خرید سنگ
to top

چگونگی اخذ پروانه بهره برداری مواد غذایی


892
زمان مطالعه: 7 دقیقه, 33 ثانیه

پروانه بهره برداری- اخذ پروانه بهره برداری- مراحل پروانه بهره برداری- پروانه بهره برداری مواد غذایی- صدور پروانه بهره برداری- انتقال پروانه بهره برداری



صفر تا صد دریافت پروانه بهره برداری مواد غذایی

پروانه بهره برداری- اخذ پروانه بهره برداری- مراحل پروانه بهره برداری- پروانه بهره برداری مواد غذایی- صدور پروانه بهره برداری- انتقال پروانه بهره برداری

افراد متقاضی برای تأسیس و راه اندازی یک کارخانه باید مراحل زیادی را طی کنند و مجوز های مختلفی از اداره های مربوطه دریافت کنند تا بتوانند فعالیت مورد نظر را انجام دهند. پروانه بهره برداری نیز یکی از شرایطی است که فرد متقاضی باید برای تأسیس کارخانه آن را دریافت کند. در حالت کلی می توان گفت پروانه بهره برداری مجوزی می باشد که فرد برای استفاده از ماشین آلات و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز برای کارخانه باید آن را داشته باشد. جهت مشاوره و دریافت پروانه بهره برداری مواد غذایی با شماره تماس 09202909907 خانم ناسوتی تماس حاصل فرمایید.

دریافت پروانه بهره برداری

در ابتدا بهتر است بدانید که افراد متقاضی برای تأسیس یک کارخانه باید سه مجوز برای فعالیت داشته باشند که عبارت اند از:

  • دریافت مجوز دریافت پروانه بهره برداری
  • دریافت موافقت اصولی از وزارت صنایع و معادن
  • اخذ پروانه احداث

دریافت هر کدام از این مجوز ها شرایط و مدارک مورد نیاز خود را دارند. پروانه بهره برداری از وزارت صنایع و معادن صادر می شود که اعتبار آن در شهرستان های مختلف متفاوت می باشد برای مثال در شهرستان تهران اعتبار این مجوز یک ساله می باشد و باید بعد پایان اعتبار دوباره مجوز صادر شود این در حالی است که در بیشتر شهرستان های دیگر اعتبار پروانه بهره برداری دائمی می باشد و تا زمانی که کارخانه فعالیت می کند می تواند از آن مجوز استفاده کرد.

پروانه بهره برداری چیست؟

پروانه بهره برداری مجوزی است که به کلیه واحدهای صنعتی که اقدامات لازم برای نصب ماشین آلات خط تولید ، تامین نیروی انسانی مورد نیاز و تولید آزمایشی را انجام داده باشند اعم از اینکه دارای جواز تاسیس یا اعلامیه تاسیس بوده و یا نباشند داده می شود.

مدارک مورد نیاز جهت درخواست صدور پروانه بهره برداری

1.تکمیل فرم تقاضا در سامانه بهین یاب


2.تصویر کپی کارت ملی مدیر عامل


3.تصویر کلیه مدارک شرکت جهت اشخاص حقوقی


4.کپی آگهی تغییرات شرکت در مورد شخصیت های حقوقی ( در صورت وجود )


5.اسناد مالکیت زمین محل استقرار یا اجاره نامه و اقرار نامه رسمی برای محل های استیجاری


6.اعتبار جوازتاسیس


7.تصویر پایان کار ساختمانی


8.کپی از قرارداد خرید امتیازهای آب و برق


9.اصل و فتوکپی فاکتور خرید ماشین آلات


10.فاکتور خرید مواد اولیه


11.فاکتور خرید و اجرای سوله


12.ارائه اطلاعات پرسنل کارخانه از طریق فایل EXCEL


13.ارائه پاسخ استعلام های مربوطه


14.رسید پرداخت هزینه صدور پروانه بهره برداری


15.رسید پرداخت هزینه تمبر بانکی

مراحل صدور پروانه بهره برداری

۱. ابتدا باید در سامانه بهین یاب ثبت نام کنید.

۲. در مرحله بعدی باید تقاضای خود را ثبت کنید و اطلاعات و پرسش نامه را در سامانه تکمیل کنید.

۳. در این مرحله تقاضای شما توسط سازمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت

۴. اگر تقاضای شما مشکلی داشته باشد در این مرحله برگشت خواهد خورد ولی اگر تقاضای شما مورد موافقت قرار گیرد کارشناس مربوطه به جهت بازدید واحد تولیدی مورد نظر اقدام خواهد کرد و جهت ظرفیت سنجی و تطبیق آن با طرح اولیه و آیین نامه های مربوطه اقدام به عمل خواهند کرد

۵. استعلام از طریق سازمان های ذی‌ربط انجام خواهد گرفت

۶. در این مرحله که آخرین مرحله می باشد پروانه بهره برداری برای کارخانه مدنظر شما صادر می شود.

هزینه اخذ پروانه بهره برداری

هزینه برای هر پروانه بهره برداری متفاوت می باشد زیرا به عوامل زیادی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به نوع فعالیت، حجم تولید و نوع پرسشنامه (کامفار، آمایش، صنایع)، تنظیم طرح توجیهی، اخذ جواز تأسیس اشاره کرد. همچنین علاوه بر این موارد میزان سرمایه گذاری و شهرک صنعتی مورد نظر، متراژ زمین و حجم تولید سالانه برای هر کارخانه می تواند بر میزان هزینه مورد نیاز برای اخذ پروانه بهره برداری تأثیر گذار باشد. دریافت پروانه بهره برداری برای فعالیت برخی از کارخانه ها الزامی می باشد و متقاضیان باید برای دریافت این پروانه ابتدا کار های لازم را انجام دهند تا بتوانند اقدام به دریافت پروانه کنند و در صورت رعایت نکردن این فعالیت ها پروانه بهره برداری برای آن ها صادر نخواهد شد.

فعالیت های پروانه بهره برداری

  • تأمین زمین و انتخاب محل جهت راه اندازی کسب و کار
  • تأمین نیروی انسانی
  • تأمین انرژی مورد نیاز
  • انجام آزمایشات

علاوه بر موارد بالا افراد متقاضی باید در رابطه با کارخانه نیز مواردی را رعایت کنند تا بتوانند اقدام به دریافت پروانه بهره برداری کنند و پروانه در چنین شرایطی صادر می شود. یکی از این موارد محل تأسیس کارخانه می باشد که حتماً باید در شعاع 500 کیلومتری استان باشد همچنین باید ماشین آلات آماده تولید کاملاً تست شوند تا پروانه صادر شود. همان طور که گفته شد مدت اعتبار پروانه بهره برداری متفاوت می باشد که افراد می توانند زمان آن را تمدید کنند و یا در صورت لزوم آن را به شخص دیگری انتقال دهند. مدت اعتبار پروانه بهره برداری حداکثر ۲۵ سال می باشد که بعد از آن می توان آن را تمدید کرد. اگر کارخانه هایی که بر اساس قوانین و تمامی استاندارد ها فعالیت می کنند ولی جواز تأسیس ندارند پروانه برای آن ها صادر می شود. بهتر است توجه کنید استیجاری بودن محل فعالیت به مدت یک سال مانع صدور پروانه نخواهد بود اما داشتن کد رهگیری برای قرار داد اجاره، الزامی است و این کد می بایست از دفاتر اسناد رسمی و یا سامانه املاک اخذ شود.

چگونگی انتقال پروانه بهره برداری

در برخی موارد افراد مجبور می شوند پروانه بهره برداری را به شخص دیگری انتقال دهند که این کار نیاز به شرایط و مدارک خاص خود می باشد. برای این کار ابتدا باید تمامی قوانین مربوط به اداره ها و اصناف مختلف از جمله سازمان محیط زیست رعایت شود و سپس اولین کاری که باید انجام شود تنظیم صلح نامه در دفترخانه می باشد. بهتر است بدانید صلح نامه به نام شخص خریدار انتقال خواهد یافت. پس از استعلام و تصویب اداره صنعت و معدن و بر طبق استعلام های اخذ شده از اداره دارایی بدهی مربوطه به واحد صنعتی پرداخت خواهد شد. بعد از این که تمامی مراحل قانونی طی شد پروانه به نام شخص دیگری با آدرس جدید انتقال می یابد.

مدارک لازم جهت انتقال پروانه بهره برداری

  • درخواست کتبی مبنی بر انتقال پروانه
  • ارائه اجاره نامه دارای کد رهگیری یا سند مالکیت ملک
  • مدارک هویتی شخص حقوقی یا حقیقی
  • ارائه موافق نامه اولیه سازمان وزارت صنایع و معادن و ضوابط دیگر ارگان ها مانند سازمان محیط زیست
  • ارائه پروانه قبلی
  • نحوه ابطال پروانه بهره برداری

در برخی موارد که کارخانه توان ادامه فعالیت ندارد و یا با توجه به شرایط به وجود آمده نمی تواند تولید انجام دهد نیاز به ابطال پیدا می کند و باید پروانه آن لغو شود که در این صورت با درخواست کتبی صاحب و مالکان واحد صنعتی و یا تولیدی پروانه بهره برداری به آن ابطال می شود.

آیا امکان اصلاح پروانه بهره برداری وجود دارد ؟

گاهی اوقات به توجه به شرایط به وجود آمده در کارخانه فرد متقاضی مجبور می شود برای مثال محل کارخانه را تغییر دهد و یا ابعاد آن را گسترش دهد همچنین تغییراتی در ماشین آلات فعال در کارخانه ایجاد کند که در این صورت باید پروانه نیز اصلاح شود. برای اصلاح پروانه بهره برداری فرد متقاضی باید به صورت اینترنتی فرم اصلاح کتبی را کامل کند و آن را به کارشناس مربوطه ارائه دهد که با طی مراحل قانونی پروانه جدید صادر شود.

مزایا پروانه بهره برداری

واحد های صنعتی و تولیدی که دارای پروانه بهره برداری هستند می توانند در مناقصات دولتی و خصوصی به عنوان تولید کننده شرکت کنند زیرا داشتن پروانه باعث افزایش اعتبار واحد های صنعتی و تولیدی می شود. کارخانه هایی که پروانه بهره برداری دارند می توانند به راحتی مواد اولیه مورد نیاز خود را به قیمت دولتی و بسیار پایین از پالایشگاه ها و شرکت ها دریافت کنند.
واحد های صنعتی و تولدی فعال دارای پروانه بهره برداری از تمامی امتیازات و مزایای وزارت صنعت، معدن و تجارت بهره مند خواهند شد.
افرادی که قصد تولید محصولات مختلفی مانند محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی را دارند و همچنین دارای پروانه بهره برداری هستند می توانند خیلی راحت از از وزارت بهداشت، آموزش و درمان پزشکی، پروانه ساخت دریافت کنند.

تفاوت جواز تأسیس با پروانه بهره برداری

خیلی از افراد فکر می کنند تفاوتی بین جواز تاسیس و پروانه بهره برداری وجود ندارد و هر دو یکی هستند در صورتی که این چنین نیست و هر واحد صنعتی و تولیدی بعد از این که جواز تأسیس دریافت می کند اقدام به دریافت پروانه بهره برداری می کند که این کار در مرحله پایان تأسیس و ساخت واحد صنعتی و تولیدی انجام می شود. بعد از دریافت پروانه بهره برداری این مجوز جایگزین جواز تأسیس در کارخانه و یا واحد صنعتی می شود.

جهت مشاوره و دریافت پروانه بهره برداری مواد غذایی با شماره تماس 09202909907 خانم ناسوتی تماس حاصل فرمایید.

تفاوت جواز تأسیس با پروانه بهره برداری

پروانه بهره برداری- اخذ پروانه بهره برداری- مراحل پروانه بهره برداری- پروانه بهره برداری مواد غذایی- صدور پروانه بهره برداری- انتقال پروانه بهره برداری



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...