خرید سنگ
to top

بهترین کارخانجات تولید قارچ ایران


632
زمان مطالعه: 7 دقیقه, 34 ثانیه

قارچ با توجه به اینکه منبع غنی از انواع مواد غذایی مفید خصوصأ پروتئین می باشد، بعنوان یکی از مواد غذایی بسیار با ارزش در برنامه غذایی شناخته می شود. در کارخانجات تولید قارچ، این محصول طی فرآیند 5 مرحله ای تولید و روانه بازار مصرف می شود. پرورش قارچ یکی از مشاغل پرسود و زودبازده در جهان می باشد. کارخانجات تولید قارچ با بهره گیری از بهترین مواد اولیه و کمپوست مرغوب به تولید قارچ می پردازند. درجه مرغوبیت کمپوست بعنوان مولد قارچ در تولید هرچه بهتر محصول نقش بسزایی دارد.



صفر تا صد مراحل تولید قارچ صنعتی

قارچ بدلیل اینکه منبع عظیمی از پروتئین هستند از اهمین غذایی بالایی برخوردارند. و این مسأله باعث افزایش مصرف این محصول شده و با افزایش آگاهی مردم نسبت به خواص و فواید این ماده، افراد تمایل بیشتری نسبت به مصرف آن و گنجاندن در برنامه غذایی پیدا کرده اند. 75 الی 90 درصد قارچ از آب تشکیل شده است و وجود این میزان آب در آن باعث انحلال عناصر غذایی مفید و حائز اهمیت در این محصول شده است. وجود میزان پروتئین بالا در قارچ و قیمت مناسب تر آن نسبت به گوشت قرمز، این محصول را به یک جایگزین مناسب برای گوشت برای کسانیکه توانایی خرید گوشت ندارند مبدل نموده است. با ایران فکتوری بزرگترین سایت فروش کارخانه همراه باشید.

قارچ های خوراکی نه تنها برای افراد بیمار پیشنهاد می شوند بلکه برای سایر افراد نیز توصیه می شوند. قارچها دارای ویتامین های A، K، C، B1، B2، B6، بیوتین، پانتوتنیک اسید و نیاسین می باشد، همه ی این دلایل باعث شده است که این موجودات را برای سلامتی انسان مفید بدانند و در درمان بیماری ها نیز استفاده شوند. از طرفی انواع خوراکی قارچی، چربی و کالری پایینی دارند و از این رو برای کسانی که رژیم لاغری دارند توصیه می شود.

تاریخچه پرورش قارچ

مصرف قارچ از دوران پیش از تاریخ و احتمالاً در دوره شکار شروع شده ولی کشت قارچ چند سالیست که مرسوم شده است. در ابتدا قارچ ها تنها از راه جمع آوری در طبیعت به دست می آمدند و هیچ گونه ای از قارچ زیر کشت قرار نداشت. حتی امروزه تنها گونه هایی محدود از قارچ قابل کشت در شرایط گلخانه ای هستند و بسیاری از قارچ های خوراکی همواره به طور مستقیم از طبیعت برداشت می شوند. در سال ۱۹۰۳ کشت ترافل جمع آوری شده از زیر درختان بلوط آغاز شد. پیش از این و تا پایان جنگ جهانی دوم، قارچ ترافل تنها از طبیعت جمع آوری می شد. کشت این نوع قارچ به صورت معمول ممکن نیست و قارچ همزیستی خوبی با ریشه های درختان بلوط دارد. در سال ۱۹۷۲ تلاش های زیادی برای پرورش قارچ در مزارع و بقایای درختان بلوط انجام شد که در ابتدا موفقیت آمیز نبود.

مصری ها قارچ را گیاه جاودانگی می دانستند و تنها فراعنه اجازه خوردن قارچ را داشتند. رومی های باستان قارچ را غذای خدایان لقب داده اند و مردم عادی اجازه استفاده از آن را نداشتند. امروزه انواع قارچ صدفی و قارچ دکمه ای در همه خانه ها و در برنامه غذایی همه مردم راه پیدا کرده اند.

مراحل پرورش قارچ در کارخانه

روش پرورش قارچ تفاوت چندانی با گذشته نکرده اما مراحل آن برای برداشت مناسب،‌ دچار تغییراتی شده است. در حالت کلی پرورش قارچ را می‌توان در ۵ مرحله انجام دادکه شامل:

1- تهیه کمپوست

رشد قارچ‌ها با کمپوست آغاز می‌شود. برای آماده‌سازی کمپوست از کود اسب بهره می‌گیرند. برای اینکه ساختار کمپوست را بهبود دهند، از کاه استفاده می‌کنند و ژیپس بمنظور تنظیم خاصیت اسیدی در این مرحله بکار می‌رود. مواد مغذی کمپوست را هم کود اسب و مرغ تشکیل می‌دهند. کمپوستی که با این روش تهیه می‌شود، مانند خاک جنگل، رنگ قهوه‌ای تیره دارد و ذرات کاه در آن پراکنده‌اند و منبعی بسیار مغذی برای رشد قارچ‌ها به شمار می‌آید.

2- بذرباشی

با گذر کمپوست از یک تونل،‌ در دمای 57-60 درجه سانتی‌گراد،‌ آن را پاستوریزه می‌کنند تا تمامی باکتری‌های موجود از بین بروند. کمپوست را با بذر مخلوط می‌کنند تا توده‌ای مولد قارچ تولید شود. سپس، کمپوست را به تونل دیگری منتقل می‌کنند تا مولد در درون کمپوست پراکنده شود. مولد رشد سریعی دارد به طوریکه بعد از دو هفته به طور کامل در کمپوست پراکنده می‌شود و به حالتی می‌رسد که برای پرورش قارچ مناسب باشد. برخی از کارخانجات به کمک تلقیح دانه‌ها توسط هاگ‌ها، بذر مورد نیاز را تولید می‌کنند. ابتدا، دانه‌ها را بمنظور جلوگیری از آفت و حفظ رطوبت،‌ استریلیزه می‌کنند. لازم به ذکر است که ۱۰ کیلوگرم هاگ، به تلقیح ۵۰۰ کیلوگرم دانه منجر می‌شود.

دانه‌های حاصل را در کیسه‌ای به مدت ۲ هفته و در دمای ۲۵ درجه سلسیوس قرار می‌دهند. سپس کیسه‌ها را به یخچالی با دمای ۲ درجه سانتی‌گراد منتقل می‌کنند تا سخت شوند. با این کار، بدون از دست دادن مولدها،‌ تا ۶ ماه می‌توان از این بذرها استفاده کرد.

3- بستر قارچ

کمپوست تهیه شده را به جعبه‌های بزرگ فولادی موسوم به بستر قارچ منتقل می‌کنند. این بسترها در داخل اتاقهایی تاریک قرار دارند که به سلول معروف هستند. دمای سلول‌ها را در در حدود 23 درجه سانتی‌گراد حفظ می‌کنند. در طول یک دوره شش روزه، در هر دو متر مربع از این سلول‌ها، ۲۰-۲۵ لیتر آب اضافه می‌شود زیرا در ادامه به رطوبت بیشتری نیاز داریم. بعد از این فرآیند، قارچ‌ها دو روز فرصت دارند تا رشد خود را تکمیل کنند.

4- پین‌دهی

قارچ‌ها به طور معمول در فصل پاییز رشد می‌کنند. در نتیجه،‌ با ایجاد شرایط پاییزی می‌توان در طول سال به پرورش قارچ پرداخت. به همین منظور،‌ دمای سلول را در طول چهار روز، به آرامی از ۲۳ به ۱۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسانند. با تکمیل رشد مولدها، کاهش دما ادامه پیدا می‌کند. رشد مولدها به آرامی در پاییز انجام می‌شود و بعد از یک شوک دمایی در اوایل آبان‌ماه، قارچ‌ها شروع به رشد خواهند کرد. در حقیقت، مولدها شروع به جوانه زدن می‌کنند که در ادامه، به قارچ تبدیل می‌شوند. به این جوانه‌های کوچک پین می‌گویند. در این مرحله، دمای هوا و رطوبت به رشد قارچ کمک می‌کند. در محیط مرطوب و دمای کم، پین‌های بیشتری بوجود می‌آیند که در نهایت، قارچ‌های کوچکی را تولید می‌کنند. به عکس، در دمای بالاتر، پین‌های کمتر و قارچ‌های بزرگ‌تری به تولید می‌رسند.

5- برداشت محصول

بعد از تمامی مراحل بالا، دما را در ۱۸ درجه سانتی‌گراد حفظ می‌کنند و تحت این شرایط، در هر هفته قارچ‌ها ۳ سانتیمتر رشد می‌کنند. در هفته سوم، اولین فلاش از قارچ، برداشت می‌شود. برداشت قارچ‌ها برای فروش تازه، به صورت دستی انجام می‌شود.. برداشت این محصول با دست، باعث حفظ بستر قارچ می شود. به طور متوسط، در هر ساعت بین 18-30 کیلوگرم قارچ، به صورت دستی برداشت می‌شود. قارچ‌های کنسروی را با روش‌های مکانیکی برداشت می‌کنند. ۹ روز بعد از فلاش اول، فلاش دوم را می‌توان برداشت کرد. در ابتدا، سلول را به کمک بخار، پاستوریزه می کنند. در طول این فرآیند، دمای سلول در مدت زمان هشت ساعت، به ۷۰ درجه سلسیوس می‌رسد. پس از پاستوریزه کردن، کمپوست از بستر حذف می‌شود تا پس از تمیز کردن، به طور مجدد با کمپوست پر شود.

مزایای پرورش قارچ

انواع قارچ خوراکی دارای ارزش غذایی بالایی هستند و می توانند ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن را تامین کنند. مصرف قارچ در طب سنتی و درمان گیاهی نیز توصیه شده است. پرورش قارچ شغلی مفید و مورد نیاز جامعه امروزی است که مزایای زیادی را برای تولید کنندگان به همراه دارد برخی از مهم ترین مزایای پرورش قارچ عبارتند از:

  • پرورش قارچ زود بازده است

  • تنوع زیاد قارچ های خوراکی

  • پرورش قارچ در فضای بسته

مزایای پرورش قارچ

کارخانجات تولید قارچ ایران

تولید قارچ در ایران از نمونه های عملی ایجاد اشتغال دائمی برای افراد می باشد. تقریباً هر ۵ تن کمپوست قارچ دکمه ای در ماه یک شغل ایجاد می کند و در اوضاع اقتصادی فعلی کارآفرینی و تولید محصولات غذایی در درجه اول اهمیت قرار دارد. در کشور ما از سال 1377 تولید و پرورش قارچ شروع شد. و طی سالیان متمادی با افزایش میزان تولید انواع قارچ دکمهای، صدفی بکار خود ادامه داد. استان های تهران، اصفهان، کرج، قزوین، چهارمحال بختیاری، فارس، همدان و کرمانشاه به ترتیب عمده ترین تولیدکنندگان قارچ دکمه ای و استان های مازندران، فارس، اصفهان، خراسان شمالی، تهران به ترتیب عمده ترین تولیدکنندگان قارچ صدفی هستند.

فروش زمین کارخانه تولید قارچ در تهران

زمین کارخانه تولید قارچ به مساحت 4000 مترمربع دارای سند اصلی و مادر بهمراه مدارک کامل بفروش میرسد. برای کسب اطلاعات بیشتر به آگهی فروش زمین کارخانه مراجعه فرمایید.

فروش زمین کارخانه تولید قارچ در تهران

قارچ- تولید قارچ- پرورش قارچ- کارخانه تولید قارچ- فروش کارخانه تولید قارچ- قیمت کارخانه تولید قارچ- قیمت فروش کارخانه تولید قارچ- تولید قارچ صنعتی- قارچ کنسروی- قارچ خوراکی- تولید قارچ خوراکی- کارخانه تولید قارچ خوراکی- کارخانه تولید قارچ در تهران- کارخانه تولید قارچ در رباط کریم- قیمت خرید کارخانه تولید قارچ



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...