خرید سنگ
to top

نسخه نویسی کود چیست؟


668
زمان مطالعه: 7 دقیقه, 47 ثانیه

نسخه نویسی- برنامه کودی- مزایای توصیه کودی- کود تقویتی- کود پاشی- کود گیاهان آپارتمانی- کود گیاهان- کود درخت میوه- توصیه کودی- مزایای نسخه نویسی- نسخه نویسی کود- مزایای نسخه نویسی کود



ضرورت  و نقش توصیه کودی در محصولات کشاورزی

نسخه نویسی- برنامه کودی- مزایای توصیه کودی- کود تقویتی- کود پاشی- کود گیاهان آپارتمانی- کود گیاهان- کود درخت میوه- توصیه کودی- مزایای نسخه نویسی- نسخه نویسی کود- مزایای نسخه نویسی کود

جهت مشاوره و درخواست توصیه کودی با شماره 09202909901 دکتر توفیقی تماس حاصل فرمایید.

سوالی که ممکن است برای بسیاری از کشاورزان و باغداران پیش بیاید این است که توصیه ها و برنامه های کودی چه مزایایی دارد و چرا باید برای آن ها هزینه کرد. مزایای این برآوردها عبارتند از:

  • با شناخت بافت، نوع و میزان مغذی بودن خاک نوع محصول قابل کاشت را بهتر انتخاب می کنیم به گونه ای که بیشتری سود را برای ما داشته باشد.

  • داشتن یک برنامه کودی مناسب و مشخص باعث رشد بهتر گیاهان، پر بار شدن محصولات و سالم ماندن آن ها در طول کشت می شود.

  • تخمین زدن میزان مورد نیاز از هر کدام از انواع کودها باعث تخریب کمتر بافت خاک، آلوده شدن خاک در اثر تجمع بیش از حد یکی از عناصر می شود.

  • آگاهی از نوع کود مورد نیاز و مقدار آن باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

  • زمانی که بدانیم چه میزان کود باید به گیاهمان بدهیم، از میزان تخریب محصولات و آسیب دیدن آن ها در اثر افراط در کوددهی جلوگیری می کنیم.

نحوه محاسبه میزان کود مورد نیاز

با گسترش علوم مربوط به کشاورزی و گیاه شناسی، مدل های مختلفی برای ارائه برنامه ها و توصیه های کودی مناسب به وجود آمده است. برخی از آن ها هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد و برخی کاملأ منسوخ شده اند و جای خود را به مدل های جامع و کامل تری داده اند. برای شناخت هر کدام از آن ها، در ادامه توضیحات مختصری در مورد 3 مدل معروف ارائه خواهیم داد:

1- مدل گیاه محور

در این مدل، نیازهای غذایی گیاه نقش اساسی را در توصیه ها و برآوردهای کودی ایفا می کنند. به این صورت که نوع گیاهی که می خواهیم در زمین بکاریم مشخش می شود. سپس بر اساس آن میزان مورد نیاز از هر کدام از عناصر و مواد مغذی که گیاه به آن ها نیاز دارد بررسی می شود. در این مرحله بهتر است خاک کشاورزی و باغبانی را آزمایش کنیم و بر اساس نتیجه به دست آمده مشخص کنیم و نیازهای گیاهمان مشخص کنیم که چه نوع کودی، به چه میزان و چه زمانی باید به خاک داده شود.

2- مدل خاک محور

توصیه های کودی مهم و تعیین نوع گیاه قابل کاشت در زمین در این مدل، به تفسیر نتیجه آزمایش خاک بستگی دارد. در این روش پس از نمونه گیری صحیح از خاک زمین و دریافت نتیجه آزمایش، باید از یک متخصص و مشاوره مجرب آزمایشگاه خاکشناسی بخواهیم نتیجه را تفسیر کنند. در این صورت به طور کامل مشخص می شود هر کدام از عناصر و مواد مغذی به چه میزان در خاک وجود دارند، این مقدار تا چه زمانی پاسخگوی نیازهای گیاه است، جنس خاک و پی اچ آن چیست و برای اصلاح آن باید چه کارهایی انجام داد. در این مواقع حتی می توانیم پیش بینی کنیم چه میزان و چه نوع کودی برای کشت سال آینده نیاز داریم.

توصیه کودی بر اساس نوع اقلیم، خاک و گیاه

در نظر گرفتن نیازهای گیاه و نوع خاک برای کاشت و پرورش محصولات بسیار مهم است. اما هیچ کدام از این دو روش نمی توانند برنامه جامعی برای توصیه ها و برآوردهای کودی مناسب باشند. چرا که برای داشتن یک محصول خوب، علاوه بر نیازهای خاک و گیاه، باید نوع اقلیم، آب و هوای منطقه کشاورزی و نحوه مدیریت را نیز در نظر گرفت. به این علت که تمامی این موارد در روند شور شدن خاک، تغییر پی اچ آن و کم شدن میزان مواد مغذی و عناصر پایه بسیار موثر است. جهت مشاوره و درخواست توصیه کودی با شماره 09202909901 دکتر توفیقی تماس حاصل فرمایید.

توصیه کودی بر اساس نوع اقلیم، خاک و گیاه

چند نمونه از توصیه ها و برنامه های کودی مناسب برای گیاهان

همانطور که گفته شد ارائه توصیه ها و برنامه های کودی، به نتیجه آزمایش خاک و نظر متخصصین هنگام تفسیر نتایج دارد. اما از آنجایی که شناخت هر کدام از گیاهان و بررسی میزان نیازشان به مواد غذایی و عناصر مختلف می تواند به انتخاب نوع گیاه قابل کشت در زمین کمک کند، ما در ادامه توضیحات مختصری در مورد نیازهای چند نمونه از گیاهان مهم می دهیم.

توصیه و برنامه کودی سیب زمینی

بیشترین کودی که برای سیب زمینی مصرف می شود برای پر شدن غده آن است. هرچه برنامه کوددهی سیب زمینی بهتر و منظم تر باشد محصول پربارتر و درشت تری خواهید داشت. یکی از کودهای اساسی برای این محصول، کودهای پتاس بالا است. هنگامی که میوه بته های سیب زمینی رشد کرد و شکل گرفت اولین توصیه مناسب کودی، دادن کودهای نیتروژن (مثلا سه بیست) به آن است. تا قبل از آن باید به خاک سیب زمینی کودهای پتاسیم داد تا رشد غده ها بیشتر شود. میزان فسفر مورد نیاز سیب زمینی باید بر اساس آزمایش خاک مشخص شود و میزان بر اساس کمبودهای آن توصیه شود.

برنامه کوددهی برنج

در برنامه کوددهی برنج از میان مواد مغذی و عناصر مختلف، نیتروژن از جمله عناصری است که برای رشد برنج بسیار مهم است. بهترین کود نیتروژن برای رشد برنج نیز کودهای اوره هستند. این کودها باید قبل و بعد از نشاکاری به خاک داده شود. توصیه کودی بعدی برای برنج استفاده از کودهای پتاسیم در اراضی غیر شور است که 30 تا 40 روز بعد از نشاکاری باید انجام شود. کودهای فسفر را نیز می توانید پس از کاشت بذر یا ریشه دهی به خاک اضافه کنید.

توصیه کودی چغندر قند

هنگام ارائه توصیه های کودی برای چغندر قند باید به عنصر نیتروژن توجه خاص داشت. به طور کلی پس از جوانه زدن چغندرهای قند بهترین کود برای آن، فسفر است. این کار باعث رشد بهتر گیاه می شود. پس از اینکه جوانه ها چند برگی شدند می توانید از کودهای کامل ان پی کی سه بیست برای آن ها استفاده کنید. با نمایان شدن غده ها، گیاه به نیتروژن بالا احتیاج دارد که این کمبود با مصرف کودهای ازته بر طرف می شود.

توصیه کوددهی هویج

توصیه کودی ما برای هویج این است که قبل از کاشت و برای آماده شدن خاک، علاوه بر کودهای دامی، از کودهای فسفر و پتاسیم استفاده کنید. در مرحله دوبرگی مصرف کودهای سه بیست بسیار موثر است. هنگام غده زنی نیز باید به گیاه پتاسیم برسانید. برای این کار می توانید از کودهای ان پی کی پتاس بالا استفاده کنید که مقادیر مورد نیاز از فولید اسید و آمینو اسید را نیز دارند استفاده کنید.

توصیه کوددهی پنبه

توصیه کودی برای کاشت پنیه این است که قبل از کاشت به خاک علاوه بر استفاده کودهای دامی، کودهای ماکرو گرانول و عناصر فسفر و پتاسیم به خاک اضافه کنید. کود سه بیست برای این کار بهترین گزینه است. هنگام رشد ساقه کودهای حاوی آهن، روی، مس و منگنز برای پنبه بسیار مناسب است. قبل از گلدهی نیز برای گل دادن بهتر باید به خاک فسفر اضافه کنید و برای پس از نمایان شدن غده ها نیز بهتر است از کودهای پتاس بالا استفاده کنید.

توصیه و برنامه کودی گندم

توصیه کودی ما برای گندم این است که علاوه بر آماده کردن خاک با اضافه کردن کود اوره یا سولفات آمونیوم قبل از کاشت، بذرها را نیز به محلول های ریشه زایی آغشته کنید تا بهتر جوانه بزنند. قبل از پنجه زنی نیز می توانید خاک را با کودهای سه بیست تقویت کنید. استفاده از کودهای ان پی کی و آمینو اسید در هنگام پنجه زنی نیز ضروری است. هنگام ظاهر شدن میوه و رشد ساقه ها نیز می توانید از کودهای پتاس بالا استفاده کنید.

برنامه کوددهی یونجه

قبل از کاشت یونجه لازم است زمین را با دادن کودهای دامی، گوگرد، فسفر و پتاسیم برای کشت آماده کنید. توصیه و برنامه کودی برای کاشت یونجه هنگام جوانه زنی این است که به خاک کودهای هیومیک اسید و پتاس بالا اضافه کنید. هنگام ساقه زنی نیز باید از کودهای سه بیست و در هنگام گلدهی نیز علاوه بر کودهای میکرو، از کودهای فسفر بالای بدون نیتروژن استفاده کنید.

برآورد و توصیه کودی پسته

توصیه و برآورد کودی مناسب برای کاشت پسته این است که در زمستان از کودهای حیوانی، اوره، پتاسه و فسفره و گوگرد برای تقویت خاک استفاده کنید. قبل از جوانه زنی و در اوایل بهار نیز از کودهای حاوی آمینو اسید و روی استفاده کنید و با باز شدن گل ها کودهای سه بیست را به خاک اضافه کنید. با رشد اولیه میوه می توانید به خاک گوگرد مایع اضافه کنید و زمانی که میوه ها نخودی شکل شدند از کودهای پتاس بالا استفاده کنید.

برنامه کوددهی فندق

توصیه و برنامه کودی فندق بستگی به عمر درخت فندق دارد. به طور کلی تا قبل از رویش محصول باید تنها از کودهای ازته استفاده کرد. اما زمانی که میوه ظاهر می شود به طور متوسط هر درخت سالیانه به 300 گرم نیتروژن، 200 تا 400 گرم فسفر و 100 تا 200 گرم پتاسیم نیاز دارد. زمان مصرف کودهای فسفره و پتاس برای خاک فندق اسفند ماه است. اما کودهای نیتروژن یا ازته را باید طی دو نوبت و در اردیبهشت و خرداد همراه با کودهای دامی استفاده کرد.

جهت مشاوره و درخواست توصیه کودی با شماره 09202909901 دکتر توفیقی تماس حاصل فرمایید.

برنامه کوددهی فندق

نسخه نویسی- برنامه کودی- مزایای توصیه کودی- کود تقویتی- کود پاشی- کود گیاهان آپارتمانی- کود گیاهان- کود درخت میوه- توصیه کودی- مزایای نسخه نویسی- نسخه نویسی کود- مزایای نسخه نویسی کود



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...