خرید سنگ
to top

خواص منحصر بفرد هیومیک اسید برای پرورش پسته


463
زمان مطالعه: 7 دقیقه, 46 ثانیه

هیومیک اسید- فروش هیومیک اسید- خرید هیومیک اسید- قیمت هیومیک اسید- قیمت فروش هیومیک اسید- فروش کود- کود فروش- قیمت فروش هیومیک اسید- فروش هیومیک اسید باکیفییت



تأثیر هیومیک اسید در کیفیت دانه‌های پسته

هیومیک اسید یک کود کشاورزی ارگانیک به عنوان پایدارترین فرم ترکیابت هوموسی که امروزه به عنوان اصلاح گر خاک مورد استفاده قرار میگیرد، نوع طبیعی آن برای گیاهان قابل جذب نیست و حتما باید فرآوری شود. اولین بار هیومیک اسید در آلمان از انواع ذغال سنگ خام همچون لیگنیک و لئوناردیت با کمک کاستیک سودا، کود اوره، سدیم پلی فسفات و اتیلن دی آمین تترا استیک اسید طی یک تا نه روز استخراج می شود امروزه از مواد گیاهی پلاسیده نیز بدست می آید. هیومیک اسید صنعتی امروزه در انواع پودری، گرانول و مایع تولید می شود. برای این منظور لئوناردیت را با مواد شیمیایی واکنش میدهند، با حذف ناخالصی های لئوناردیت خلوص مواد هیومیکی را افزایش می دهند. اسید هیومیک فرآوری شده توسط گیاهان قابل جذب خواهد بود. خاکهای کشور ما که اغلب قلیایی است که باعث عدم جذب پتاس توسط گیاهان می شود. و این محصول بدلیل دارا بودن پتاسیم باعث افزایش سرعت فتوسنتز میشود.

انواع هیومیک اسید

  • هیومیک اسید مایع شکلی از هیومیک اسید است که فعال بوده و به سرعت توسط گیاه جذب می‌شوند.
  • هیومیک اسید پودری موجود در بازار با درصد خلوص 30% تا 90% موجود است که اصولا" باید به راحتی در آب حل شود ولی اگر ته نشین شد نشانه وجود مواد ناخالص همچون ذغال یا خاک معدنی در آن می باشد. نوع پودری معمولا برای استفاده در سیستم آبیاری بسیار مناسب بوده و از نوع فعال است به همین دلیل قیمت اسید هیومیک پودری از نوع گرانوله آن بیشتر است.
  • هیومیک اسید گرانوله با استفاده از روش خاصی از هیومیک اسید فراوری شده و غنی شده تولید می شود از نوع غیر فعال است، هیومیک آن یونیزه نبوده و در آب حل نمی شود. مدت زیادی در خاک می ماند و نمیتوان در سیستم آبیاری از آن استفاده کرد.

از مزایای استفاده از هیومیک اسید

1- هیومیک اسید باعث افزایش رشد ریشه و تحریک جوانه زنی بذر، افزایش جذب مواد غذایی موجود در خاک افزایش مقاومت گیاه در مقابل سرمت خشکی آفات و بیماری ها میشود، همپنین باعث بهبود ساختمان خاک شده و تبادل کاتیونی خاک را بالا میبرد که موجب تحریک فعالیت بیولوژیکی در خاک، کاهش شوری خاک های قلیایی و مانع تجمع فلزات سنگین در خاک و کاهش باقیمانده سموم آفت کش می شود

2- هیومیک اسید مایع را می‌توان گفت در تمام طول دوره رشد گیاهان زراعی و باغی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

3- افزایش قدرت جوانه زنی بذر ها، جذب ترکیبات سیمی و مقاومت به شوری، بهبود ساختمان خاک و اصلاح آن، کاهش مسمومیت ناشی از سموم، افزتیش جذب عناصر مهم، افزایش فعالیت آنزیمی خاک و باکتری های مفید، افزایش فتوسنتز و کاهش زردی گیاه، تسهیل جذب مواد مغذی خاک، افزایش ریشه زایی گیاه سازگار با محیط زیست و مقاومت در برابر شسته شو

تأثیر هیومیک اسید در باروری بهتر درخت پسته

در تحقیقاتی که بر روی باغات پرورش پسته در رفسنجان انجام گرفته‌، هیومیک اسید تفاوت قابل‌لمسی در کیفیت دانه‌ها ایجاد کرده‌ است. در این تحقیق، انواع کودها و دیگر روش‌های اصلاح و تقویت خاک و گیاه برای عمل آوردن پسته باکیفیت مورد استفاده قرار گرفته‌ و نتایج جالبی به دست آمده‌ است. بر طبق این مشاهدات، وزن دانه خشک و تازه، ارتفاع و قطر ساقه گیاه و همچنین کیفیت شاخه و برگ درخت‌های پسته در زمین دارای هیومیک اسید قابل قیاس با همین موارد در زمین‌های بدون هیومیک اسید نیست. در واقع اسید هیومیک تنها درمانی است، که از زمین‌های پرنمک رفسنجان درخت پسته پربار عمل می‌آورد.

زمان مصرف هیومیک اسید برای پسته

زمان مصرف هیومیک اسید برای درختان پسته به طور قطع یکی از سوال‌های شما عزیزان است که در ادامه با آن رو به رو می‌شوید. معمولا اگر در تهیه کود هیومیک اسید مشکلی ندارید بهتر است در ۳ مرحله از آن استفاده کنید که این مراحل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • در ابتدا و اول فصل بهار

  • مرحله‌‌ی ارزنی شدن خوشه‌های درخت پسته

  • مرحله‌ی حجم‌گیری میوه‌های پسته

* در صورتی که فقط یکبار امکان استفاده از کود هیومیک اسید را دارید، بدون شک استفاده از آن در مرحله‌ی ابتدای فصل می‌تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود. زیرا بدین وسیله شاهد حجم‌گیری و پرکردن مغز میوه‌های درختان پسته را شاهد خواهیم بود.

نقش هیومیک اسید در پرورش پسته

هیومیک اسید را نمی‌توان یک کود یا حتی یک کود طبیعی نامید. در واقع مزایای هیومیک اسید و عملکرد فوق‌العاده آن باعث شده تنها به عنوان یک کود شناخته نشود. هیومیک اسید موجب انقلابی در خاک می‌شود، که محتویات و هرآنچه که ارتباطی با آن دارد را، دچار تغییر و تحولات مثبت می‌کند.

نقش هیومیک اسید در پرورش پسته 

تأثیر عملکرد هیومیک اسید در خاک باغ‌ پسته

  • تنظیم‌کننده رشد درخت می‌باشد؛ ارتفاع، قطر، ضخامت، وزن و چگالی شاخ و برگ و همچنین ریشه گیاه پسته تحت تأثیر اسید هیومیک به اندازه متناسب و ایده‌آل رشد می‌کند.

  • سطح هورمون‌های موجود در خاک بستر گیاه را تعدیل می‌کند؛ ماهیت هیومیک اسید به گونه‌ای است که مقدار هورمون‌ها را در خاک تنظیم کرده و به این ترتیب از آسیب‌های احتمالی به گیاه جلوگیری می‌کند.

  • ریزمغذی‌های موجود در خاک را به سمت ریشه و شاخ و برگ درخت پسته هدایت می‌کند؛ از آنجاییکه ریزمغذی‌ها نقش مهمی در رشد گیاه دارند، جذب بیشتر آنها توسط ریشه و رساندنشان به برگ و محصول نهایی از اهمیت بالایی در باغات و مزارع پسته برخوردار است.

  • محرکی برای پروسه‌های شیمی‌حیات گیاه محسوب می‌شود؛ فعالیت‌های زیستی و شیمیایی گیاه پسته تحت تأثیر هیومیک اسید نظم پیدا کرده و به نوعی سروسامان پیدا می‌کنند.

  • تنفس گیاه پسته را تسهیل می‌کند؛ هیومیک اسید در خاک تخلخل ایجاد می‌کند. همین قابلیت اسید هیومیک باعث شده که به نوعی تهویه طبیعی قدرتمندی برای خاک به حساب بیاید. از آنجاییکه گیاه برای رشد و انجام فرآیند فتوسنتز به اکسیژن نیاز دارد، هر چه اکسیژن بیشتری برایش فراهم باشد، مراحل رشد و تکثیرش با سرعت و کیفیت بالاتری انجام می‌گیرد.

  • شرایط انجام بهتر فرآیند فتوسنتز را برای گیاه فراهم می‌کند؛ فرآیند فتوسنتز به رشد اصولی و زایایی گیاه کمک می‌کند. از طرفی انجام صحیح این فرآیند به شرایط خاصی نیاز دارد. وجود هیومیک اسید در خاک باغات پسته، موجب فراهم آمدن شرایط فتوسنتز برای گیاه می‌شود.

  • این ماده محتوای کلروفیل گیاه پسته را افزایش می‌دهد؛ نقشی که اسید هیومیک در افزایش محتوای کلروفیل دارد، در رونق بخشیدن به باغات پسته و عمل آمدن محصولات باکیفیت کمک شایانی می‌کند.

  • مقاومت قابل‌توجهی در مقابل تنش و آسیب‌های محیطی در گیاه ایجاد می‌کند؛ محصول باغات پسته در همه جای دنیا قیمت بالایی دارد. این موضوع حساسیت ویژه‌ای در حوزه کشت و پرورش درخت پسته ایجاد کرده‌است. کافی است گیاه پسته‌ای که در طول سال به خوبی از آن مراقبت شده و هزینه و انرژی زیادی بر روی آن صرف شده‌است، دچار آسیب‌های محیطی شود. در اینصورت کشاورز و باغدار دچار ضرر و زیان مالی قابل‌توجهی می‌شود. خوشبختانه اسید هیومیک با قابلیت‌های منحصر به فردی که در جلوگیری از سرمازدگی، گرمازدگی، آفت‌ها، بیماری‌های گیاهی و عواملی از این دست دارد، از اینگونه آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.

  • رشد ریشه درخت پسته را از چند بعد تضمین می‌کند؛ رشد افقی و عمودی ریشه گیاه و همچنین افزوده شدن به ضخامت ریشه، از فواید افزودن اسید هیومیک به خاک باغات پسته می‌باشد.

  • تقسیم میتوزی گیاه را اصلاح کرده و پمپ پروتونی را در گیاه پسته فعال می‌کند؛ هرچه تقسیمات سلولی در گیاه بیشتر باشد، به همان اندازه رشد بیشتر و باکیفیتتری نیز به دنبال دارد. به علاوه درخت پسته تحت تأثیر اسیدهیومیک با استفاده از همین خاصیت محصول بیشتری می‌دهد.

نقش هیومیک اسید در به عمل آوردن پسته‌هایی با مغز سالم و درشت

تأثیرات شگرفی که هیومیک اسید بر بهبود ریشه‌زنی درخت و بهبود عملکرد فیزیکی و زیستی این گیاه دارد، تنها بخش کوچکی از مزیت‌های این کود ارگانیک محسوب می‌شود. محصول درخت پسته در زمینی که حاوی مقدار مناسبی از هیومیک اسید است، سالم‌تر، سنگین‌تر، درشت‌تر و خوش طعم‌تر می‌باشد. هیومیک اسید به عنوان یک تقویت‌کننده بسیار قدرتمند شناخته می‌شود، که محصول نهایی باغ‌های پسته را به درجه کیفی عالی ارتقاء می‌دهد. علاوه بر این نرخ محصول‌دهی یا بازده باغ پسته با وجود هیومیک اسید، افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. در واقع با وجود هیومیک اسید در خاک باغ پسته، این گیاه سودآور تمام شرایط و مواد مورد نیاز برای پرورش و تولید محصولات خوب را در دسترس خود دارد.

نقش اسید هیومیک در به عمل آوردن پسته‌هایی با مغز سالم و درشت

هیومیک اسید- فروش هیومیک اسید- خرید هیومیک اسید- قیمت هیومیک اسید- قیمت فروش هیومیک اسید- فروش کود- کود فروش- قیمت فروش هیومیک اسید- فروش هیومیک اسید باکیفییت- اسید هیومیک



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...