خرید سنگ
to top

مزایای کود کبوتر برای درختان


5628
زمان مطالعه: 8 دقیقه, 27 ثانیه

کود کبوتر به عنوان کود برای درختان استفاده می‌شود و کود کمپوست شده آن یکی از بهترین کودها است، برای ساخت یک کمپوست از زباله‌ها ، فضله کبوتر به آن اضافه می‌شود زیرا باعث فساد سریعتر در کمپوست سازی می‌شود و در نتیجه کودی هم که به دست می‌آید کود بسیار با کیفیتی می‌شود.  



کود کبوتر- خرید کود کبوتر- قیمت کود کبوتر- کود کبوترمرغوب- کود کبوتر پاک شده- فروش کود کبوتر

مزایای کود کبوتر برای درختان

برای تماس و مشاوره تماس بگیرید: 09198133353

کود کبوتر به عنوان کود برای درختان استفاده می‌شود و کود کمپوست شده آن یکی از بهترین کودها است، برای ساخت یک کمپوست از زباله‌ها ، فضله کبوتر به آن اضافه می‌شود زیرا باعث فساد سریعتر در کمپوست سازی می‌شود و در نتیجه کودی هم که به دست می‌آید کود بسیار با کیفیتی می‌شود. بسیاری از گیاهان و درختان برای رشد به کودهای کامل نیازمند هستند، این کود می‌تواند قسمتی از نیاز این گیاهان و درختان به NPK را تأمین کند، بعضی از کشاورزان از کود کبوتر برای کاشت خربزه استفاده می‌کنند زیرا این کود باعث شیرینتر شده آن می‌شود، در کنار فواید این کود برای گیاهان باید به مضرات این کود هم پرداخته شود و اون اینکه اگر تجربه یی در استفاده از این کود نداشته باشید و احتیاط نکنید ممکن است ریشه گیاهان بسوزد یا آسیب جدی به گیاه وارد شود، بهتر است از فضله تازه کبوتر استفاده نشود زیرا داری مقادیر زیادی آمونیاک است.

کود کبوتر به عنوان مرغوبترین کود جهان پیش از این در مصر باستان ارزش بالایی داشته است.

ترکیبات کود کبوتر در مقایسه با دیگر فضولات حیوانات دارای بیشترین مقدار نیتروژن، فسفر و مقادیری از پتاسیم، منیزیم و گچ است.

از فواید کود کبوتر در نگه داشتن خاک در وضعیت عالی، استفاده در دباغی، چرم سازی و ساخت باروت می توان نام برد.

کبوترخانه ها سازه هایی هستند با ارتفاع ۱۵ متر مختص جمع آوری این کود با ارزش.

خربزه های شیرین و آبدار بخاطر کود کبوتری است که به خاک داده می شود.

کودکبوتربرای گل های آپارتمانی به مقدار کم به خاک داده شود که گیاه را نسوزاند.

فواید کود کبوتر

از فواید کود کبوتر در نگه داشتن خاک در وضعیت عالی، استفاده در دباغی، چرم سازی و ساخت باروت می‌توان نام برد. همچنین در گذشته استخراج نیترات از کود کبوتر انجام می‌شد. دیگر استفاده جالب و مدرن از مدفوع کبوتر در کشور مراکش است. محلول یا بخار آمونیاک موجود در مدفوع کبوتران بومی این کشور در دباغی چرم مفید است بطوری که در طول فرایند دباغی از مدفوع کبوتران وحشی جهت ایجاد انعطاف‌پذیری چرم استفاده می‌شود.

عناصر و مواد تشکیل دهنده کود کبوتر
در فضله کبوتر سه عنصر حیاتی که برای گیاهان مفید است وجود دارند، و این سه عنصر را با هم به نام NPkیا کود کامل می‌شناسند نیتروژن N، فسفر P، پتاسیم K عناصر تشکیل دهنده NPK هستند، کود کبوتر دارای PH قلیایی یا خنثی است، بهتر است کود کبوتر از فضله کبوتران اهلی گرفته شود.
عناصر تشکیل دهنده کود کبوتر عبارتند از: نیتروژن N، فسفر P، پتاسیم K، منیزیم Mg، سدیم Na، کلسیم Ca، کلر Cl، بی کربنات HCO3، سولفات SO42، اسید هیومیک، فلویک اسید.


فواید کود کبوتر

از فواید فضله در نگه داشتن خاک در وضعیت عالی، استفاده در دباغی، چرم سازی و ساخت باروت می توان نام برد. همچنین در گذشته استخراج نیترات از کود کبوتر انجام می شد. دیگر استفاده جالب و مدرن از مدفوع کبوتر در کشور مراکش است. محلول یا بخار آمونیاک موجود در مدفوع کبوتران بومی این کشور در دباغی چرم مفید است بطوری که در طول فرآیند دباغی از مدفوع کبوتران وحشی جهت ایجاد انعطاف پذیری چرم استفاده می شود.

استفاده از کود کبوتر به عنوان کود برای خاکهای لومی ، چرنوزم ها امکان پذیر است.در چنین خاکی مقدار رطوبت و هوموس لازم برای جذب نیتروژن وجود دارد. کاربرد آن در خاک ماسه ای به دلیل کمبود رطوبت معنی ندارد. در صورت وجود آهک در خاک ، فضولات کبوترها باعث آزاد شدن آمونیاک می شوند.

کوددهی بهاره به مدت 3 سال باعث افزایش عملکرد محصولاتی می شود که در این سایت کشت می شوند. استفاده از کود کبوتر به شکل کمپوست ، به صورت تازه ، خشک و دانه ای ، باردهی را در سال اول 65٪ ، در سال دوم - 25٪ ، در سال سوم - 15٪ افزایش می دهد.

ترکیبات کود کبوتر

کود کبوتر بعنوان مرغوبترین کود جهان پیش از این در مصر باستان ارزش بالایی داشته است. ترکیبات کود کفتر در مقایسه با دیگر فضولات حیوانات دارای بیشترین مقدار نیتروژن، فسفر و مقادیری از پتاسیم، منیزیم و گچ است. فضله کبوتر در مقایسه با دیگر کود ها، مدفوع حیوانات و سرگین ها دارای بیشترین مواد آلی یعنی حدود 3.8% بوده و با کود چلغوز برابر است. مدفوع کبوتر را همچنین می توان در سطل کرم یا Vermi قرار داد.

مقدار مصرف کود کبوتر برای هر درخت

از میان مواد غذایی اصلی (یعنی: نیتروژن، فسفر و پتاسیم) درختان میوه، به‌طور معمول تا آغاز باروری، تنها به نیتروژن اضافی نیاز دارند و مقدار فسفر و پتاسیم موجود در خاک برای تامین نیازهای آنها تا آن زمان کافی است، مگر اینکه خاک از نظر این دو عنصر، کمبودی داشته باشد. برای اضافه کردن نیتروژن به خاک، فرمولی کلی و بسیار تقریبی توسط باغداران به کار گرفته می‌شود. طبق این فرمول، باید بر حسب میزان رشد، در هر سال ۶۰ تا ۹۰ گرم نیتروژن خالص تا حداکثر ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم به ازاء هر سال سن، به هر درخت داده می‌شود.

بدین ترتیب، یک درخت پاکوتاه به ازاء هر سال سن خود ۶۰ گرم (تاحداکثر ۵۰۰ گرم) و یک درخت قوی و پررشد به ازاء هر سال سن خود ۹۰ گرم (تا حداکثر ۱۰۰۰ گرم) نیتروژن در سال دریافت خواهد کرد و پس از رسیدن به میزان حداکثر، مقدار کود دریافتی سالانه‌ی آنها به ترتیب ۵۰۰ و ۱۰۰۰ گرم ثابت خواهد ماند که باید در دو یا سه نوبت، یکی در اول بهار و یک تا دوبار در طول فصل رویش، به درخت داده شود. میزان مصرف کودهای فسفره و پتاسه، برحسب نوع گیاه و مقدار این کودها در خاک، ۵۰ تا ۱۵۰ کیلو در سال در هکتار می‌باشد. برای مصرف، باید کودها با خاک زیر سایه‌انداز درخت مخلوط گردند و درخت مورد نظر، در صورت امکان، بی‌درنگ آبیاری شود.

عناصر کم‌مصرف مانند آهن، روی، منیزیم و غیره را باید تنها در صورتی به خاک اضافه کرد که علایم کمبود آنها در باغ دیده شود. برای تعیین مقدار مورد لزوم از عناصر یاد شده، بهترین راه تجزیه برگ درختان و اندازه گیری مقدار عنصر مورد نظر و مقایسه آن با مقدار یک گیاه سالم و یا با اعداد جداول خاصی که برای این کار وجود دارند می‌باشد. کودهای حیوانی دارای ارزش غذایی چندانی نیستند و بیشتر به‌خاطر بهبود خواص فیزیکی خاک و بالابردن قدرت نگهداری آب مورد مصرف قرار می‌گیرند. بر حسب میزان مواد آلی موجود در خاک، مصرف ۴۰ - ۱۰ تن کود دامی پوسیده در سال در هر هکتار باغ توصیه شده است. در بسیاری از موارد، کشت کود سبز، به ویژه گیاهان یکساله تیره‌ی لوبیاسانان که قدرت تثبیت نیتروژن هوا را دارند، در باغ توصیه می‌شود. این گیاهان هنگامی که در آخر فصل رشد به‌وسیله‌ی شخم با خاک مخلوط شوند، اولا مانند کودهای دامی، خواص فیزیکی خاک را بهبود می‌بخشند و ثانیا با رها کردن نیتروژن تثبیت شده‌ی خود در خاک حاصلخیزی آن را بالا می‌برند.

نحوه استفاده از فضله کبوتر به عنوان کود

هر کبوتر می تواند ماهانه 3 کیلوگرم بستر تولید کند. روش های مختلفی برای استفاده از آن به عنوان کود وجود دارد. می توانید به طور مرتب آن را در اتاق زیر شیروانی جمع آوری کنید ، کبوترخانه نگهداری کرده و از آن برای کمپوست استفاده کنید. برای سرعت بخشیدن به فرآیند ، باید یک جعبه چوبی با شکاف هایی به عرض حداقل 5 سانتی متر بگیرید. سوراخ ها برای جریان اکسیژن و تهویه مورد نیاز است. این کمپوست در لایه هایی متشکل از فضله کبوتر ، برگ ، کاه ، ذغال سنگ نارس ، چمن تهیه می شود. جز nit نیتروژن از یک چهارم همه اجزا فراتر نمی رود. برای دستیابی سریع به کمپوست ، به محلول خاصی نیاز است که هر لایه با آن آبیاری شود. رسیدن با بیل زدن مداوم مخلوط سرعت می گیرد. علاوه بر کمپوست ، از مدفوع کبوتر می توان به صورت خشک ، در محلول آب و گرانول های صنعتی استفاده کرد.

کودکبوتر خشک

پانسمان بالا اغلب برای محصولات ریشه ، درختان میوه و بوته های توت استفاده می شود. لقاح با فضله خشک کبوتر برای سیب زمینی و سبزیجات به ویژه مثر است. برای این منظور ، هنگام فرود در 1 متر مربع. متر 50 گرم ماده خشک ایجاد کنید. مقدار کود وارد شده به یک درخت میوه به اندازه آن بستگی دارد. برای یک کوچک - 4 کیلوگرم کافی است ، برای یک بزرگسال - حدود 15 کیلوگرم در هر فصل مورد نیاز است. بستر در بهار یا پاییز استفاده می شود. به طور مساوی در اطراف دایره تنه پراکنده شده و آن را با یک لایه 10 سانتی متری خاک دفن می کند. بدون اینکه ابتدا خاک آن را سنباده بزنید ، سبک کنید و کیفیت ساختاری آن بهتر است ، از مدفوع خشک کبوتر استفاده نکنید.

کود کبوتر مایع

اعتقاد بر این است که استفاده از محلول موثرتر از لقاح خشک است. این اثر سریعتر رخ می دهد ، اما لازم است فضولات کبوتر را به درستی رقیق کنید تا به گیاه آسیب نرساند:

  1. ماده خشک در یک ظرف قرار می گیرد.
  2. آب به ترتیب متناسب با فضله 1 تا 10 ریخته می شود.
  3. برای 10 لیتر محلول 2 قاشق غذاخوری خاکستر و یک قاشق غذاخوری سوپرفسفات اضافه کنید.
  4. تخمیر به مدت دو هفته کنترل می شود و گاهی اوقات هم می زنید.
  5. از رسوب محلول استفاده نمی شود.

پانسمان بالا در بهار یا پاییز با فواصل هر دو هفته یک بار انجام می شود. شما می توانید قبل از حفر کردن ، منطقه را با مایع بارور کنید ، قبل از باردهی با آبیاری فاصله ردیف از یک گلدان ، توت فرنگی ها را تغذیه کنید. بلافاصله پس از استفاده از پانسمان رویه مایع ، گیاه به مقدار زیادی با آب سیراب می شود.

برای کسب اطلاعت بیشتر و سفارش با شماره تمس 09198133353 تماس حاصل فرمایید.

مقاله در حال بروزرسانی می باشد...

کود کبوتر- خرید کود کبوتر- قیمت کود کبوتر- کود کبوترمرغوب- کود کبوتر پاک شده- فروش کود کبوتر



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...