خرید سنگ
to top

کود گاوی چیست؟


502
زمان مطالعه: 5 دقیقه, 43 ثانیه

کود گاوی تولید شده در ابتدا دارای بیش از 80 درصد رطوبت بوده که در صورت دپو کردن آن امکان رشد عوامل بیماری زا افزایش می یابد. این کود مخلوطی از کاه و فضولات گاوی بوده و با توجه به سرعت پایین در تجزیه، افزایش حرارتی رخ نمی دهد.



کود گاوی چیست ؟

برای تماس و مشاوره کلیک کنید: مهندس حسن نژاد 09198133353

کود گاوی از باقی مانده فضولات گاو تهیه می گردد که از جمله کودهای دامی مفید در کشاورزی است. به طور کلی کود مخلوطی از آب و مواد جامد است که قابل تجزیه بوده و درون کود باقی می مانند که از نظر ارزش مواد غذایی به نوع تغذیه دام بستگی دارد. با در نظر گرفتن نوع مواد جامد و خشک و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی فضولات و همچنین نوع و مقدار تغذیه و بستر دام می توان کود را به چهار صورت مایع، جامد، نیمه جامد و دوغابی تهیه نمود. کود گاوی پس از تولید به علت وجود بذر علف هرز نباید مورد استفاده قرار بگیرید و نیاز است پس از نگهداری و تجزیه آن ها را خشک و دپو کرد.

کود گاوی مرطوب را در صورتی که دپو کنیم، به علت میزان بالای رطوبت آن و وجود بذر علف هرز محل مناسبی برای ایجاد و رشد باکتری و قارچ ها و عوامل بیماری زاست. در اثر دپو کردن این کود گاز متان، اکسید نیتروژن و آمونیاک به همراه بوی نامطبوعی تولید می شود که باعث تخریب و آلودگی محیط زیست می گردد. به همین دلیل توصیه می گردد این کود را پس از جمع آوری در محل غیر از دامپروری دپو و خشک نمود. خشک کردن کود گاوی به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم صورت می گیرد. در روش مستقیم با استفاده از نور خورشید است اما در این روش همچنان آلوده شدن محیط زیست و ایجاد گاز وجود دارد. در روش غیر مستقیم با استفاده از دستکگاه های خشک تنها نیاز است با بررسی شرایط فیزیکی و شیمیایی کود و اندازه گیری عواملی همچون ضریب هدایت حرارت و میزان چسبندگی و اصطکاک و همچنین ضریب انتشار گرما، اقدام به خشک کردن کود نمود.

ویژگی های کود گاوی

کود گاوی تولید شده در ابتدا دارای بیش از 80 درصد رطوبت بوده که در صورت دپو کردن آن امکان رشد عوامل بیماری زا افزایش می یابد. این کود مخلوطی از کاه و فضولات گاوی بوده و با توجه به سرعت پایین در تجزیه، افزایش حرارتی رخ نمی دهد. به همین علت این کود با عنوان کود سرد هم شناخته می شود. کود گاوی نسبت به سایر کود های دامی از بذر علف هرز کمتری برخوردار بوده اما میزان آب موجود در آن نسبت به سایر کودهای دامی بیشتر است. علاوه بر این میزان فسفر و پتاس موجود در کود گاوی کمتر از کود مرغی بوده اما میزان ازت موجود در آن بیشتر می باشد. لازم به ذکر است با توجه به بستر کاهی کود گاوی، سرعت تجزیه این کود نسبت به کود مرغی با بستر خاک اره بیشتر می باشد.

خواص کود گاوی

کود گاوی برای درختان سبب می شود تا ظرفیت تبادل کاتیونی خاک بیشتر صورت بگیرد. از سوی دیگر مقدار مواد آلی خاک نیز افزایش می یابد.

مولکول های پلی ساکارید و همینطور هومیک مواد آلی در کود گاوی به هم پیوند خورده اند به طوری که موجودات زنده می توانند از آنها تغذیه کنند و به این ترتیب فعالیت موجودات زنده در خاک به شکل روتین تری صورت می گیرد. در صورتی که خاک مورد استفاده برای گیاه و درختان از نوع درشت دانه یا بافت باشد کاربرد کود گاوی برای آن سبب می شود تا تعداد خلل و فرج های کوچک بیشتر از قبل شود در واقع پیش بینی ها، قطر کمتر از ۳۰ میکرومتر را گزارش کرده اند. چنین جریانی سبب می شود که سرعت نفوذ آب افزایش یابد و در نهایت ظرفیت نگهداری آب بیشتر شود. زمانی که نیاز به هدایت هیدرولیکی آب است نیز این روال بهتر از قبل صورت می گیرد.

کود گاوی یکی از بهترین محصولاتی است که برای آماده سازی خاک استفاده می شود به طوری که سبب احیای خاک شده تا عناصر غذایی جذب بهتری داشته باشند. از سوی دیگر این کودها سبب می شود که برخی از گیاهان خاص مانند جلبک های دریایی موقعیت رشد بهتری داشته باشند و فرایندهای بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی گیاه نیز رشد بهتری خواهد داشت. کود حیوانی برای درخت سبب کمک به محیط زیست می شود.

کود گاوی معمولاً از جنس جامد هستند و از مواد ارگانیک تهیه می شوند. عملکرد اصلی کود گاوی برای تغذیه خاک و رشد درختان و گل دهی است. این کودها معمولاً دارای بو هستند و قابلیت نگهداری آب را دارند.

بررسی ها نشان می دهد که گاوها مقدار زیادی علف مصرف می کنند و سطح جویدن و خرد کردن علف ها نیز زیاد بوده و از این رو می توان نتیجه گرفت که سیستم گوارش گاو می تواند کارایی بیشتری به نسبت اسب و همینطور گوسفند داشته باشد این کارایی در راستای هضم غذا معنا پیدا می کند. در کود گاوی به میزان کمتری بذر علف هرز دیده می شود و از سوی دیگر پوسیدگی کود گاوی سبب می شود تا میزان آلودگی به امراض و حشرات نیز کمتر شود. کود گاوی سبب می شود که نفوذ آب در خاک بیشتر شود. از فرسایش خاک جلوگیری صورت می گیرد. سبب می شود تا میزان هوادهی بهبود یابد و مواد آلی خاک نیز تامین می شود. از سوی دیگر این محصول سبب افزایش میکروارگانیسم ها شده و فعالیت بیولوژیکی خاک می شود.

عناصر تشکیل دهنده کود گاوی

عناصر غذایی مثل ازت و فسفر و پتاسیم و همینطور کلسیم و منیزیم موجود در کود گاوی سبب می شود که جنبه تغذیه ای بالایی برای آن گزارش شود از سوی دیگر این محصول در اصلاح خاک بسیار اثربخش عمل می کند و سبب بهبود ساختمان دانه بندی می شود و سطح بیولوژی خاک را بیشتر می کند.

اهمیت ضدعفونی کود گاوی برای درخت و روش های آن

ضدعفونی کردن کود گاوی برای درخت سبب می شود که هر نوع انگل و قارچ و آفت از آن دور شود، میزان آلودگی های مضر موجود به حداقل برسد. گاز آمونیاک مضر موجود در کود از بین برود و خاصیت شوری و قلیایی غیر استاندارد کود نیز تا حد زیادی برطرف شود. یکی از روش های ضدعفونی کردن کود گاوی، استفاده از پودر گوگرد معدن است که با کود گاوی نپوسیده ترکیب می شود. این روش سبب می شود که در طی ۱۴ روز کود گاوی کاملاً پوسیده شود. منظور از پوسیدگی برای کود گاوی همان اکسید شدن است که عملکرد آن را بهبود میدهد.

کودهای گاوی چه به صورت پلت شده و چه به صورت گرانول شده مملو از ادرار انگل قارچ و بیماری های میکروبی هستند. میزان آلودگی این کودها گاه زیاد است و اگر روند ضد عفونی کننده صورت نگیرد هزینه های گزافی ر بر خواهد داشت. به این ترتیب با استفاده از روش های ضد ضدعفونی کننده می تواند میزان PH خاک را به حد مشخصی رساند به طوری که عملکرد بهتری داشته باشد.

جهت سفارش و خرید محصول با شماره 09198133353 تماس حاصل فرمایید.

مقاله در حال بروزرسانی می باشد....

کود گاوی- فروش کود گاوی- خرید کود گاوی- قیمت کود گاوی- کود گاوی مرغوب- قیمت فروش کود گاوی



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...