خرید سنگ
to top

معرفی بهترین کود فسفر بیولوژیک


420
زمان مطالعه: 3 دقیقه, 15 ثانیه

فسفر یکی از عناصر غذایی اصلی و مهم برای رشد گیاهان می باشد. کشاورزان هرسال نیاز خاک و گیاه به فسفر را از طریق کود شیمیایی فسفره تأمین می نمایند. غافل از اینکه کودهای شیمیاایی فسفره نه تنها مزیتی برای خاک و گیاه نداشته، بلکه سبب ایجاد اخلال در جذب سایر عناصر مغذی نیز می شود. کود فسفر بیولوژیک بخاطر وجود میکروارگانیسم های موجود در آن علاوه بر تأمین فسفر مورد نیاز گیاه و خاک، مشکل تجمع و عدم جذب فسفر در خاک را نیز برطرف می نماید.



کود فسفر بیولوژیک چه مزایایی دارد؟

فسفر یکی از سه عناصر غذایی اصلی گیاه است که در طی فرآیندهای بسیار مهم و حیاتی مانند تقسیم سلولی، فتوسنتز، تجزیه قندها، تبدیل و انتقال انرژی و ... نقش مهمی ایفا می­‌کند. کمبود این عنصر موجب کاهش رشد گیاه، افت کیفیت محصول و همچنین خواص انبارداری آن شود. فسفر بطور طبیعی به فراوانی در خاک وجود داشته و غلظت آن معمولاً از 0/1 تا 3 گرم در هر کیلوگرم خاک متغیر است. با وجود همه این خواص واکنش پذیری بسیار بالای فسفر با سایر عناصر سبب بروز مشکلاتی می شود، به طوری که در خاک‌های اسیدی، با عناصری مانند آلومینیوم و آهن و در خاک‌های قلیایی با کلسیم تشکیل باند داده و علی‌رغم حضور فیزیکی در خاک، برای گیاه غیرقابل استفاده باقی می‌ماند. کشاورزان جهت تأمین فسفر مورد نیاز گیاه، اقدام به اضافه‌کردن کودهای شیمیایی فسفره به خاک می‌کنند.

اما این اقدام نه تنها کمک چندانی به رشد گیاه نمی‌کند، بلکه با ایجاد اختلال در جذب عناصر دیگری مانند آهن، کلسیم و روی، عملأ باعث ایجاد عدم تعادل در جذب عناصر غذایی و در مواردی حتی کاهش رشد و عملکرد گیاه می‌شود. افزودن این کودهای شیمیایی فسفری راندمان مصرف بسیار پایینی داشته و بخش قابل ملاحظه ای از آن به اشکال نامحلول و کم محلول تبدیل باقی می ماند. از طرفی با مصرف طولانی مدت کودهای فسفری، عناصر سنگینی چون کادمیم در خاک تجمع یافته و کل زنجیره غذایی را به مخاطره می اندازد. باکتری‌های حل‌کننده فسفات، گروهی از میکروارگانیسم‌های ریزوسفری هستند که با فعالیت‌های بیوشیمیایی خود در خاک، فسفر را از فرم غیرقابل جذب به فرم‌های قابل جذب در آورده و در اختیار گیاه قرار می‌دهند. استفاده همزمان از منابع فسفره و باکتری‌های حل‌کننده فسفات می‌تواند تا حد زیادی مشکل تجمع و جذب فسفر را رفع کند.

ترکیبات کود فسفر بیولوژیک

این کود حاوی مقادیر قابل‌توجهی فسفر معدنی، ماده آلی و باکتری‌های حل‌کننده فسفات است. این سه ماده علاوه بر تأمین منبع فسفر مورد نیاز گیاه، باعث بهبود ساختار فیزیکی خاک، جلوگیری از تجمع فسفر غیرقابل جذب در خاک و جلوگیری از ایجاد مسمومیت ناشی از فسفر می‌شوند.

ترکیبات کود فسفر بیولوژیک

ویژگی‌های کود فسفر بیولوژیک

  • این کود حاوی مؤثرترین میکروارگانیسم های حل کننده فسفات می باشد.

  • سبب کاهش مصرف کودهای شیمیایی فسفره

  • افزایش حفظ محیط زیست

  • افزایش عملکرد و درآمد زارع

  • افزایش کیفیت محصولات کشاورزی

  • سلامت انسان

مزایا کود فسفر بیولوژیک

  1. استفاده همزمان از عناصر حاوی فسفر و باکتری‌های حل‌کننده فسفات، کارایی جذب این عنصر را افزایش می دهد.

  2. نیاز استفاده مفرط از کودهای شیمیایی فسفره را کاهش دهد.

  3. حضور باکتری‌های حل کننده فسفات می تواند کارایی جذب سایر عناصر بویژه آهن و کلسیم که واکنش‌پذیری بالایی با فسفر دارند را افزایش دهد.

روش استفاده از کود فسفر بیولوژیک برای درختان میوه و زینتی

بهترین زمان برای انجام چالکود، اواخر زمستان و قبل از بیدار شدن درخت است. برای انجام کوددهی زمستانه، بسته به سن درخت، یک یا دو چاله در نزدیکی انتهای سایه‌انداز درخت ایجاد کرده و حدود ۲ کیلوگرم کود دامی پوسیده یا خاک‌برگ در هر چاله بریزید. سپس به ازای هر چاله، ۵۰۰ گرمکود فسفر بیولوژیک گرانوله به چاله اضافه کرده و روی آن را با خاک بپوشانید. برای انجام کانال کود، پس از حفر کانال، به ازای هر ۲۰ درخت در یک ردیف، ۱۵ کیلوگرم کود فسفر بیولوژیک را در طول کانال پخش کنید. استفاده از این محصول، هیچ تداخلی با کاربرد سایر کودهای شیمیایی و ارگانیک اعم از کودهای ریزمغذی، کودهای دامی، اسید هیومیک و خاک‌برگ ندارد.

روش استفاده از کود فسفر بیولوژیک برای درختان میوه و زینتی

کود فسفر بیولوژیک- فروش کود فسفر بیولوژیک- مرکز فروش کود فسفر بیولوژیک- قیمت کود فسفر بیولوژیک- قیمت فروش کود فسفر بیولوژیک- قیمت خرید کود فسفر بیولوژیک



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...