خرید سنگ
to top

هیوموس یا گیاخاک چیست


806
زمان مطالعه: 8 دقیقه, 25 ثانیه

هوموس بخش ارگانیک غیر زنده خاک است که از تجزیه بقایای گیاهی و جانوری بدست آمده است. هوموس بخشی از ماده آلی است که بسیار بهتر از بخش های دیگر تجزیه شده و شامل هیومیک اسید، فولیک اسید و هیومین است که حداقل ده سال طول می کشد تا تشکیل شود.



هیوموس چیست؟ اهمیت استفاده از هیوموس در کشاورزی چیست؟

هوموس بخش ارگانیک غیر زنده خاک است که از تجزیه بقایای گیاهی و جانوری بدست آمده است. هوموس بخشی از ماده آلی است که بسیار بهتر از بخش های دیگر تجزیه شده و شامل هیومیک اسید، فولیک اسید و هیومین است که حداقل ده سال طول می کشد تا تشکیل شود. ماده آلی دقیقا همان هوموس نیست، بلکه هوموس بخش فعال و کاملا مفید ماده آلی است. ماده آلی شامل سه بخش است که بخش اول همان موادی از ماده الی است که به سرعت (یک الی 2 سال) تجزیه می شود و 10 تا 20 درصد ماده الی خاک را تشکیل می دهند. ترکیبات اصلی این بخش از ماده آلی اسیدهای آمینه و قندهای ساده هستند.

هیوموس چیست؟ اهمیت استفاده از هیوموس در کشاورزی چیست؟

بخش دوم بخشی از خاک است که سرعت تجزیه کمتری دارد (2 تا 5 سال). این بخش ماده آلی دارای پلی ساکارید ها، پروتئین ها و چربی ها است و 10 تا 20 درصد ماده آلی خاک را تشکیل می دهد اما هوموس که که بخش غالب ماده آلی است، همان بخشی از ماده آلی است که بسیار سخت تجزیه می شود (حداقل ده سال). هوموس بخش غالب ماده آلی است و حدود 60 تا 80 درصد آن را تشکیل میدهد. هوموس غالبا شامل اسید هیومیک، فولیک اسید و هیومین است که مفید ترین بخش های آلی خاک هستند.

برای تماس و مشاوره کلیک کنید: مهندس حسن نژاد 09198133353

هیوموس چیست؟

هوموس ماهیتی اسفنجی دارد. این ویژگی و ماهیت آن مهم است زیرا به هوموس اجازه می‌دهد تا ۹۰ درصد وزن خود را در آب نگه دارد، به این معنی که خاک مملو از هوموس می‌تواند رطوبت را بهتر حفظ کند و در برابر خشکی مقاوم‌تر باشد.

هوموس مخلوط کمپلکسی از مواد کلوئیدی و بی شکل قهوه ای یا قهوه ای تیره که به تجزیه میکروبی مقاوم است و از تغییر شکل بافت های اصلی درست شده و یا توسط میکروارگانیسم های خاک سنتز شده است حدود ۹۰% کل هوموس خاک از دو نوع پلیمر به نام های هیومیک اسید و پلی ساکارید ها تشکیل شده است اعضای هوموسی و غیر حماسی ماده آلی خاک برای محیط خاک مهم هستند مواد غیر هوموسی اثر های کوتاه مدت از قبیل تامین منابع غذایی و انرژی برای موجودات زنده و منابع حاصل خیزی طبیعی خاک را تامین می کند هوموس اثرهای درازمدتی از قبیل تامین ساخت مطلوب افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی تامپون PH و افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک به جای می گذارد.

هیوموس چیست؟ اهمیت استفاده از هیوموس در کشاورزی چیست؟

هوموس دارای رنگی تیره، بسیار متخلخل و اسفنجی است. هوموس همان بخش فعال خاک است. هرچه هوموس خاک کمتر باشد، فعالیت ها و تبادل های کمتری در آن صورت می گیرد و بنابراین خاک فقیرتر است و برعکس. درنتیجه میزان هوموس یکی از مهمترین عوامل حاصلخیزی خاک است.

هیوموس چیست؟ اهمیت استفاده از هیوموس در کشاورزی چیست؟

مزایای استفاده از هوموس بزای کشاورزی

  • قابلیت دسترسی عناصر را افزایش می دهد.

  • کارایی کودهای شیمیایی و غیر شمیایی را تا سه برابر افزایش می دهد.

  • قابلیت نفوذپذیری آب و هوا را افزایش می دهد بنابراین احتمال خفگی ریشه و یا عدم رشد آن بسیار کمتر است.

  • قابلیت نگهداری آب را افزایش میدهد بنابراین احتمال تنش آب را بسیار کاهش می دهد.

  • PHخاک بعنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در جذب عناصر غذایی را تنظیم می کند.

  • مقاومت گیاه به بیماری ها را از طریق قوی ساختن بوته و همچنین پرورش ریز باکتری ها و قارچ های مفید، افزایش می دهد.

  • مصرف کود هوموس هیچ خطر و ریسکی برای سلامتی مصرف کنندگان محصولات تولیدی ندارد و با استفاده از این محصول یک محصول کاملا ارگانیک است.

  • تقریبا کم هزینه ترین و سریع ترین روش افزودن ماده آلی موثر خاک، افزودن هوموس است.

  • دانه بندی خاک را بهبود می بخشد.

  • جمعیت میکروبی خاک را بهبود می بخشد و امکان فعالیت آنها را بیشتر و سریع تر می کند.

  • خاک را در مقابل فرسایش مقاوم تر می سازد.

  • هوادهی و تهویه خاک را بهبود می بخشد.

  • مصرف کود و سم را به دلیل افزایش کارایی آنها کاهش می دهد و عملکرد را در عین کاهش مصرف کود، افزایش می دهد.

  • خاک را حاصلخیزتر می کند.

  • به جلوگیری از بیماری در گیاهان و محصولات غذایی کمک می کند.

  • وقتی هوموس در خاک باشد، خاک خرد می شود. هوا و آب به راحتی در خاک سست حرکت می کنند و اکسیژن می تواند به ریشه گیاهان برسد.

  • مواد مغذی بالایی دارد.

  • می توان از آن هم برای تصفیه خاک و هم برای پرورش سبزیجات و گیاهان ایده آل استفاده کرد.

  • می تواند تا ۹۰ درصد وزن خود را در رطوبت نگه دارد. این بدان معنی است که می تواند به باغ شما کمک کند تا در برابر خشکسالی مقاومت کند.

هیوموس چیست؟ اهمیت استفاده از هیوموس در کشاورزی چیست؟

مواد تشکیل دهنده هوموس

هوموس حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید برای خاک سالم است. یکی از مهمترین آنها نیتروژن است. نیتروژن یک ماده مغذی کلیدی برای اکثر گیاهان است. کشاورزی به نیتروژن و سایر مواد مغذی موجود در هوموس بستگی دارد. کرم های خاکی هنگام مصرف هوموس نیتروژن دفع می کنند. هوموس متشکل از مولکول های بسیار بزرگی بر پایه کربن است که از رنگ قهوه ای تا سیاه متغیر است، از حدود ۶۰ درصد کربن، ۶ درصد نیتروژن و مقادیر کمتری فسفر و گوگرد تشکیل شده است. با تجزیه هوموس، اجزای آن به اشکال قابل استفاده توسط گیاهان تبدیل می شوند.

آیا گیا‌خاک با هوموس فرق می کند؟

گیاخاک همان هوموس است که از لاتین گرفته شده و به معنی زمین است. تعریف گیاخاک بر اساس زمینه علمی که در آن بحث می‌شود، کمی متفاوت خواهد بود. وقتی در مورد خاک‌شناسی صحبت می‌کنیم، گیاخاک بخشی از خاک است که ساختار گیاهی یا جانوری در آن وجود ندارد. عملکرد گیاخاک به گونه‌ای است که بر روی چگالی خاک اثر می‌گذارد و به خاک توانایی نگهداشت آب و مواد مغذی را می‌دهد. در کشاورزی، گیاخاک به ترکیبی طبیعی (کمپوست) از بقایای گیاهان اطلاق می‌گردد که از منابع طبیعی سرچشمه گرفته‌اند. گیاخاک برای بهبود وضعیت خاک استفاده می‌شود. همچنین باید خاطرنشان کرد که گیاخاک یا هیوموس به لایه‌ای از خاک گفته می‌شود که حاوی مواد ارگانیک است.

با کمی ارفاق می‌توان این دو نوع دیدگاه را باهم مرتبط دانست. در هر حال، گیاخاک از قرن‌ها پیش استفاده می‌شود. اولین کاربرد گیاخاک به قرن ۱۸ باز می‌گردد، البته احتمال این نیز وجود دارد که کاربرد گیاخاک به گذشته‌های دورتر نیز برسد. امروزه، گیاخاک برای رشد سالم گیاهان بکار می‌رود. در این مقاله به تعریف گیاخاک، ترکیبات آن و کاربردش در باغبانی می‌پردازیم. گیاخاک یا هیوموس لایه‌ای ارگانیک غیرزنده از خاک است که در بخش‌های بالایی قرار می‌گیرد. گیاخاک در واقع محصول ثانویه تجزیه بقایای جانوری و گیاهی است. گیاخاک ذاتاً ماده‌ای تیره‌رنگ است که رنگ آن از قهوه‌ای تا سیاه تغییر می‌کند. این ماده زمانی تشکیل می‌شود که بیشتر بقایای ارگانیک، تجزیه شوند. فعالیت موجوداتی مانند کرم‌ها که در خاک زندگی می‌کنند، با تشکیل گیاخاک به تقویت خاک کمک می‌کند. فایده گیاخاک زمانی بیشتر مشخص می‌شود که با تجزیه آن، گیاهان توانایی استفاده از آن را می‌یابند. گیاخاک در واقع نوعی کودرسانی به خاک است.

محل تامین هوموس

علف های علفزارها و رویشگاه های علفی، لاشبرگ های جنگلها پر باران مناطق شمالی ایران، جنگل های هیرکانی و جنگل های معتدل خزان کننده که گونه های متنوعی از گیاهان در آنها موجود است تامین کننده هستند.

مدت زمان نگهداری خاک برگ


بسته به نوع گیاه و برگ ها و میزا نسلولزی و فیبری بودن آن ها مدت زمان تولید خاکبرگ متغیر است.
هر چه برگ ها رگبرگ هایشان ضخیم تر باشند مدت زمان بیشتری برای پوسیدن بطور طبیعی نیاز دارند و پروسه زمانی برای تولید خاکبرگ طولانی تر خواهد بود. بطور طبیعی اگر از برگ های مناسب استفاده شود پس از گذشت 7 الی 12 ماه خاکبرگ آماده استفاده خواهد بود ولی چنانچه زمان می گذرد و تجزیه گیاهی کامل تر می شود کیفیت و مرغوبیت خاکبرگ بیشتر خواهد شد.

میزان رطوبت لازم برای تولید خاک برگ


از آنجایی که آب پاشی و هوادهی در عمل تولید خاکبرگ به طور مکرر صورت می گیرد، در نهایت خاکبرگ حاصله دارای رطوبت نسبی معین و کافی خواهد بود. رطوبت نسبی خاکبرگ تولید شده به آب پاشی و هوادهی فرایند تولید مرتبط است لذا مدیریت مناسب مرحله آب پاشی و هوا دهی از اهمیت زیادی برخوردار است. کود خاکبرگ از قابلیت حفظ رطوبت برای مدت طولانی برخوردار است.

هیوموس چیست؟ اهمیت استفاده از هیوموس در کشاورزی چیست؟

نحوه فروش هوموس


بصورت فله و بسته بندی شده در بسته بندی های مختلف بصورت ارسال با پست و باربری و یا درب کارخانه و همچنین با سفارش در سایت دیجیکالا و کودفروش و ایران کارخانه.

انواع بسته بندی هوموس سهیم شو


دو لیتری-3 لیتری- 4 لیتری- 12 لیتری و....

مصرف هوموس سهیم شو در گلدان


با مصرف هوموس در گلدان کارایی خاک برای جذب عناصر برای انتقال به ریشه افزایش می یابد.
خاک توانایی نگه داری آب بیشتری را دارا خواهد بود.
دانه بندی خاک قوی تر خواهد شد.
خاک هوموس دار دارای لایه های نفوذپذیرتری برای آب و ریشه گیاه خواهد بود.
هوموس دارای اسیدهیومیک، فولویک اسید و هیوبین است و جذب عناصر ماکروی خاک را برای گیاه تسهیل خواهد نمود و در نهایت گیاه سالم تر و مقاوم تر و پر بار تر خواهد بود.

آیا هوموس همان خاک برگ است؟


خیر، هوموس که همان گیاخاک است بخشی از خاکبرگ را تشکیل می دهد. هرچه از زمان شروع فرایند خاکبرگ می گذرد و خاکبرگ آماده تر می شود، مقدار هوموس آن افزایش می یابد. در نهایت هرچه تجزیه مواد آلی کامل تر می شود سرانجام خاکبرگ به هوموس تبدیل می شود.

سایت عرضه هوموس سهیم شو


سهیم شو، ایران کارخانه، کودفروش، دیجیکالا

سایر برند های هوموس


زامیاد، صنایع کود مارال، گلبان، سورین، گلباران سبز گیلان، گیلدا، لکا، اطلس، آزالیا، گلفام، چیا، چیکال، پارادایس، نازبو، آرنیکا، تای سیز، بهکام، گلستان، کاملیا، سبزینه، آبنوس و...

جهت تماس با شماره : 09198133353

هوموس- فروش هوموس- خرید هوموس- قیمت هوموس- قیمت عمده هوموس- فروش عمده هوموس- خرید عمده هوموس- هوموس سهیم شو



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...