خرید سنگ
to top

معرفی بهترین جایگاه سوخت CNG


476
زمان مطالعه: 9 دقیقه, 20 ثانیه

CNG فرآیند فشرده سازی گاز طبیعی است. این فشرده سازی تا حجمی ادامه میابد که فضایی معادل یک درصد حالت اولیه را اشغال نماید. جایگاه CNG از جوانب زیادی با جایگاه های سوخت بنزین و گازوئیل تفاوت دارد. این نوع سوختگیری مزایای زیادی دارد که از جمله آن می توان به آلایندگی کمتر محیط زیست و همچنین قیمت مناسب آن اشاره نمود. جایگاه سوخت CNG از یکسری تجهیزات پایه و اصلی تشکیل شده است و احداث و راه ادنازی این جایگاه سوخت هزینه ای به مراتب بالاتر از جایگاه بنزین و گازوئیل دارد.



مزایا و تفاوت های گاز طبیعی CNG با سایر سوخت ها

CNG همان فرآیند فشرده سازی گاز طبیعی تا انداز ه­ای که حجمی که اشغال می­‌کند به یک درصد حالت اولیه برسد، بدست می‌­آید. گاز طبیعی از چاه گاز یا فرآوری زباله (بیوگاز) بدست می­‌آید و عمدتأ از متان تشکیل شده است. این گاز در خودرو ­های پایه گاز سوز به عنوان سوخت اصلی و در خودرو ­های دوگانه سوز پایه بنزینی به عنوان سوخت جایگزینCNG مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این سوخت نسبت به بنزین و گازوئیل آلایندگی کمتری داشته و خطر نشت آن کمتر است. ایران بزرگترین ناوگان خودرو ­های گاز سوز جهان یعنی معادل 5/3 میلیون خودرو گازسور را بخود اختصاص داده است. با ایران فکتوری بزرگترین سایت فروش کارخانه همراه باشید.

جایگاه CNG تفاوت های با جایگاه بنزین و گازوئیل دارد؟

  • تجهیزات جایگاه CNG طبیعتا پیچیدگی­ های بیشتری نسبت به جایگاه بنزین و گازوئیل دارد.
  • در جایگاه بنزین و گازوئیل ماده ی سوخت گیری مایع و تراکم ناپذیر است. اما در جایگاه CNG ماده مدنظر گاز بوده که تراکم پذیر است. بنابراین تمامی تجهیزات این دو نوع جایگاه با یکدیگر متفاوت هستند.
  • در جایگاه بنزین یا گازوئیل، سوخت از داخل مخزن مدفون جایگاه که تحت فشار نیست پمپ می­‌شود. در صورتی که در تجهیزات جایگاه CNG، گاز از خط اصلی گرفته شده و به مخزن خودرو ­ها منتقل می‌­شود.
  • در جایگاه CNG باید تمامی آب بندی­‌ ها و شیر ­ها سازگار با گاز انتخاب شوند.
  • در این جایگاه نمی‌­توان از پمپ استفاده کرد و با توجه به تراکم پذیر بودن گاز باید از کمپرسور استفاده کرد. استفاده از کمپرسور به نسبت پمپ هزینه­‌های بیشتری برای به دنبال خواهد داشت.
  • با توجه به اینکه گاز طبیعی از خط لوله اصلی گرفته می­‌شود، باید از لحاظ فشار، دما و کیفیت تغییراتی در آن انجام شود. این تغییرات با استفاده از تجهیزاتی که در مسیر جریان گاز از خط لوله اصلی تا نازل دیسپنسر بکار گرفته می­‌شوند، انجام می­ گیرند. طراحی تجهیزات جایگاه CNG ، اعم از انتخاب کمپرسور و مخزن مناسب، از نوع و تعداد خودرو­ های متقاضی سوخت، تاثیر پذیرند.

مزایا جایگاه سوخت CNG

  • آلایندگی گاز طبیعی از بنزین و گازوئیل کمتر است.
  • در ایران گاز طبیعی به وفور و با قیمت مناسب در دسترس است.
  • گاز طبیعی چگالی انرژی پایینی دارد و در حجم مساوی یک چهارم گازوئیل انرژی تولید می­‌کند.
  • جایگاه سوخت CNG، گوناگونی ­‌های زیادی در اندازه و ظرفیت سیستم توزیع سوخت دارند.
  • برای احداث جایگاه CNG برای عرضه خرده فروشی یا ناوگانی گاز طبیعی لازم است تا محاسبات دقیق و صحیح و ترکیبی انجام گیرد.
  • انتخاب صحیح مخزن و کمپرسور نیز در هزینه سوخت و تعداد خودروهایی که می ­توانند در جایگاه سوخت گیری کنند تأثیر گذار است.

انواع جایگاه CNG

سوخت گیری در این جایگاه به سه روش انجام می شود که عبارتند از:

  • سوخت گیری سریع

معمولأ جایگاه­ های سوخت پر سرعت برای محل­ هایی که وسایل نقلیه به صورت تصادفی برای سوخت­گیری مراجعه می­ کنند و سوخت گیری سریع برای آن­ها در اولویت است، مناسب هستند. لذا تمام جایگاه ­های CNG عمومی حتمأ این ساختار را دارند. لازم به ذکر است دیسپنسر CNG می­تواند در کنار دیسپنسر بنزین و یا دیگر سوخت ­ها قرار گیرد.

  • سوخت گیری زماندار

بهترین عملکرد جایگاه سوخت CNG زماندار برای خودرو هایی با مخزن بزرگ است که هرشب در مکانی مشخص سوخت گیری می­ کنند. در این جایگاه­ ها نیز گاز طبیعی با فشار کم از خط اصلی به کمپرسور منتقل می­ شود. مدت زمان سوخت­گیری در این جایگاه ­ها به تعداد خودرو­هایی که در حال سوخت گیری هستند، اندازه­ ی کمپرسور و مقدار ظرفیت مخزن میانی (بافر) بستگی دارد. لذا فرآیند سوخت گیری ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت زمان ببرد.

  • سوخت گیری به روش ترکیبی

جایگاه‌ ­های سوخت ترکیبی شامل تجهیزات هر دون نوع جایگاه سوخت گیری سریع و زماندار در یک سیستم می­شوند. خودرو­های متقاضی سوخت می‌­توانند به قسمت سوخت گیری سریع متصل شوند و از طریق انشعابات مخزن ذخیره سازی سوخت گیری شوند. یا در قسمت سوخت­گیری زماندار به صورت مستقیم از کمپرسور CNG ، سوخت گیری می­‌شوند.

انواع مخزن CNG

به طور کلی چهار نوع مخزن داریم. تفاوت این مخزن‌ ­ها در طراحی، روش ساخت و جنس است. جنس مخزن تعیین کننده دما و مقدار سوختی است که می‌­تواند در مخزن ذخیره شود.

تجهیزات جایگاه CNG

  • سیستم فرآوری فشار بالا

سیستم فرآیند فشار بالا بعنوان قلب یک جایگاه CNG است. این سیستم وظیفه­ ی بهبود کیفیت گاز طبیعی و فشرده سازی آن را دارد. به نحوی که برای سوخت­گیری مناسب باشد. معمولأ این بخش می­تواند از سه نوع تک برجی، چند برجی و چند برجی با فشار بالا تشکیل شود.

  • سیستم ذخیره سازی فشار بالا

این سیستم مسئول ذخیره سازی گاز فشرده شده خروجی از کمپرسور است. نوع تجهیزات بکارگرفته شده در این مرحله نیز به عوامل که در مرحله قبل ذکر شد بستگی دارد.

  • سیستم توزیع سوخت فشار بالا

این سیستم نیز مانند سیستم­‌های دیگر با توجه به نوع جایگاه تعیین می‌­شوند. به طور کلی چهار نوع سیستم توزیع داریم که دو نوع آن رایج می باشد. در جایگاه‌­ های سوخت گیری سریع از دیسپنسر استفاده می­‌شود. دیسپنسر مقدار سوخت تحویلی و قیمت آن را نمایش می‌­دهد. و در جایگاه­‌ های سوخت گیری زماندار با توجه به اینکه در جهت سوخت گیری خودرو­های خاصی مانند خودرو­های جمع آوری زباله احداث می­‌گردند، بنابراین نیازی به اندازه گیری و نمایش مقدار سوخت تحویلی ندارند.

  • تجهیزات دیسپنسر CNG

  1. صفحه نمایشگر که مقدار سوخت تحویلی و قیمت را نمایش می­‌دهد.
  2. اتصالات سازگار با فشار بالا برای جلوگیری از بوجود آمدن هرگونه نشتی.
  3. رگولاتور مخصوص فشار بالا برای تنظیم فشار عملکردی
  4. شیر ­های توپی و منیفولد برای هدایت و کنترل گاز با فشار بالا
  5. فیلتر­های سازگار با فشار 345 بار برای جداسازی ذرات جامد و مایع در سوخت گاز تحویلی. فیلتر در پشت شیر قطع کن قرار می­‌گیرد.
  6. شیر­های سوزنی و یکطرفه برای عملکرد ایمن. شیر یکطرفه در محل­های مختلف جریان قرار می­‌گیرد و از برگشت جریان گاز از تجهیزات به قسمت ­های کم فشار جلوگیری می ­کند. شیر ­های سوزنی نیز در دیسپنسرهایی قرار دارند که نیاز به تخلیه جریان برای تعمیرات باشد.
  7. شیر­های توپی مدل B و HB ، این شیر ­ها به صورت دستی، الکترونیکی، پنوماتیکی و الکتریکی عمل می­کند. این شیر ­ها در جهت کنترل جریان گاز طبیعی مورد استفاده قرار می­‌گیرد.
  8. شیلنگ گاز متناسب با فشار 354 بار برای سوخت گیری و ونت. با قطر داخلی حدودا 10 میلی­متر و قطر خارجی 7/12 میلی­متر. شیلنگ ونت نیز برای تخلیه کردن گاز باقی مانده در زانویی نازل مورد استفاده قرار می‌­گیرد. هر دو شیلنگ معمولا به طول 3 متر هستند. از یک طرف به نازل و از طرف دیگر به کوپلینگ قطع کن اضطراری متصل هستند.
  9. شیر قطع کن اضطراری برای قطع کردن جریان سوخت در مواقع اضطراری (حرکت خودرو زمانی که نازل به آن متصل است و از جا کنده شدن شیلنگ). این شیر برای فشار 248 بار برای سوخت گیری و ونت در نظر گرفته می­‌شود.
  10. نازل و نگهدارنده نازل، با استاندارد NGVI/ANSI، نازل CNG با نیروی اپراتور به ورودی مخزن خودرو متصل نمی‌­شود. بلکه به نحوی طراحی شده است که برای سوخت­گیری به ورودی مخزن خودرو قفل می­‌شود. شیر سه طرفه­ ای نیز در آن تعبیه شده است که جریان گاز را باز و بسته می­‌کند و همچنین گاز اضافی (در هنگام پر شدن مخزن) را از خود عبور داده و ونت می­‌کند.
  • میتر­ دیسپنسر­ های CNG

میتر دیسپنسر ­های CNG از دیگر تجهیزات جایگاه CNGاست که بر اساس قانون نیروی کوریلیوس کار می­‌کند. به این صورت که درون میتر قسمتی از شیلنگ به صورت خمیده قرار گرفته و با عبور جریان از داخل شیلنگ، به علت نیروی کوریلیوس، شیلنگ به حرکت در می‌­آید و حرکت نوسانی می­‌کند.

  • کمپرسور CNG

کمپرسور CNG به عنوان بخشی از تجهیزات جایگاهCNG ، معمولأ از نوع سیلندر پیستونی است و با توجه به اندازه جایگاه می­تواند 3 یا 4 مرحله یا حتی بیشتر باشد. کمپرسور ­هایی که برای تجهیزات جایگاه CNG استفاده می شوند معمولأ از نوع هوا خنک هستند و تمام سیلندر­ ها و سرسیلندر ­ها دارای سطوح بزرگی هستند که حداکثر سطح تماس برای انتقال حرارت را داشته باشند. کاهش دمای کمپرسور CNG، کارایی آن و حتی جدا کننده ­‌ها را نیز بالا می‌­برد. سیستم خنک کاری به علت کار مداوم، باید طول عمر بالایی داشته باشد و سرویس آن به راحتی انجام پذیرد. کمپرسور از قسمت­های زیر تشکیل شده است:

  • گاز تمیز و فیلتر شده برای عملکرد بهتر کمپرسور ضروری است. بسته به کیفیت گاز یک یا چند فیلتر مناسب بر روی ورودی کمپرسور متصل می‌­شود.
  • شیر ­های بکار رفته در کمپرسور جریان و کارایی آن­ را تعیین می­‌کنند. باید به نحوی باشند که تعمیر و نگهداری آن­ها به راحتی و با کمترین هزینه انجام گیرد.
  • جدا کننده‌­ها: وظیفه­ جدا کردن روغن و آب را از گاز فشرده شده دارند. جدا کننده‌ ­ها باید از مواد مقاوم در برابر خوردگی ساخته شوند تا کارایی طولانی تری داشته باشند.
  • محفظه میل لنگ: در این قسمت میل لنگ و پیستون­ها قرار گرفته شده­اند. پیستون­ها به صورت کامل آب بندی می­‌شوند تا از ترکیب شدن گاز و روغن جلوگیری شود. همچنین محفظه میل لنگ نیز برای داشتن عمری طولانی‌­تر از فلز ضد خوردگی مناسب ساخته می­‌شود.
  • روغن کاری: تمامی کمپرسور­ ها برای خنک کاری و بالا رفتن کارایی نیاز به روانکاری دارند. بنابراین کمپرسور سیستم روغن کاری دارد
  • شیر ایمنی: بعد از هر مرحله فشرده سازی برای اطمینان از عملکرد ایمن و محافظت در برابر فشار بیش از حد شیر ایمنی نصب می­‌شود.
  • چگالنده: این تجهیز روغن و آب را از جدا کننده یا دیگر قسمت­ها به صورت drain می­‌گیرد و با چگالش آن­ها، کمپرسور را برای شرایط کاری سخت آماده می­‌کند.

فروش جایگاه سوخت CNG در الیگودرز

جایگاه CNG- فروش جایگاه CNG- قیمت فروش جایگاه CNG- قیمت خرید جایگاه CNG- جایگاه CNG در لرستان- جایگاه CNG در الیگودرز- فروش فروش جایگاه CNG در لرستان- فروش جایگاه CNG در الیگودرز- فروشنده جایگاه CNG- فروشنده جایگاه CNG در الیگودرز- فروشنده جایگاه CNG در لرستان- خریدار جایگاه CNG- قیمت خرید جایگاه CNG در لرستان



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...