفندی، این کود نیاز درخت بلوبری به عناصر مختلف را تأمین می‌کند. به منظور بهره وری حداکثری کود، دوبار در سال به درختان کود می دهند.
  • درخت مرکبات برای رشد و بهره وری بهتر به عناصر مختلفی چون‌‌ نیتروژن، پتاسیم و فسفر نیاز دارد. اغلب عناصر مورد نیاز مرکبات در کود دامی موجود می باشد. به همین دلیل سالانه، ۱ الی ۶ کیلوگرم کود طی مراحل مختلف به درختان داده می‌شود.
  • درختان پسته، گردو و بادام، برای رشد بهتر و تولید محصول با کیفیت تر به مقادیر قابل توجهی فسفات، پتاسیم، آهن و نیتروژن نیاز دارند. به منطور فراهم نمودن مواد معدنی این درختان از کودهای حیوانی مختلف، از جمله نوع گوسفندی بهره می‌گیرند.
  • عناصر موجود در کود خالص گوسفند، برای رشد چمن بسیار مفید می باشند و سبب رشد و تراکم چشمگیر چمن می شوند.
  • صیفی جات و گیاهان بوته ای به عناصر موجود در کودهای دامی نیاز دارند. استفاده از کود دام های سبک در اوایل رشد صیفی جات، سبب رشد بیشتر و تولید محصولات ارگانیک و با کیفیت می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصول با شماره 09198133353 تماس حاصل فرمایید.

مقاله در حال بروزرسانی می باشد...

کود گوسفندی- فروش کود گوسفندی- خرید کود گوسفندی- قیمت کود گوسفندی- کود گوسفندی مرغوب- کود گوسفندی با کیفیت- کود گوسفندی ارگانیک



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...