خرید سنگ
to top

چه خاکی برای گل های آپارتمانی مناسب تر است؟


451
زمان مطالعه: 11 دقیقه, 30 ثانیه

خاک گلدان ترکیبی از چند عنصر مغذی است که هر یک از آنها در رشد، طراوت و شادابی و گلدهی گیاه نقش خاصی ایفا می کنند. یعنی برای هر یک از گل های آپارتمانی یک نوع خاک گلدان وجود دارد که با در نظر گرفتن خصوصیات گیاه تولید شده و تمامی شرایط رشد و نمو گیاه در تولید آن در نظر گرفته شده است. خاک گلدان نسبت به خاک های دیگر میزان عنصر باکتریایی کمتری دارد. بهتر است که با توجه به زندگی گیاه در این خاک از فروشگاه ها و شرکت های معتبر خاک گلدان تهیه نمایید تا از استریل بودن آن اطمینان داشته باشید.



خاک گلدان مناسب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

خاک گلدان مناسب ترین خاک برای گیاهان داخل خانه می باشد. زیرا محیطی برای رشد و باروری انواع گیاهان آپارتمانی است. ترکیبات اصلی خاک گلدان شامل: خزه پوده زار، سنگ آهک یا الیاف نارگیل و همچنین مخلوطی از ماسه، پرلیت و شن برای زهکشی خاک و ورمی کولیت جهت رطوبت رسانی می باشد. در ادامه با ایران فکتوری همراه باشید تا بهترین خاک گلدان و انواع آن برای گل های مختلف آپارتمانی را برایتان معرفی نماییم.

خصوصیات خاک گلدان مناسب

1- دارای عناصر مغزی و مورد نیاز با توجه به نوع گل باشد.

2- سبک و نفوذ پذیر و دارای خلل و فرج باشد و بتواند رشه در آن بخوبی رشد و پیشروی کند. سبک بودن خاک نباید باعث عدم استحکام گل در گالدان شود.

3- زهکش خاک خوب باشی یعنی آب اضافی از طریق سوراخ های زیر گلدان خارج شود.

4- فاقد هرگونه مواد آلوده، قارچ و باکتری بوده و حدالامکان استریل شود.

5- از انواع مواد ارگانیک و فاقد افزودنی های شیمیایی باشد.

6- دانه بندی مناسب با توجه به نوع گل و گیاه باشد.

7- ترکیبات آن با توجه به نوع گل و گیاه آماده شده و دارای درصد مناسب از هر ماده مورد نیاز باشد.

8- PH مناسبی داشته باشد. PH مناسب جهت گل های آپارتمانی عمومأ بین 5/5 ال 7 می باشد. اکثر گل های آپارتمانی خاک های نسبتأ اسیدی را ترجیح می دهند.

9- EC مناسب داشته باشد. EC خاک اغلب بعنوان معیاری از شوری خاک بیان می شود که شاخصی از میران نمک های موجود در خاک است و در حاصلخیزی خاک نقش تعیین کننده ای دارد.

شرکت تولیدی خاک پگاه، با توجه به مواردی که ذکر شد انواع خاک تخصصی برای هر گل را تولید می نماید که در ادامه خصوصیات خاک مناسب هر گل مورد بررسی قرار می گیرد.

خصوصیات خاک گلدان مناسب

انواع خاک گل های آپارتمانی

سانسوریا

این گیاه همیشه سرسبز بوده و بومی آفریقا و آسیاست که معومولأ بعنوان گیله زینتی از آن استفاده می شود. این گیاه یک تصفیه کننده هوای طبیعی بوده و ذرات آلوده و معلق محیط را جذب و به مولکول های بی زیان تبدیل می کند.

انواع مختلف سانسوریا

  • سانسوریا ساده
  • سانسوریا ابلق ( طلایی)
  • سانسوریا پوست ماری
  • سانسوریا پا کوتاه
  • سانسوریا نیزه ای
  • و ...

انواع مختلف سانسوریا

شرایط نگهداری سانسوریا

این گیاه تقریبأ در همه شرایط با نور متفاوت خود را تطبیق می دهد و حتی در نورهای مصنوعی مانند نور هالوژن نیز به رشد خود ادامه می دهد. ایده آل ترین نور برای این گل نور غیر مستقیم و زیاد است که معمولأ از پنجره جنوبی امکان جذب دارد.

شرایط دما و رطوبت

این گیاه خود را تا حدی با شرایط دما و رطوبت وفق می دهد ولی دما و رطوبت متوسط برای سانسوریا ایده آل است. توجه داشته باشید که از گذاشتن سانسوریا د مسیر وزش باد وسایل گرمازا و خنک کننده (کولر) اجتناب نمایید.

خاک مناسب گیاه سانسوریا

این گیاه نیاز به خاکی مغذی و نسبتأ سنگین با زهکشی بالا نیاز دارد. بدلیل عدم نیاز به آب زیاد، چنانچه آب زیاد به آن داده شود و زهکش خاک خوب نباشد، گیاه دچار پوسیدگی و گندیدگی ریشه و قارچ زدگی می شود. بنابراین در ترکیبات خاک آن باید دقت ویژه شود. خاک سانسوریا شامل: ورمی کمپوست، الیاف گیاهی (کوکوپیت و غیره)، شن های فاقد نمک و شوری( شن های شسته شده با آب شیرین با دانه های ریز جهت خروج آب اضافی و عبور آب) مواد آلی و پرلیت و .... می باشد.

شرکت تولیدی خاک پگاه با تولید خاک تخصصی جهت مصرف انواع مختلف گل سانسوریا در بسته بندی های 4 لیتری، 20 لیتری و 40 لیتری جهت مصارف خانگی و گلخانه ای در خدمت مشتریان عزیز می باشد.

خاک مناسب گیاه سانسوریا

زامفولیا

گل زامفولیا بومی نواحی شرق آفریقا بوده و در بسیاری از مناطق جهان به عنوان گیاه آپارتمانی مورد اقبال می باشد. زامفولیا دارای ساقه های متعدد و برگ های جذاب پهن، آبدار و درخشان، منظم است. سرعت رشد این گیاه کند و تابع شرایط نگهداری می باشد. زامفولیا گیاهی مقاوم است و هوای خشک و نور کم به بقای خود ادامه می دهد و به کم آبی مقاوم است.

طبق تحقیقات انجام گرفته، این گیاه در تسویه هوا و همچنین در جذب بعضی از آلاینده های محیطی مؤثر می باشد. این گیاه سمی بوده و نباید خورده شود و باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه داشته شود. در صورت خورده شدن موجب تهوع، اسهال و سرگیجه می گردد.

انواع گل زامفولیا

  • زامفولیا ساده
  • زامفولیا بلک
  • زامفولیا ابلق

انواع گل زامفولیا

شرایط نگهداری زامفولیا

نور غیرمستقیم از پنجره های جنوبی برای آن بسیار مفید بوده و در نورهای کم و مصنوعی هم مقاوم است. رطوبت محیطی را می پسندد و در محیط های خشک هم مقاومت خوبی دارد. برای اینکه ریزم و ریشه اهی گیاه از بین نروند، از آبیاری زیاد و پیوسته آن پرهیز نمایید.

خاک مناسب گیاه زامفولیا

خاک زامفولیا تا حدی می بایست حاوی ماسه شیرین و الیاف گیاهی نظیر کوکوپیت و پرلیت جهت زهکشی مناسب و خروج آب اضافه باشد. خاک این گیاه باید دارای مواد مغذی مانند مواد آلی و ورمی کمپوست با دانه بندی مناسب باشد. در شرکت تولیدی خاک پگاه، خاک تخصصی این گیاه زیبا و جذاب در بسته های 4 لیتری، 20 و 40 لیتری تولید می گردد.

خاک مناسب گیاه زامفولیا

کاکتوس

کاکتوس ها تنوع زیادی دارند. برخی از آنها بومی مناطق مرطوب و بسیاری از آنها بومی مناطق گرم و خشک هستند کاکتوس ها از طریق ریشه و برگ های آبدار خود، آب و مواد مغذی را در خود ذخیره میکنند و با اینکار در برابر شرایط سخت محیطی مقاومت می کنند. انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد که می توان آنها را در داخل و یا خارج ساختمان نگهداری نمود.

انواع کاکتوس

کاکتوس ها انواع مختلفی دارند. بیش از 130 نوع کاکتوس وجود دارد که در طیف وسیعی از اندازه ها، رنگ ها و گونه هاست. هر کس به تناسب سلیقه و شرایط نگهداری کاکتوس می تواند هر یک از این انواع را انتخاب و نگهداری کند. دسته ای از کاکتوس ها گلدار هستند و دسته ای فقط سرسبزی دارند. تعدادی دارای برگ گوشتی بوده و تعدادی ساقه ها و تنه های بدون برگ تیغ دار.

انواع کاکتوس

شرایط نگهداری کاکتوس

برای نگهداری از کاکتوس در داخل آپارتمان بهتر است از نور غیر مستقیم و فواصل زمانی طولانی بهره مند گردد. بنابراین پیشنهاد می شود. گاهی خورشید با تابش مستقیم گیاه رامی سوزاند، بنابراین گیاه را کنار پنجره های جنوبی که نور خوب خصوصاً در فصل سرما داشته باشد قرار دهید.

کاکتوس نیاز به آب کمی دارد و در فصل رشد و گرما هفته ای یکبار در فصول سر سال ۱۰ الی ۱۵ روز یکبار آبیاری کافی است. سعی کنید آبیاری را به صورت آرام انجام دهید و گیاه را کاملأ سیراب نمایید. به شکلی که پس از آبیاری بخشی از آب به صورت تدریجی از طریق سوراخ های موجود در زیر گلدان خارج شود.

نکات حائز اهمیت در نگهداری از کاکتوس

  • سعی کنید گلدان مناسب سایز کاکتوس استفاده کنید.
  • از گلدان خیلی بزرگ استفاده نکنید.کاکتوس نیاز به گلدان عمیق ندارد.
  • زمان تعویض گلدان کاکتوس مراقب باشید ریشه ها آسیب نبیند.
  • مراقب آبیاری این گیاه باشید. آبیاری بیش از حد و مکرر موجب پوسیدگی ریشه و ساقه این گیاه میشود و از طرف دیگر عدم آبیاری و بی آبی موجب خشکی گیاه می شود.

خاک مناسب کاکتوس

در خاک مناسب کاکتوس از شن و ماسه آب شیرین، ورمی کمپوست، پیت ماس، الیاف گیاهی و پرلیت استفاده می شود. ترکیبات موجود در این خاک موجب تأمین املاح معدنی و میزان آب مورد نیاز گیاه می شود. خاک کاکتوس دارای زهکشی مناسب بوده که باعث می شود آب اضافه از زیر گلدان خارج شود. در شرکت تولیدی خاک پگاه، خاک کاکتوس مناسب و با کیفیت در بسته بندی 4 لیتری و 20 و 40 لیتری تولید می گردد.

 خاک مناسب کاکتوس

بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی یکی از محبوب ترین گل های آپارتمانی با گل های رنگین و جذاب است. این گیاه زیبا بسادگی در منزل قابل نگهداری است. این گل بومی کشور تانزانیا و قسمت گرمسیری شرق آفریقا می باشد.

انواع بنفشه آفریقایی

گل بنفشه آفریقایی بر اساس فرم، رنگ و اندازه گل های آن به اننواع مختفی تقسیم می شود که شامل:

  • ۵ پر
  • نیمه پر پر
  • پر پر
  • زنبوری
  • ستاره ای
  • زنگوله ای
  • کیمرا
  • فانتزی
  • فری
  • لبه دار
  • چند رنگ

انواع بنفشه آفریقایی

شرایط نگهدای بنفشه آفریقایی

آبیاری این گل باید از قسمت پایین گلدان انجام شود. بهتر است گلدان را از انتها در آب قرار داده تا کم کم خاک گیاه مرطوب گردد. از ریختن آب روی برگ های زیبا و چرمی بنفشه آفریقایی خودداری کنید. این عمل موجب آسیب رسیدن به گیاه می شود. بهترین شرایط نور دهی به بنفشه آفریقایی تابش نور غیر مستقیم و ملایم است.

نور معمولی داخل خانه معمولاً برای رشد این گیاه کافی است. اگر نور کافی به آن نرسد، گل نمی دهد و برگ ها زرد می شود. از طرف دیگر نور بیش از حد هم موجب قهوه ای شدن برگ ها می شود. سعی کنید شرایط محیطی یکنواختی برای رشد گیاه مهیا نمایید وگیاه به دور از تنش های مربوط به نور، دما و رطوبت باشد.

خاک مناسب بنفشه آفریقایی

خاک این گیاه می بایست سبک و دارای حفره و متخلخل و قابلیت زهکشی بالا باشد. خاک می بایست سرشار از مواد مغذی و عناصر مورد نیاز گیاه باشد و در عین حال رطوبت مورد نیاز را در خود نگه دارد. بهترین ترکیب خاک برای بنفشه آفریقایی استفاده از پیت ماس و الیاف گیاهی مانند کوکوپیت و پرلیت است.

با توجه به ریشه های ظریف این گیاه از استفاده خاک باغچه و خاک برگ و خاک کاکتوس و خاک های سنگین برای آن پرهیز نموده و پس از کاشت بنفشه در خاک مخصوص از فشردن خاک در پای گل خودداری کنید. زیرا موجب آسیب به ریشه می گردد. شرکت تولیدی خاک پگاه، بهترین خاک را برای این گیاه جذاب در بسته های 4 لیتری و 20 و 40 لیتری تولید می نماید.

خاک مناسب بنفشه آفریقایی

ارکیده

گل ارکیده یک گیاه زیبا و پرطرفدار با شکوفه‌هایی بزرگ، با دوام و البته به‌رنگ‌های جذاب و خاص است. نگهداری از گل ارکیده نسبتا سخت است،‌ اما زیبایی بی‌بدیل و خاص آن ارزش نگهداری از آن،‌ هر چند هم که مشکل باشد را دارد. این گل نماد زنانگی، زندگی دوباره، شکوه و عشق است.

ارکیده

روش نگهداری گل ارکیده

گل گیاه ارکیده در کشو‌‌رهایی مثل مالزی و تایلند بر سر شاخه‌ها رشد می‌کند، ازاین‌موضوع می‌توان فهمید که گل ارکیده در حالت طبیعی در خاک زندگی نمی‌کند و رطوبت را از هوا و بارش‌های باران دریافت می‌کند و این به رطوبت بالایی نیز احتیاج دارد.

شرایط نگهداری گل ارکیده

گل ارکیده گیاهی رطوبت دوست است و باید محیط نگهداری از آن رطوبتی باشد. باتوجه به این موضوع اگر نزدیک دریا زندگی می‌کنید و محیط زندگی‌تان رطوبت 40 تا 60 درصدی دارد، نیازی به تامین رطوبت نیست. اما اگر در مناطق خشک‌تری زندگی می‌کنید، برای تامین مورد نیاز برای نگهداری از گل ارکیده می‌توانید روزانه با اسپری آب آن را غبارپاشی کنید. گل ارکیده محیطی پرنور نیاز دارد، اما نباید مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

از این‌رو پنجره‌ها حتما باید پرده نازکی داشته باشند که آفتاب مستقیم به گیاه نتابد. گیاه ارکیده دمای 16 تا 24 درجه سانتیگراد یا دمای معتدل را بسیار دوست دارد. اگر می خواهید گل‌های ارکیده با کیفیت و بزرگ باشند، گلدان را در همین دما و در محیطی بگذارید که جریان هوای متوسطی هم در آن وجود داشته باشد؛‌ مثلا اتاقی که پنجره یا دستگاه تهویه هوا دارد، منتها باید حواستان باشد که ارکیده را در مقابل باد کولر یا دستگاه تهویه هوا نگذارید.

شرایط نگهداری گل ارکیده

خاک مناسب گل ارکیده

باتوجه به آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که ارکیده را نباید در خاک عادی کاشت و خاک خاص خودش را می‌خواهد. مهم ترین ویژگی خاک ارکیده این است که زهکشی مناسبی داشته باشد و آب به سرعت از آن عبور کند. اگر خاک ارکیده پوسته درخت باشد، لازم است که سالی یک بار یا دو سال یک بار تعویض شود. چون بافت چوبی آن به مرور زمان خرد می شود و خاصیت زهکشی خود را از دست می‌دهد.

در طول نگهداری از گل ارکیده برای عوض کردن خاک آن کافی است ارکیده را با دقت و به‌آرامی از گلدان بیرون آورید. خاک قبلی آن را دور بریزید و ریشه‌های پوسیده و سیاه شده را با قیچی ببرید. حالا گیاه را دوباره در گلدان بگذارید و خاک جدید را روی آن بریزید. به عقیده ی پرورش دهندگان ارکیده، بهترین خاک برای این گیاه، پوسته درخت یا همان چیپس و الیاف گیاهی به همراه دانه های درشت پرلیت و لیکا برای حفظ رطوبت است.

خاک مناسب گل ارکیده

شرکت تولیدی خاک پگاه

شرکت تولیدی خاک پگاه، با تهیه انواع مواد اولیه با کیفیت و زیر نظر کارشناسان متخصص این شرکت اقدام به تولید و بسته بندی انواع خاک و بستر کشت می نماید. این شرکت با بهره گیری از دانش بروز و بکارگیری کارشناسان و مشاوران متخصص حوزه خاک و باغبانی، انواع خاک را برای تمامی گیاهان بصورت اختصاصی در قالب بهترین فرمولاسیون تولید نموده و در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهد.

در شرکت تولید خاک پگاه از مواد اولیه درجه یک استفاده می شود و مواد زیر نظر کارشناسان بصورت بهترین و کاملترین ترکیب ممکن و با در نظر گرفتن تمامی موارد لازم برای رشد بهتر و تقویت گیاه باهم مخلوط شده و بصورت کاملأ استریل به بازار عرضه می شوند. برای اطلاع از انواع محصولات این شرکت و خرید خاک مد نظر با ما در تماس باشید.

شرکت تولیدی خاک پگاه

خاک گلدان- فروش خاک گلدان- قیمت خاک گلدان- قیمت فروش خاک گلدان- خاک گلدان مرغوب- خاک گلدان با کیفیت- مرکز خرید خاک گلدان با کیفیت- مرکز خرید خاک گلدان- مرکز فروش خاک گلدان- خاک زامفولیا- فروش خاک زامفولیا- فروش خاک زاموفلیا- خاک سانسوریا- فروش خاک سانسوریا



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...