خرید سنگ
to top

وظایف آزمایشگاه صنایع غذایی


810
زمان مطالعه: 17 دقیقه, 38 ثانیه

مواد غذایی- کنترل کیفیت مواد غذایی- آزمایشگاه مواد غذایی- آزمایشگاه صنایع غذایی- آزمایش میکروبی- آزمایش میکروبی مواد غذایی- آزمایش سموم- سم شناسی- مایکوتوکسین- آزمایش میکروبی آشامیدنی- آزمایش دارویی- هیستامین- سجنش هیستامین



در آزمایشگاه صنایع غذایی چه می گذرد؟

مواد غذایی- کنترل کیفیت مواد غذایی- آزمایشگاه مواد غذایی- آزمایشگاه صنایع غذایی- آزمایش میکروبی- آزمایش میکروبی مواد غذایی- آزمایش سموم- سم شناسی- مایکوتوکسین- آزمایش میکروبی آشامیدنی- آزمایش دارویی- هیستامین- سجنش هیستامین

کنترل کیفیت مواد غذایی نقش حیاتی در سلامت انسان دارد. غذا و تغذیه از جمله نیازهای بنیادی جامعه بشری و تأمین آن در مقوله امنیت و بهداشت غذایی نهفته است. همواره امنیت غذایی به عنوان یکی از شروط تحقق امنیت ملی در نظر گرفته می‌شود، تأمین غذای با کیفیت، سالم و کافی برای جمعیت کشور همواره مسئله‌ای اساسی و مهم برای دولتمردان و متخصصان در این زمینه بوده است و یک رکن اساسی در تغذیه صحیح است که به موازات آن کنترل دقیق و مناسب ماده غذایی در فرآیند تولید تا مصرف نیز حائز اهمیت می‌باشد. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 09202909907 خانم ناسوتی تماس حاصل فرمایید.

اهداف آزمایشگاه مواد غذایی

آزمایش و آگاهی از ویژگی‌های شیمیایی و میکروبی مواد غذایی و آشامیدنی برای مصرف انسان و خوراک دام، طیور و آبزیان نه تنها ضامن سلامت مصرف کننده است، بلکه برای تولید کنندگان محصول نیز لازم و ضروری است. بر همین اساس کنترل کیفی مواد غذایی و خوراک دام و طیور، شناسایی مواد شیمیایی مختلفی که در صنعت جهت اهداف خاصی به غذا اضافه می‌گردند، بررسی باقیمانده آنتی بیوتیک‌ها که به عنوان مکمل غذایی و یا در موارد معالجه دام‌ها مصرف می‌شوند و نیز تعیین آلودگی مواد غذایی به فلزات، مواد شیمیایی، حشره کش‌ها و آفت کش‌ها از اهداف مهم آزمایشگاه مواد غذایی می‌باشد. آزمایشگاه مواد غذایی نقش و اهمیت ویژه‌ای در کنترل کیفیت مواد غذایی دارد. آزمایش و آگاهی از ویژگی‌های شیمیایی و میکروبی مواد غذایی و آشامیدنی برای مصرف انسان و خوراک دام، طیور و آبزیان نه تنها ضامن سلامت مصرف کننده است، بلکه برای تولید کنندگان محصول نیز لازم و ضروری است. کنترل کیفی مواد غذایی و خوراک دام و طیور، شناسایی مواد شیمیایی مختلفی که در صنعت جهت اهداف خاصی به غذا اضافه می‌گردند، بررسی باقیمانده آنتی بیوتیک‌ها که به عنوان مکمل غذایی و یا در موارد معالجه دام‌ها مصرف می‌شوند و نیز تعیین آلودگی مواد غذایی به فلزات، مواد شیمیایی، حشره کش‌ها و آفت کش‌ها از دیگر اهداف آزمایش مواد غذایی می‌باشد.

لیست آزمایشاتی که در آزمایشگاه های مواد غذایی انجام می گردد:

1- اندازه گیری باقیمانده سموم دفع آفات نباتی

آفات نباتی سالانه موجب از بین رفتن میلیونها تن محصولات کشاورزی می‌شوند. از بین رفتن این محصولات برای کشاورزان به معنای خسارات مالی شدید است. به همین دلیل در عصر حاضر با توسعه علوم، استفاده از سم یا آفتکش برای مقابله با آفات نباتی و پیشگیری از تخریب محصولات کشاورزی رواج یافته است. در این میان آنچه حایز اهمیت است و گاه از سوی کشاورزان مورد بی توجهی قرار می‌گیرد آنست که این سموم همانقدر که برای حشرات، باکتری‌ها و قارچ‌ها مضرند می‌توانند برای انسانها نیز مضر و خطرناک باشند. سازمانهای نظارتی در تمام کشورها تلاش می‌کنند به مصرف کنندگان نهایی اطمینان دهند که محصولات کشاورزی موجود در بازار مصرف از نظر میزان باقیمانده آفتکشها در وضعیت مناسب و سالمی قرار دارند.

2- تعیین میزان باقیمانده سموم در آزمایشگاه

تعیین میزان باقیمانده سموم در محصولات با پایه گیاهی به کمک دستگاه‌های با تکنولوژی بالا مانند دستگاه کروماتوگرافی گازی مجهز به آشکارساز طیف سنج جرمی (GC-MS) و کروماتوگرافی مایع مجهز به آشکار ساز طیف سنج جرمی متوالی (LC-MS-MS) باید در آزمایشگاه صنایع غذایی معتبر اندازه گیری ‌شوند.

3- بررسی حد مجاز سموم در محصولات کشاورزی

به منظور افزایش ایمنی مصرف کنندگان، حداکثر میزان مجاز باقی مانده سموم (MRL) که به طور معمول برحسب میلی گرم بر کیلوگرم (ppm) و به عنوان استانداردی برای تجارت بین المللی و سلامت مواد غذایی شناخته شده، توسط کشورهای مختلف تعیین شده است. چنانچه مقدار باقی مانده سموم در محصولات غذایی بالاتر از این حدود تعیین شده باشد، علاوه بر اثرات مخرب بر سلامت جامعه، با پذیرفته نشدن در بازارهای هدف یا مصرف منجر به خسارت‌های اقتصادی زیادی می‌شود.

  • روش های آزمون باقی مانده آفت کش های کلره ، فسفره در مواد غذایی و محصولات کشاورزی

تدوين استاندارد تعيين روشهاي آزمون كيفي و كمي باقيمانده آفت كش‏ها درمواد غذائي و محصولات كشاورزي در راستای يکسان سازی روش های آزمون برای بهره برداری محققان در کشور است . اجراي استانداردهایملی بنفع تمام مردم و اقتصاد كشور است و باعث افزايش صادرات و فروش داخلي و تأمين ايمني و بهداشت مصرف كنندگان و صرفه جوئي در وقت و هزينه ‏ها و در نتيجه موجب افزايش درآمد ملي و رفاه عمومي و كاهش قيمتها می شود . استاندارد روشهاي آزمون باقيمانده سموم آفت كش در مواد غذائي و محصولات كه بوسيله كميسيون فني سموم مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تهيه و تدوين شده و در چهل و هشتمين كميته ملي استاندارد مواد غذائي مورخ 64/8/29 مورد تائيد قرار گرفته است.

4- اندازه گیری مایکوتوکسین ها

مایکوتوکسین‌ها ترکیباتی شیمیایی هستند که توسط نوعی قارچ تولید می‌شوند. بسیاری از این ترکیبات در غلات و خوراک دام و طیور یافت می‌شوند. وجود مایکوتوکسین‌ها در غلات مورد مصرف انسان و دام عامل بروز بیماری‌های زیادی است. مایکوتوکسین‌ها در ذرت، گندم، جو، تخم پنبه و بادام زمینی قابل ردیابی می‌باشند. 4 مایکوتوکسین مهم عبارتند از آفلاتوکسین، داکسی نیوالنون، اکراتوکسین و زیرالنون. برخی بیماری‌ها به علت مصرف غذا و خوراک دام آلوده شیوع پیدا کرده و این مشکلی فراگیر در دنیاست. عامل اصلی آلوده کننده مواد غذایی، میکروارگانیسم‌ها به ویژه قارچ‌ها هستند که متابولیت‌های ثانویه‌ای با وزن مولکولی پایین تولید می‌کنند که سمی است. سموم تولید شده توسط قارچ‌ها، به نام مایکوتوکسین (Mycotoxin)‌ شناخته می‌شوند و بر اساس یک توافق عمومی این نام معمولاً محدود به قارچ‌های موجود در مواد غذایی و خوراک حیوانات می‌شود. در حال حاضر به خوبی ثابت شده است که مایکوتوکسین‌ها مسئول بسیاری از همه گیری‌ها در جوامع انسانی و دامی می‌باشند. برای همین تعیین حدود مایکوتوکسین ها شامل آفلاتوکسین، اکراتوکسین، دی اکسی نیوالنول، پاتولین، زیرالنون در انواع خوراک انسان و دام بسیار ضروری است.

5- اندازه گیری فلزات سنگین

فلزات سنگین در پوسته زمین نسبتا کمیاب هستند و منابع طبیعی آن‌ها شامل فوران آتشفشان و هوازدگی سنگ می­باشد و منابع انسانی آن‌ها شامل معدن، فعالیت‌های مختلف صنعتی، فعالیت‌های کشاورزی به واسطه استفاده از سموم دفع آفات و کودهای فسفاته، تولید گازهای گلخانه‌ای، پنل­‌های خورشیدی، ضد عفونی کننده‌ها، اتومبیل، تلفن همراه و … می‌باشند. فلزات سنگین به دلیل سمیت و ماندگاری در محیط زیست از آلاینده‌های محیطی شناخته می­شوند زیرا در محیط پایدار بوده و در موجودات تجمع پیدا می­ کنند و از یک سطح گرمسیری به سطح دیگر در زنجیره­‌های مواد غذایی منتقل شده و سبب تهدید سلامتی حیات وحش و انسان می­شوند و همچنین سبب نفوذ آن‌ها به آب‌های زیر زمینی میگردد. (آنالیز فلزات سنگین) .فلزات سنگین به عنوان فلز با عدد اتمی بزرگتر از 20 و حداقل چگالی پنج برابر آب دارند و بالقوه سمی هستند. از نظر شیمیایی فلزات به عنوان عناصر دارای درخشش فلزی و حامل الکتریسیته هستند، انعطاف پذیر بوده و کاتیون‌ها را تشکیل می­دهند و اکسیدهای اساسی دارند.

  • اثرات فلزات سنگین

اکوسیستم‌های آبزی، آب شیرین و دریایی، در معرض آلودگی هستند، و مواد شیمیایی مختلف آلی و معدنی و آلاینده های زیست محیطی را در خود حل می کنند آلودگی منابع آب توسط فلزات سنگین یک موضوع مهم زیست محیطی است که بر گیاهان، حیوانات و سلامت انسان تأثیر منفی می‌گذارد. فلزات سنگین حتی در غلظت‌های بسیار کمی برای موجودات آبزی سمی هستند اکوسیستم‌های آبی توسط منابع مختلف توسط فلزات سنگین آلوده می‌شوند. یکی از منابع فلزات سنگین در اکوسیستم‌های آبی، پساب حاصل از عملیات معدن است. منابع دیگر آلودگی آب با فلزات سنگین شامل پساب‌های مختلف صنعتی، فاضلاب خانگی و آب های روان حاصل از کشاورزی است. انتشار پساب‌های صنعتی بدون تصفیه به درون آب‌های آبی منبع اصلی آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی است. آلودگی بدنه‌ای آب با فلزات سنگین به دلیل پایداری محیطی، تجمع بیولوژیکی و تجمع زیستی در زنجیره‌های مواد غذایی و سمیت این عناصر یک مشکل جهانی است. انتقال فلزات‌سنگین از خاک به گیاه گام بسیار مهمی از انتقال چنین فلزاتی از طریق زنجیره غذایی است و این به pH، مواد آلی موجود در خاک و زایش فلزی بستگی دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته غلظت فلزات سنگین در سبزی های برگی نسبت به پیاز و غده بیشتر است. فلزات سنگین خطرناک مرتبط با محیط زیست شامل کروم، نیکل، مس، روی، کادمیوم، سرب، جیوه و آرسنیک میباشند که حتی در غلظت ppb سمی هستند و سمیت آن‌ها به دوز، مسیر در معرض قرار گرفتن گونه‌های شیمیایی، سن، جنسیت، ژنتیک و وضعیت تغذیه‌ای افراد در معرض بستگی دارد.

  • در معرض قرار گرفتن با فلزات سنگین

غذا بعنوان راه اصلی جذب و در معرض قرار گرفتن فلزات سنگین شناخته شده است. در میان غذاها، ماهیان بطور مداوم در معرض فلزات سنگین موجود در آب‌های آلوده قرار دارند، تعامل این فلزات با محرک‌های شیمیایی در ماهی ممکن است ارتباط ماهی با محیط را مختل کندو در بافت‌های ماهی از طریق جذب پوستی یا آبشش‌ها به میزان متفاوت تجمع یابند که به اندازه و سن ماهی بستگی دارد بنابراین ماهی شاخص زیستی یا دریافت کننده زیستی مناسب برای غلظت فلزات سنگین در اکوسیستم‌های آبی است. بعضی از فلزات سنگین عملکردهای فیزیولوژی و بیوشیمیایی بسیار مهمی در سیستم‌های بیولوژیکی دارند و کمبود یا اضافی آن‌ها میتواند به اختلال در متابولیسم و در نتیجه بیماری‌هایی منجر گردد از جمله این فلزات ضروری میتوان به منگنز، آهن، روی، مس و سلنیوم اشاره کرد که این عناصر جز ریزمغذی های گیاهان نیز هستند و برای رشد و مقامت در برابر تنش و همچنین برای بیوسنتز و عملکرد بیومولکول های مختلف مثل کربوهیدرات، کلروفیل، اسیدهای نوکلئیک، مواد شیمیایی رشد و متابولیست های ثانویه ضروری هستند. ولی بیشتر فلزات سنگین مانند کادمیوم، سرب، جیوه، آرسنیک ، کروم، نیکل، مس، روی نه تنها برای حیات موجودات زنده ضروری نیستند، بلکه به علت سمیتی که دارند حیات آنها را دچار مخاطره می‌کنند. این فلزات حتی در غلظت ppb سمی هستند و سمیت آن ها به دوز، مسیر در معرض قرار گرفتن گونه‌های شیمیایی، سن، جنسیت، ژنتیک و وضعیت تغذیه‌ای افراد در معرض بستگی دارد. اکوسیستم های آبزی، آب شیرین و دریایی، در معرض آلودگی هستند. آلودگی منابع آب توسط فلزات سنگین یک موضوع مهم زیست محیطی است که بر گیاهان، حیوانات و سلامت انسان تأثیر منفی می گذارد. مشکلی که عموماً از فلزات سنگین ناشی می­شود آن است که پس از ورود به بدن جانداران از آن خارج نمی­شوند بلکه در بافتهایی مثل چربی یا استخوانها رسوب کرده و انباشته می شوند. این رفتار آنها موجب بروز بیماریها و ناراحتیهای فراوانی در جانداران میشود. بطور خاص در مورد انسان برخی اختلالات عصبی و سرطان ها از نتایج اثرات ورود فلزات سنگین به بدن است. از طرفی خاصیت تجمع پذیری فلزات سنگین در گیاهان و ورود آنها به زنجیره غذایی کنترل خطرات ناشی از آنها را سخت تر می کند. به معنای دیگر آلوده بودن خاک یا آب مورد استفاده در آبیاری محصولات کشاورزی به فلزات سنگین باعث می­شود. این عناصر همراه با مواد غذایی مستقیماً وارد بدن انسان شوند یا بصورت غیر مستقیم پس از ورود به بدن چهارپایانی مانند گوسفند و گاو، به بدن انسان وارد شوند.

در معرض قرار گرفتن با فلزات سنگین

شاخص انتخاب یک آزمایشگاه خوب

مهم ترین نکته در انتخاب آزمایشگاه خوب،حصول اطمینان از کیفیت و صحت نتایج است. تعیین کمی فلزات سنگین (اندازه گیری فلزات سنگین) شامل تکنیک های کاملا مستقر مانند طیف سنجی جذب اتمی (AAS) پلاسمای جفت شده القایی(ICP OES) می باشد.

آزمایش های میکروبی مواد غذایی و آشامیدنی

در آزمایشگاه‌ مواد غذایی نمونه باکتری‌های موجود در مواد غذایی از جمله آزمایش‌هایی است که به صورت روزمره انجام می‌شود. مواد و روش دقیق انجام آزمایشات و مراحل طی شده مطابق با جداول و فلوچارت های ارائه شده توسط مراجع معتبر بین المللی و موسسه استاندارد ایران می باشد. استانداردهای مرجع در این زمینه شامل انواع فارماکوپه‌ها، استاندارد ایران، AOAC ،EN و FAO است. در این آزمایش‌ها کلیه نمونه‌های مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی از نظر ویژگی‌های میکروبی آزمایش شده و با استاندارد های ملی موجود مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. عمده میکروب‌هایی که در این بخش شناسایی می‌شوند شامل موارد زیر می‌باشند:

  • میکروارگانیسم های مختلف هوازی

  • سالمونلا

  • اسید دوستها

  • کلی فرمها

  • کلستریدیومهای احیا کننده سولفیت

  • سودو موناس

  • اشرشیا کلی

  • باسیلوس سرئوس

  • آنترو باکتریاسه ها

  • آنتروکوکها

  • سرما دوستهاو انگلها

محیط کشت آزمایشات‌ میکروبیولوژی در صنایع غذایی

برای کشت میکروارگانیسم‌های مختلف در مواد غذایی از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود. همچنین برای شناسایی میکروارگانیسم‌ها ممکن است از هر دو محیط کشت مایع و جامد استفاده گردد. از روش‌های بیوشیمیایی و سرولوژی برای افتراق ارگانیسم‌های مختلف در یک محیط کشت استفاده می‌شود. با استفاده از محیط کشت می‌توان نتایج کمی و کیفی میکروارگانیسم‌ها را به‌دست آورد. این بدان معنا است که تکنیک‌های مورد استفاده در کشت میکروارگانیسمها نه تنها وجود یا عدم وجود ارگانیسم را مشخص می‌کند، بلکه اطلاعاتی راجع به تعداد میکروارگانیسم‌ها در محیط کشت را نیز فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که تجزیه و تحلیل کمی تنها با استفاده از محیط کشت جامد امکان‌پذیر است، زیرا کلنی‌های ارگانیسم‌های زنده که به‌طور جداگانه در حال رشد هستند را فقط می‌توان در سطح شمرد. همچنین لازم است بدانیم زمان رسیدن به نتایج می‌تواند از دوازده ساعت تا بیشتر از یک هفته به طول بینجامد.

آزمایش محصولات تراریخته در آزمایشگاه مواد غذایی

محصولات تراریخته که به اختصار GMO نامیده می‌شوند (genetically modified organism) ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیکی هستند. این اصطلاح به طور کلی برای مواد غذایی استفاده می‌شود که ژن‌های آن‌ها با استفاده از بیوتکنولوژی تغییر یافته است.گسترش روز افزون مزارع زیر کشت محصولات تراریخته، نیاز به آزمایش و تجزیه و تحلیل آن ها توسط مراجع نظارتی و شرکت‌های تولید مواد غذایی را افزایش می‌دهد. وجود محصولات تراریخته در بازار باید با برچسب تراریخته به مصرف کننده اطلاع رسانی شود. آزمایشگاه های همکار غذا و دارو مجری انجام تست های تراریختگی هستند که با ارائه خدمات تشخیص GMO به صورت غربالگری محصولات و تعیین رخداد و میزان کمی تراریختگی در محصولات مختلف، پاسخ های معتبر صادر می‌کنند.

انواع مواد غذایی تغییر یافته ژنتیکی

دانه ذرت تراریخته و مشتقات غذائی حاصل از آن مانند آرد ذرت ،پاپ کورن،نشاسته ذرت ،شربت فروکتوز و فرآورده های حجیم مواد غذایی تولید شده از موجودات تغییر یافته ژنتیکی که به عنوان ماده غذایی مصرف می شوند مانند آرد ذرت آرد سویا. ترکیبات حاصل یا مشتق شده از موجودات تغییر یافته ژنتیکی مانند شربت فرکتوز حاصل از ذرت تراریخته، روغن سویای تراریخته، نشاسته ذرت تراریخته و لیستین سویای تراریخته . مواد غذایی که موجود یا ترکیبات حاصل از آن به عنوان یکی از ترکیبات اصلی یا فرعی مورداستفاده قرار گرفته است مانند روغن سویای بکاررفته در تولید تن ماهی، آرد ذرت بکار رفته درتولید فرآورده های حجیم شده . میکروارگانیسم هایی که در تولید مواد غذایی یا به عنوان یکی از اجزای فراورده های غذایی استفاده می شوند مانند باکتری های تراریخته مورد استفاده در تولید ماست یا مخمر نانوایی .

اندازه گیری پراکسید

اکسیداسیون یکی از روش‌های فساد مواد غذایی است و ماده حاصل در این روش پراکسید است که توسط عدد پراکسید سنجش می‌شود و بیشتر در اسیدهای چرب غیر اشباع رخ می‌دهد. به دلیل اهمیتی که اکسیداسیون چربی‌ها در ایجاد بد طعمی در مواد غذایی دارد، سنجش این فاکتور دارای اهمیت است. پراکسید یا هیدروپراکسید محصول اولیه اکسیداسیون چربی‌ها می‌باشد و هر چه چربی غیر اشباع تر باشد، آمادگی بیشتری برای اکسید شدن دارد. مقدار هیدروپراکسید تولید شده در ماده غذایی تا حد معینی قابل قبول بوده و بیش از آن بیانگر فساد ماده غذایی است.

شناسایی اسیدهای چرب

اسیدهای چرب تنوع بسیار زیادی دارند و همین وضع سبب شده است تا چربی‌های فراوانی با خصوصیات کاملا متفاوت بوجود آیند. با تعیین نوع اسیدهای چرب یک ترکیب غذایی می‌توان به منبع اسیدهای چرب آن و همچنین تقلبات احتمالی صورت گرفته پی برد. یکی از روشهای دقیق و سریع شناسایی اسیدهای چرب روش GLC) Gas Liquid Chromatograph)‌ است.

اندازه گیری سدیم و پتاسیم، کلسیم و فسفر

مقدار مواد معدنی در مواد غذایی و خوراک دام را می توان به روش‌های گوناگون شیمیایی و دستگاهی اندازه گیری نمود. نور سنجی شعله‌ای (Flame Photometry) روشی است که می‌توان تعداد محدودی از عناصر با این روش اندازه گیری نمود و حداکثر شامل 4 عنصر سدیم، پتاسیم، کلسیم و لیتیوم می‌باشد. روش مهمتر دیگری بنام طیف سنجی جذب اتمی (Atomic Absorption Spectrophtometry) وجود دارد که نسبتاً دقیق و ساده بوده و برای اندازه گیری مقادیر ناچیز فلزات مختلف به اندازه کافی حساس می‌باشد.

اندازه گیری پروتئین

پروتئین‌های پلیمری از اسیدهای آمینه هستند که به دلیل ساختمان و ترکیب شیمیایی خاص خود نقش مهمی در ایجاد خصوصیات فیزیکی و بافتی مناسب و لازم در مواد غذایی ایفا می‌کنند. این ترکیبات همچنین از نظر ایجاد طعم و عطر در غذا حائز اهمیت می‌باشند. روش‌های گوناگونی برای سنجش پروتئین ماده غذایی وجود دارد که با توجه به نوع نمونه، سرعت عمل اندازه گیری و تعداد نمونه، می‌توان هر یک را به کار برد. روش ماکروکلدال در مقایسه با سایر روش‌ها ساده‌تر و دقیق تر بوده و به عنوان یک روش استاندارد مورد قبول است.

تعیین باقی مانده دارویی در مواد غذایی

باقی مانده دارویی در مواد غذایی با منشاء دامی یکی از مهمترین ملاحظات برای مصرف کنندگان است. این مواد با تجمع در بدن انسان موجب تحریکات آلرژیک، مسمومیت، موتاسیون، ناقص الخلقه زایی و نیز موجب سرطان شده و بدینوسیله سلامت انسان را تهدید می‌نمایند. همچنین دلایلی وجود دارد که انتقال باقی مانده آنتی بیوتیکها از طریق غذا به انسان ممکن است محیط بیولوژیکی ایجاد نماید که ظهور سویه‌های جدید میکروبی در داخل بدن میزبان را تسهیل کند. در آزمایشگاه‌های کنترل کیفی مواد غذایی با بهره مندی از امکانات و تجهیزات پیشرفته آزمایش‌های مربوط به تعیین باقیمانده دارویی، سموم و حشره کش‌ها در مواد غذایی با منشا دامی و مواد گیاهی انجام می‌شوند.

سنجش میزان هیستامین در مواد غذایی

هیستامین یک ماده طبیعی است که به وسیله بدن موجودات زنده تولید شده و همچنین در بسیاری از غذا ها موجود می باشد. در بدن هیستامین بر اثر استرس و عوامل ایجاد کننده آلرژی ایجاد شده و موجب واکنش های گوناگون در افراد و موجودات مختلف می شود. هیستامین به عنوان یکی از مهمترین آمین های بیوژنیک نیز شناخته می شود. انسان و دام و طیور در صورت خوردن غذاهای حاوی سطوح بالای هیستامین مانند ماهی، کنسرو ماهی و یا پودر ماهی دچار مسمومیت می‌شوند. افزایش سطوح هیستامین در این نوع مواد غذایی معمولاً بعنوان یک شاخص فساد تلقی شده و در اثر فعالیت باکتری ها ایجاد می شود.کارشناسان آزمایشگاه‌های آنالیز مواد غذایی اندازه گیری میزان هیستامین مواد غذایی و خوراک دام و طیور را به عنوان یک روش مطمئن جهت تعیین کیفیت مواد غذایی توصیه می‌کنند.

کنترل میکروبی و کیفی مواد غذایی جهت صادرات و واردات

تمامی مواد غذایی که از ایران صادر و یا به کشور وارد می شوند می باید گواهی نامه صادراتی مطابق با قوانین سازمان دامپزشکی کشور و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران داشته باشند. این قوانین شامل تائید ات آزمایشگاهی مبنی بر سلامتی و ایمن بودن مواد غذایی برای مصرف کنندگان می‌باشد. همچنین اطلاعات لازم جهت درج بر روی بر چسب مواد غذایی و رعایت تمهیدات لازم جهت ممانعت از هر گونه کاهش کیفیت در ماده غذایی از دیگر اقداماتی است که می‌باید توسط آزمایشگاه معتبر و مورد تأئید وزارت بهداشت و سازمان پزشکی کشور به انجام برسند.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 09202909907 خانم ناسوتی تماس حاصل فرمایید.

در معرض قرار گرفتن با فلزات سنگین

مواد غذایی- کنترل کیفیت مواد غذایی- آزمایشگاه مواد غذایی- آزمایشگاه صنایع غذایی- آزمایش میکروبی- آزمایش میکروبی مواد غذایی- آزمایش سموم- سم شناسی- مایکوتوکسین- آزمایش میکروبی آشامیدنی- آزمایش دارویی- هیستامین- سجنش هیستامین



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...