خرید سنگ
to top

راه حل درمان پوکی پسته


1273
زمان مطالعه: 9 دقیقه, 10 ثانیه

پسته- کود پسته- آفات پسته- درمان آفات پسته- کود درخت پسته- پوکی پسته- درمان پوکی پسته- علل پوکی پسته- عوامل پوکی پسته- درخت پسته- آفات درخت پسته- افزایش محصول پسته- کود- فروش کود- کود فروش- کود تقویتی- کود افزایش محصول- کود میوه دهی



علل پوکی پسته چیست و چگونه درمان می شود؟

پسته- کود پسته- آفات پسته- درمان آفات پسته- کود درخت پسته- پوکی پسته- درمان پوکی پسته- علل پوکی پسته- عوامل پوکی پسته- درخت پسته- آفات درخت پسته- افزایش محصول پسته- کود- فروش کود- کود فروش- کود تقویتی- کود افزایش محصول- کود میوه دهی

پوکی پسته یکی از مشکلات مهم در باغات پسته است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در صورت بی توجهی به این عارضه ، تعداد زیادی پسته را طی فصل رشد از دست خواهیم داد و کاهش شدید عملکرد مشاهده خواهد شد. جهت مشاوره و خرید محصول با شماره 09202909901 دکتر توفیقی تماس حاصل فرمایید.

بررسی انواع علل پوکی پسته

علت 1: پوکی پسته در اثر عدم گرده افشانی یا گرده افشانی ناقص

گرده افشانی از مهمترین عوامل تشکیل میوه و عملکرد بالا در پسته است. در صورت عدم گرده افشانی یا گرده افشانی ناقص ، شاهد مشکلات مختلف از جمله پوکی پسته خواهیم بود. در گرده افشانی ناقص ، پراکنش دانه گرده انجام شده ولی به دلایلی که در ذیل گفته میشود گرده به تخمک نرسیده است.

دلایل بروز این عامل

۱.بارندگی در زمان گرده افشانی.

۲. طوفان و یا گرد و غبار در زمان گرده افشانی.

۳. عدم توجه به نسبت مناسب درخت نر به ماده و آرایش مطلوب پایه‌های نر و ماده.

۴. نوسانات دمایی و دمای پایین میزان گرده افشانی را کم یا ناقص می‌کند.

۵. گرده افشانی ناقص به دلیل عدم رشد لوله گرده تا رسیدن به تخمک.

راه حل

۱.در صورت عدم گرده افشانی می‌توانید گرده افشانی مصنوعی انجام دهید.

۲. نسبت مناسب درخت نر به ماده و آرایش مناسب درختان نر و ماده (بر اساس تحقیقات جدید در آمریکا نسبت ۱:۱۰ تعیین شده است در صورتی که در کشور ما عموما نسبت ۱:۲۵ اجرا می‌شود).

۳. محلول‌پاشی کلسیم ، ریزمغذی و روی (Zn) در فروت ست پس از برداشت در سال قبل و فروت ست اول بهار در زمان تورم جوانه ها .

علت ۲: پوکی پسته در اثر گرما و سقط جنین

دلیل بروز این عامل

۱. عدم تلقیح: در برخی شرایط گرده افشانی پسته ، کامل و موفق بوده ولی از بین رفتن یا عدم آمادگی تخمک در زمان رسیدن لوله گرده باعث سقط یا اختلال در رشد جنین و پوکی پسته می‌شود.

۲. سقط جنین: گرمای هوا پس از گرده افشانی و تلقیح پسته باعث سقط جنین یا رشد ناقص جنین می‌شود و در ادامه شاهد پوکی پسته خواهید بود.

۳. عدم توجه به فروت ست: در صورتی که فروت ست پاییز و بهار انجام نشود احتمال پوکی در اثر گرما و سقط جنین بسیار افزایش می‌یابد.

راه حل

۱.رعایت نسبت ۱ به ۱۰ یا ۱ به ۱۵ درختان نر به ماده برای گرده افشانی کامل. ۲. گرده افشانی مصنوعی در صورت شرایط نامساعد در زمان گرده افشانی.

۳. فروت ست پس از برداشت (پاییز) و فروت ست زمان تورم جوانه ها (بهار) در تشکیل میوه و رشد اولیه مغز پسته بسیار موثر است.

۴. استفاده از کود ( سیلیکات پتاسیم ) به صورت محلول پاشی و مصرف ریشه ای می‌تواند در مقاومت بافت‌های گیاه در برابر گرما موثر باشد.

علت 3: پوکی پسته در اثر اختلال رشد مغز در زمان پر شدن مغز

دلیل ایجاد این مشکل

اگر گرده افشانی و تلقیح موفق باشد ولی اختلال در رشد مغز صورت گیرد و مغز رشد نکند، دلیل آن رقابت بین خوشه‌ها و میوه‌ها و عدم انتقال مواد مغذی به مقدار مناسب از برگ به خوشه‌ها است.

راه حل

1.تنک کردن خوشه پسته قبل از مرحله پر شدن مغز می‌تواند به رشد و درشت‌تر شدن مغز پسته و عدم پوکی کمک کند.

۲. تغذیه صحیح و به موقع جهت جلوگیری از اختلال در رشد مغز.

علت 4: پوکی پسته در اثر آبیاری نامناسب و نامنظم

دلیل ایجاد این مشکل

دو مرحله تشکیل مغز پسته و پر شدن آن نسبت به سایر مراحل در پسته، به آبیاری نامنظم و ناکافی حساس‌تر هستند. اگر آبیاری کافی و به موقع تامین نشود، بخش زیادی از محصول پسته پوک خواهد بود. اگر در مرحله تشکیل مغز پسته که تقسیم سلولی زیادی وجود دارد، آبیاری به خوبی انجام نشود مغز پسته ظرفیت مناسبی برای رشد نخواهد داشت و کوددهی مناسب نیز نخواهد توانست رشد مغز پسته را به حالت ایده‌آل برساند و پوکی پسته اتفاق می افتد. نکته جالب توجه این است که در صورت عدم آبیاری کافی، درخت پسته به صورت طبیعی می‌تواند از رشد مغز بعضی از میوه‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را حذف کند.

راه حل

۱. آبیاری صحیح و کافی در زمان تشکیل و پر شدن مغز پسته. ۲. محلول‌پاشی کلسیم در چند مرحله بسیار مهم و موثر است. برای کوددهی و تغذیه حتما مطلب ” مصرف کود پسته در بهار و تابستان

علت 5: پوکی پسته در اثر آفات و بیماری‌ها

علت بروز این مشکل

تغذیه آفات مکنده مانند سن و سنک‌ از پوست میوه و مغز پسته باعث آسیب به میوه و عدم رشد مغز پسته و بروز پوکی پسته می‌شود. این آفات با سوراخ کردن پوست پسته و تغذیه از میوه، از رشد مغز پسته جلوگیری می‌کنند.

علت 6: خسارت سن و سنک و پوکی پسته

راه حل

۱. برای بهداشت باغ در زمستان تمام بقایای گیاهی در باغ را جمع‌آوری کرده تا آفات زمستان‌گذرانی نداشته باشند.

۲. استفاده از حشره‌کش‌ها ( به عنوان مثال سم پرمترین ).

۳. استفاده از گیاهان پوششی که برای آفات سن و سنک جذب کننده نیستند. محلول‌پاشی با سیلیکات پتاسیم باعث مقاومت به تنش‌های زنده و افزایش استحکام پوست میوه شده و راه نفوذ نیش حشرات سن و سنک را ببندد. سیلیکون سم نیست ولی خسارت آفات را کاهش می‌دهد و در صورت نیاز حتما باید سمپاشی انجام شود.

جهت مشاوره و خرید محصول با شماره 09202909901 دکتر توفیقی تماس حاصل فرمایید.

راه حل

نکات تغذیه صحیح درخت پسته

نکته ۱: زمان‌بندی درست مصرف کودهای پتاسیم: مهم‌ترین عنصر برای رشد و درشتی مغز پسته، پتاسیم بوده ولی کیفیت کود و همچنین زمانبندی مصرف و درست مصرف کردن پتاسیم حائز اهمیت است.

نکته ۲: محلول‌پاشی سیلیکات پتاسیم: در زمان شروع رشد مغز پسته، جهت انتقال قند از برگ به میوه احتیاج است که محلول‌پاشی سیلیکون در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود تا روند حرکت مواد قندی به میوه تسریع شده و میوه رشد کند و پوکی پسته رخ ندهد.

عوامل موثر در خندانی پسته

۱- آبیاری کافی و مناسب

آبیاری در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به شدت روی خندان‌شدن پسته تاثیر می‌گذارد همچنین آبیاری در نزدیکی برداشت از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، البته موارد دیگری مثل کیفیت آب، شوری و اسیدیته آب نیز در این مورد تاثیرگذار هستند. بنابراین بروز تنش آبی در مرداد و شهریور ماه و عدم آبیاری کافی و مناسب به افزایش درصد دهن بست و پوکی پسته می‌انجامد.

* نکته کلیدی و مهم در خصوص آبیاری مرداد

استفاده از کودهای حاوی منگنز، مس و پتاسیم در آبیاری مرداد به صورت آب آبیاری به فرم سولفات یا کلات اثر بسیار زیادی در پرشدن و خندان شدن پسته دارد.

* نکته کلیدی و مهم در خصوص محلولپاشی مرداد

محلولپاشی کودهای کلات منگنز، کلات مس و کودهای مخصوص مخصوص محلولپاشی مثل پتاس40 یا پتاس50 به شدت به بهبود پرشدن و خندان شدن پسته کمک می‌کنند.

۲- تامین به موقع عناصر پر مصرف و کم مصرف

تغذیه مناسب در چالکود زمستانه، آبیاری استارت در اسفندماه و تغذیه تکمیلی از خرداد ماه تا زمان برداشت اثر بسیار مهمی در افزایش درصد خندانی و پر شدن پسته‌ها دارد.

عناصر ماکرو یا درشت مغذی یا پرمصرف

تغذیه مناسب به خصوص استفاده از کودهای حاوی ازت، پتاسیم و فسفر از خرداد ماه تا زمان برداشت اثر بسیار مهمی در افزایش درصد خندانی و پرشدن پسته‌ها دارد. بنابراین لازم است یک برنامه تغذیه‌ای مناسب در طول فصل زیر نظر کارشناس داشته باشید.

  • ازت

یکی از عناصر بسیار مهم و پرمصرف می‌باشد که به پرشدن مغز پسته و افزایش وزن آن کمک می‌کند. مسلما هر چه وزن پسته بیشتر باشد و پرترشود درصد خندانی پسته افزایش می‌یابد.

  • پتاسیم

یکی از عناصر بسیار مهم می‌باشد که به کود کیفیت معروف است تامین به موقع و درست پتاسیم کمک زیادی به خندان شدن پسته و کاهش پوکی دانه‌های پسته می‌نماید.

عناصر میکرو یا ریزمغذی یا کم مصرف

سه عنصر ریزمغذی در پرشدن و خندان شدن و زودرس شدن پسته اثرگذار هستند که در ذیل به معرفی آنها می‌پردازیم.

  • منگنز

منگنز به زودرسی پسته کمک فوق العاده‌ای میکند. استفاده درست و به موقع از منگنز باعث کاهش درصد پوکی پسته شده و به زودرسی محصول پسته کمک شایانی میکند. در سالهای اخیر به دلیل عدم توجه لازم و کافی به عنصر کودی منگنز، شاهد افزایش پوکی پسته و دیررسی و حتی نرسیدن میوه پسته شده است. در بسیاری از باغات کمبود عنصر کودی منگنز عامل محدود کننده اصلی باغ پسته شناخته شده و باعث قرمز شدن میوه پسته، پوکی و نرسیدن پسته تا زمان خزان درخت شده است در نتیجه باغدار پس از پایان فصل با میزان زیادی میوه پسته پوچ و نارس مواجه می‌شود که بسیار ناامید کننده و تاسف بار است.

  • روی

عنصر روی باعث افزایش سایز و پهنک برگ می‌گردد. برگ کارخانه غذاسازی درخت بوده و هر چه اندازه برگ بیشتر باشد غذاسازی برای میوه پسته بیشتر شده و به صورت غیرمستقیم به بهبود کمیت و کیفیت محصول کمک می‌کند. همچنین کمبود عنصر کودی روی باعث ریزی و قرمز شدن دانه‌های پسته می‌گردد و در نهایت افزایش پوکی در میوه‌های پسته را سبب می‌شود.

  • بور

عنصر کودی بور اثر بسیار مهمی در افزایش دانه در خوشه و همچنین پرشدن پسته دارد در باغاتی که شاهد کمبود بور هستیم تعداد دانه در خوشه کم شده و تعداد دانه های پوک و در نهایت دهن بست افزایش می‌یابد. متاسفانه در بسیاری از نقاط شاهد ترس کارشناسان از مسمومیت بور هستیم و بر همین اساس توصیه لازم انجام نمی‌گیرد و ترس از مسمومیت بور کار را به کمبود شدید بور رسانده است. در واقع از عنصر کودی بور غفلت کرده‌ایم. اگر بخواهیم مبحث تغذیه را جمع‌بندی کنیم توصیه می‌شود برای اطمینان از صحت توصیه ابتدا نسبت به انجام آزمایش آب، خاک و برگ اقدام کرده و نسبت به توصیه دقیق و اجرا با مشورت کارشناس تغذیه اقدام نماییم.

جهت مشاوره و خرید محصول با شماره 09202909901 دکتر توفیقی تماس حاصل فرمایید.

بور

پسته- کود پسته- آفات پسته- درمان آفات پسته- کود درخت پسته- پوکی پسته- درمان پوکی پسته- علل پوکی پسته- عوامل پوکی پسته- درخت پسته- آفات درخت پسته- افزایش محصول پسته- کود- فروش کود- کود فروش- کود تقویتی- کود افزایش محصول- کود میوه دهی



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...