خرید سنگ
to top

مزایای بکارگیری روش تزریق کود برای درختان میوه


1432
زمان مطالعه: 5 دقیقه, 6 ثانیه

تزریق کود- کودهای تزریقی- کودهای مایع تزریقی- تزریق محلول- مزایای کود تزریقی- مزایای تزریق کود به درخت- کاربرد روش تزریق کود- دفع آفات با تزریق کود- درمان بیماری درخت با تزریق کود- روش های تزریق کودی- خواص تزریق کود- تزریق سم به درخت- تزریق سم- دستگاه تزریق کود- سرنگ تزریق کود



تزریق کود چیست و چه کاربردهایی دارد؟

معمولأ برای تغذیه گیاهان خصوصأ تأمین آهن، روی و سایر ریز مغذی ها، از رو روش متداول خاکی یا محلول پاشی انجام می شود. اما هر یک از این روش ها محدودیت ها و مشکلات مربوط به خود را دارد که از جمله آن می توان به افزایش احتمال سوختن گیاه، پراكنـده شـدن محلـول در هوا، عدم اطمینان جذب کامل توسط اندامهاي هوايي گیاه، مقدار زیاد، عدم تهويـه مناسب به دليل آبياري، حجم زیاد ریشه های گیاه که باعث عدم کودرسانی به تمام حجم ریشه شده و ... که همه این عوامل و مشابه آنها سبب کاهش کارآیی کود مصرفی می شود.

روش تزریق کود به گیاه

تزریق کود به گیاه روش جدیدی است که می توان به کمک آن حجم زیادی از مواد غذایی مورد نیاز گیاه را با کمترین میزان دورریخت و هدر رفت کود شده و خسارت محیطی وارده و گیاه سوزی و تلف شدن گیاه را به حداقل می رساند. این روش با قدمت بیش از 50 سال در کشورهای پیشرفته خصوصأ آمریکا در حال انجام است و یکی از روش های فوق العاده کارآمد برای رساندن عناصر مغزی مورد نیاز گیاه و خصوصأ درختان است.

روش تزریق کود یکی از روش های متداول و بروز در صنعتی زراعت و کشاورزی دنیاست. روش تزریق، مواد کودی حاوی مواد غذایی به تنه درختانی که کمبود شدیدی در میزان ریز مغذی ها دارند در بازه زمانی 3 الی 5 ساله بطور کامل برطرف می کند و یکی از روش های کارآمد و اثربخش برای رفع بسیاری از بیماری ها، آفت ها و مشکلات درختان و از طرفی هم روشی بسیار مؤثر جهت رساندن اسانس ها، آنتی بیوتیک ها و انواع سموم به تنه درختان است. که کمترین میزان خسارت را به گیاه و محیط زیست وارد می کند. با وب سایت ایران فکتوری بهترین سایت برای درج آگهی فروش کارخانه و ماشین آلات صنعتی همراه باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتربا کارشناسان ما تماس بگیرید.

مزایای بکارگیری روش تزریق کود برای درختان میوه

با توجه به قدمت طولانی این روش در کشورهای جهان، چند سالیست که کارشناسان موسسات تحقیقات آب و خاک کشورمان از این روش استفاده کرده و به نتایج خوبی دست یافته اند. در کشور ما اغلب مناطق دارای خاک های قلیایی، اسیدی و یا آهکی اند و این یکی از عوامل مهمی است که گیاه برای باردهی مناسب نیاز به تزریق کود دارد. همچنین به علت آسین وارده به ریشه درختان طی چند روره باردهی متوالی، درختان با کمبود شدید مواد غذایی مواجه می شوند که بهترین راه حل برای درمان این مشکل و بازگشت گیاه به زندگی دوباره انجام یک نوبت تزریق به تنه درخت می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتربا کارشناسان ما تماس بگیرید.

زمان مناسب تزریق کود به درخت

تزریق کود به درختان خصوصأ درختان میوه زمان مشخصی دارد تا بتواند بهترین تأثیر را بگذارد. مثلأ یکسری از مواد غذایی مانند آهن که بصورت شایع کمبود آن میان درختان دیده می شود، می بایست تزریق در اول فصل رشد رویش و یا در آخر فصل رشد رویش گیاه انجام شود.

نحوه تزریق کود به درخت

1- اولين شرط برای تزريق کود روی تنه درخت اين است که در برابر سوراخ هایی که طی فرآیند تزریق باید ایجان شود، درخت قابليت ترميم داشته باشد. با توجه به همین شرط بسیار مهم این روش برای یکسری از درختان مانند زردآلو و هلو قابل اجراء نیست.

2- بازدید و کارشناسی درخت توسط کارشناسان علوم باغباني و گياه پزشکي

3- ایجاد چند سوراخ با عمق استاندارد 5 سانتی‌متر و قطر نیم سانتی‌متر دور تا دور تنه درخت به کمک مته برقی تا به محل آوندها برسد.

4- بمنظور جلوگیری از هدر رفت کود مایع می بایست سوراخ‌ها را به طور مایل ایجاد نمایید تا کود تزریق شده خارج نشود.

5- مواد کودی مورد نیاز به کمک پمپ و تجهیزات مخصوص تعبیه شده و در اندازه و غلظت مناسب که از قبل توسط کارشناس تعیین شده است در داخل سوراخ های تنه درخت تزریق می شود

6- سوراخ های ایجاد شده روی تنه درخت همانطور که در موارد بالاتر ذکر شد با توجه به نوع درخت و میزان رشد آن حداکثر یکسال طول می کشد تا ترمیم شود.

7- اگر میزان مواد تزریقی مورد نیاز برای درخت کم باشد می بایست عمل تزریق چندین بار تکرار شود تا تمامی نیاز درخت بطور کامل تأمین شود.

نحوه تزریق کود به درخت

آیا همه مواد کودی و تقویتی و درمانی و سموم را می توان از طریق وش تزریق وارد گیاه نمود؟

1- در صورت وجود کمبود عناصری غذایی مانند: آهن، روی، منگنز و .. در درختان، این عناصر بصورت تزریق به گیاه منتقل می شوند.

2- در صورت مشاهده علائم پوسيدگي در ريشه گیاه، انواع قارچ کش ها اسرا می توان تزریق کرد.

3- اگر درخت دچار بيماري هاي آوندي يا باکتريايي شود می توان انواع آنتي بيوتيک ها را به درخت تزريق کرد.

4- برای سم پاشی نیز روش تزریق گزینه مناسبی است. زیرا در روش های معمول سم پاشی، ۸۰ درصد محلول به درخت نمی رسد و تزریق سم به تنه گیاه، نه تنها هیج دورریختی ندارد و درذ مصرف سم مورد نظر بشدت صرفه جویی می شود بلکه آفت زدایی نیز بصورت کامل انجام می شود و تأثیرگذاری بیشتری هم خواهد داشت.

انواع تجهیزات تزریق

  • سرنگ تزریقی دامپزشکی
  • سرنگ‌های فنر دار
  • تزریق کننده‌های بادی
  • تزریق کننده‌های هیدرولیکی
  • گریس پمپ

نکات حائز اهمیت در روش تزریق محلول‌های کودی

۱) غلظت مناسب محمول تزریق: غلظت زیاد محلول باعث مسمومیت گیاه و گیاه سوزی شده و از طرفی غلظت کم نیز باعث می شود که مواد کودی به میزان مورد نیاز به درخت نرسد.

۲) ضدعفونی محل تزریق: بخاطر داشته باشید بعد از اتمام فرآیند تزریق، محل سوراخ شده در تنه درخت باید توسط الکل ضدعفونی شده و با چوب خود درخت و یا بکمک چسب پیوند پوسانده شوند تا درخت از آفات و بیماری ها در امان بماند.

نکات حائز اهمیت در روش تزریق محلول‌های کودی

جهت کسب اطلاعات بیشتربا کارشناسان ما تماس بگیرید.

تزریق کود- کودهای تزریقی- کودهای مایع تزریقی- تزریق محلول- مزایای کود تزریقی- مزایای تزریق کود به درخت- کاربرد روش تزریق کود- دفع آفات با تزریق کود- درمان بیماری درخت با تزریق کود- روش های تزریق کودی- خواص تزریق کود- تزریق سم به درخت- تزریق سم- دستگاه تزریق کود- سرنگ تزریق کود



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...