خرید سنگ
to top

مسئول فنی صنایع غذایی کیست؟


8219
زمان مطالعه: 7 دقیقه, 12 ثانیه

مسئول فنی- مسئول فنی کارخانه- مسئول فنی کارخانه مواد غذایی- مسئول فنی کارخانه آرایشی و بهداشتی- وظایف مسئول فنی- فرآیند ثبت نام مسئول فنی- مسئول فنی واحد غذایی- مسئول فنی حرفه ای- مسئول فنی متخصص



صفر تا صد آنچه در موذد مسئول فنی باید بدانیم

مسئول فنی- مسئول فنی کارخانه- مسئول فنی کارخانه مواد غذایی- مسئول فنی کارخانه آرایشی و بهداشتی- وظایف مسئول فنی- فرآیند ثبت نام مسئول فنی- مسئول فنی واحد غذایی- مسئول فنی حرفه ای- مسئول فنی متخصص

در هر کارخانه ای هدف، تولید بهترین محصول است؛ محصولی که از هر جهت مطلوب و بدون عیب و نقص باشد و در عین حال ضایعات بسیار کمی داشته باشد. برای رسیدن به این هدف باید بر تولید محصول های مختلف نظارت و کنترل داشت؛ یعنی ماده خام از همان ابتدا که به کارخانه می اید، تا زمانی که پس از تغییرات و تبدیلات لازم، بسته بندی شده و برای عرضه آماده میشود، باید تحت کنترل و آزمایش باشد. این کار را مسئول فنی هر کارخانه انجام میدهد. از طرفی، توجه خاصی که به بهداشت و کیفیت محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی به دلیل ارتباط مستقیم آن ها با سلامتی انسان ها میشود، ضرورت حضور مسئولان فنی را که وظیفه شان کنترل کیفیت و بهداشت این مواد است به روشنی بیان میکند. نظارت و سرپرستی دائم فنی و بهداشتی کارخانه ها به عهده مسئول فنی است.

مسئول فنی صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی کیست؟

مسئول فنی صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی کسی است که بر همه مراحل تولید، از تهیه مواد اولیه تا بسته بندی و توزیع یک کالا نظارت دارد.

ویژگی های مسئول فنی صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی

  • دقیق و ریزبین است: این فرد نمونه ای از محصول تولید شده در کارخانه را آزمایش کند. پس، دقت و تمرکز و ریزبینی از ویژگی های او محسوب میشود.

  • متعهد و مسئولیت پذیر است: اگر خطایی در مراحل مختلف کار تولید وجود داشته باشد، از آن چشم پوشی نمیکند و آن را گزارش میدهد.

چطور مسئول فنی صنایع غذایی شویم؟

اگر به این شغل علاقه مندید، ابتدا باید مدرک کارشناسی را در یکی از رشته های علوم و صنایع غذایی ، مهندسی کشاورزی گرایش صنایع غذایی، علوم تغذیه، شیمی، میکروبیولوژی، مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی، دریافت کنید. با داشتن مدرک این رشته میتوانید برای درخواست استخدام به جامعه مسئولان فنی صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی مراجعه و فرم پر کنید. در مرحله بعد، به کارخانه ها معرفی می شوید.

 

وظایف و مسئولیت های مسئول فنی

  • حضور فعال در کارخانه در ساعات تولید و بسته بندی

  • کنترل بهداشتی و کیفی کلیه بخش های یک کارخانه مانند سالن تولید، انبار مواد اولیه و انبار محصول نهایی

  • کنترل بهداشتی کارگران و دستگاه های تولید

  • انجام دادن آزمایش های لازم

  • گزارش کاستی ها یا خطا ها به کارفرما و در صورت عدم توجه او، گزارش به اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی

  • صدور مجوز ورود مواد اولیه به کارخانه و مجوز خروج محصول نهایی از کارخانه

محاسن شغل مسئول فنی صنایع غذایی

  • برای کسانی که اهل تحقیق و آزمایش هستند، این شغل میتواند مطلوب و رضایت بخش باشد.

معایب شغل مسئول فنی صنایع غذایی

  • از محدودیت های این شغل این است که بیشتر کارخانه های مواد غذایی در شهر های کوچک یا در اطراف شهر های بزرگ واقع شده اند و ممکن است فاصله زیادی تا اماکن مسکونی داشته باشند. از طرفی، سر و کار داشتن با کارگران برای مسئولان فنی خانم گاهی دشوار است.

معایب شغل مسئول فنی صنایع غذایی

مراحل گرفتن پروانه مسئول فنی صنایع غذایی

پس از پذیرش از سوی کارخانه، بایستی برای گرفتن پروانه مسئول فنی در یک دوره آموزشی که وزارت بهداشت (بخش معاونت غذا و دارو) برگزار می کند، شرکت کنید. پس از امتحانی که در پایان دوره از شما گرفته میشود، گواهی آن را دریافت خواهید کرد. اعتبار پروانه مسئول فنی پنج ساله است و برای تمدید آن، مسئول فنی باید طی این مدت در دوره های آموزشی عمومی، تخصصی و سیستم های مدیریت کیفیت و ایمنی، شرکت و امتیاز لازم را کسب کند و گواهی های این دوره ها را به حوزه نظارتی مربوط تحویل دهد. هر چه سال های خدمت شما بیشتر شود، رتبه بالاتر و حقوق بیشتری دریافت خواهید کرد. کارگاه ها و کارخانه های صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، محل کار این افراد هستند. اتاق مسئولان فنی در واقع آزمایشگاهی است که در آن نمونه های تولیدی کارخانه را آزمایش میکنند. این آزمایش ها به ویژه در مورد مواد خوراکی باید بسیار دقیق باشد تا اگر کوچک ترین میکروبی در آن ها وجود دارد، مشخص شود و مسئول فنی تذکر دهد تا بلافاصله مشکل برطرف گردد. فضای این شغل، کارگری است و مسئولان فنی بیش از همه با کارگران سر و کار دارند. آن ها با بازرس های موسسه استاندارد، بازرس های وزارت بهداشت، و کارشناس های بهداشت محیط نیز در ارتباطند.

فرآیند ثبت نام مسئول فنی در سامانه

  1. ورود به سامانه تیتک

  2. ورود به بخش ثبت اشخاص حقیقی و حقوقی  

  3. ثبت صلاحیت مسولین فنی

  4. وارد کردن نام کاربری و رمز عبور نکته : ضروریست تمام مدارک بارگذاری شده بصورت صحیح کامل و خوانا، اسکن و بارگذاری گردد. مدارک شامل:

  5. عکس رنگی

  6. اصل کارت ملی و شناسنامه

  7. گواهی امضا (ضروریست بصورت محضری باشد)

  8. کارت پایان خدمت (برای آقایان)

  9. اصل مدرک تحصیلی

  10. دوره های آموزشی (حداقل دوگواهی طی دوره شامل گواهی توجیهی بدو خدمت و گواهی طی دوره آزمایشگاه ) سوابق کاری در صورت وجود

نکات حائز اهمیت در فرآیت ثبت نام

  1. خاطر نشان می سازد عدم اسکن مناسب یا بارگذاری تصویر هر یک از مدارک و یا عدم بارگذاری هر یک از بندهای مربوطه موجب رد صالحیت مسئولین فنی می گردد.

  2. وارد کردن هر گونه مشخصات اعم از آدرس و شماره تماس و ایمیل جعلی و غلط تخلف محسوب شده و درصورت مشاهده برابر مقررات اقدام خواهد شد. پس ازتکمیل تمامی بندها و پس از بررسی مجدد، گزینه ارسال به کارشناس را انتخاب نموده و پس از هماهنگی با کارشناس مربوطه و با به همراه داشتن اصل مدارک بارگذاری شده جهت تایید به محل معاونت و نزد کارشناس مربوطه مراجعه نمایید. در این مرحله در صورت تایید کارشناس ، ثبت صالحیت فرد به پایان رسیده و فرد تائید شده ، واجد شرایط احراز مسئولیت فنی در صورت دریافت درخواست کاری از طرف واحد تولیدی می می باشد. پس از دریافت درخواست از طرف واحد تولیدی کلیه تعهدات و وظایف مسئول فنی برابر ضوابط و مقررات یادآوری شده و در صورتی که مسئول فنی درخواست را بپذیرد مدیریت واحد پس از پرداخت هزینه از طریق سامانه قادر به چاپ کارت فعالیت مسئول فنی مراحل به شرح زیر توضیح داده شده بوده که به منزله ی پروانه مسئولیت فنی می باشد.

  3. ظرف مدت 24 ساعت از زمان پرداخت فیش از طریق سامانه ، یک رمز عبور به شماره تماس یا ایمیل مسئول فنی ارسال می گردد. در واقع این رمز مسئول فنی را قادر می سازد برای فرآیند های ثبت منبع واحد تولیدی اخذ پروانه ها بهداشتی و مجوزهای صادرات و اخذ کد IRC و ... اقدام نماید. لذا پاسخگویی و عواقب قانونی، در صورت واگذاری این رمز به فرد دیگری یا از دست دادن رمز به هر شکلی بر عهده ی خود مسئول فنی میباشد. مسئول فنی باید نسبت به تهیه مهر شامل "نام و نام خانوادگی و شماره پروانه فعالیت " اقدام نماید. کارت فعالیت صرفا با مهر و امضای مسئول فنی و مدیر عامل دارای اعتبار است.

  4. عدم ارائه کارت مسئولیت فنی به کارشناسان نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی در زمان تولید به منزله عدم حضور مسئول فنی بوده و برابر مقررات اقدام خواهد شد.

  5. هر گونه تخطی از تعهدات و مسئولیتهای مربوطه تخلف محسوب شده و برابر مقررات اقدام می گردد. نکته: هر گونه استعفاء و عزل یا انتصاب مسئول فنی باید پیشاپیش به این مدیریت اعلام و به تایید مدیریت نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی استان برسد.

فرآیند صدور کارت مسئول فنی 

  1. ثبت نام مدیرعامل

  2. ورود به سامانه تیتک

  3. ورود بخش ثبت اشخاص حقیقی و حقوقی

  4. ورود به بخش مربوطه حقیقی یا حقوقی

  5. انتخاب رمز عبورو نام کاربری

  6. تکمیل مشخصات و بارگذاری مدارک در سامانه

  7. انتخاب مسئول فنی از سیستم

  8. پرداخت فیش پس از تایید درخواست از طرف مسئول فنی مورد نظر

  9. انتخاب گزینه کارت چاپ

  10. مهر و امضای کارت صادره

  11. نکته: کارت صادره صرفا با مهر و امضای مدیریت و مسئول فنی دارای اعتبار می باشد

  12. ورود مسئول فنی به سامانه تیتک

کنترل های لازم که مسئول فنی باید انجام دهد

  • كنترل مواد اولیه مصرفی در كارخانه

  • كنترل آب مصرفی

  • نظارت بر بهداشت در واحد تولیدي که شامل

    • بهداشت عمومی کارخانه

    • بهداشت کارکنان

    • بهداشت شخصیتی کارکنان

    • نظارت بر بهداشت و تجهیزات خط تولید

  • تفکیک بخش های آلوده از استریل

  • نظارت بر اجرای برنامه کنترل حشرات و جانوران موذی

  • نظارت برتولید محصول مطابق با پروانه ساخت

  • تایید عملکرد دستگاه های تولید

  • کنترل نهایی محصول تولیدی

  • اقدام در جهت انجام نمونه برداری در خط تولید

  • کنترل کیفی محصول نهایی

  • کنترل محصول نا منطبق

  • آموزش کارکنان

  • نظارت بر اجرای برچسب گذاری محصول

کنترل های لازم که مسئول فنی باید انجام دهد:

مسئول فنی- مسئول فنی کارخانه- مسئول فنی کارخانه مواد غذایی- مسئول فنی کارخانه آرایشی و بهداشتی- وظایف مسئول فنی- فرآیند ثبت نام مسئول فنی- مسئول فنی واحد غذایی- مسئول فنی حرفه ای- مسئول فنی متخصص



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...