خرید سنگ
to top

مراحل و تجهیزات کارخانه سس کچاپ


1422
زمان مطالعه: 7 دقیقه, 16 ثانیه

سس- سس کچاپ- تولید سس- خط تولید سس- کارخانه تولید سس- تولید سس کچاپ- کارخانه تولید سس کچاپ- خط تولید سس کچاپ- فروش سس کچاپ- قیمت فروش سس کچاپ- قیمت خرید سس کچاپ



مراحل و تجهیزات کارخانه سس کچاپ

سس- سس کچاپ- تولید سس- خط تولید سس- کارخانه تولید سس- تولید سس کچاپ- کارخانه تولید سس کچاپ- خط تولید سس کچاپ- فروش سس کچاپ- قیمت فروش سس کچاپ- قیمت خرید سس کچاپ

سس کچاپ همان سس قرمزی است که از گوجه فرنگی های رسیده به دست می آید و جزء چاشنی های پرطرفدار محسوب می گردد که برای مزه دادن به غذا استفاده می شود. در فرمولاسیون صنعتی سس کچاپ از مواد اولیه ای همچون شکر، گوجه فرنگی، فلفل، سرکه، پیاز و تثبیت کننده های مجاز همچون صمغ های مجاز و نشاسته استفاده می گردد. سس کچاپ معمولاً کنار غذا هایی که به سرعت تهیه می گردند قرار می گیرند . سس های کچاپ در بسته بندی و برند های مختلفی تولید می شوند و طعم بسیار خوبی دارند که برای غذا های فست فودی ، چیپس ها ، خورشت مرغ و سایر تنقلات کاربرد دارند .جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راه اندازی کارخانه سس با شماره تماس 09202909907 خانم ناسوتی تماس حاصل فرمایید.

تاریخچه سس کچاپ

در گذشته به هر سسی که در تولید و تهیه آن از سرکه استفاده می شد سس کچاپ می نامیدند که به مرور زمان سس کچاپ امروزی در بین مردم محبوب گردید و این محبوبیت سس کچاپ بر گرفته از مردم آمریکا می باشد زیرا علاقه بسیار زیادی به گوجه فرنگی دارند .

مواد اولیه برای تولید سس گوجه فرنگی

  • گوجه فرنگی

  • سرکه

  • شکر

  • نمک

  • فلفل

  • میخک

  • دارچین

* گاهی از پیاز، کرفس و ادویه جات دیگر هم در تولید سس گوجه استفاده می کنند.

تاریخچه سس کچاپ    

مراحل تولید سسس کچاپ

1- در مرحله اول گوجه ها به وسیله ی سورتینگ جدا سازی می شوند.

2- سپس مرحله شستشوی گوجه است.

3- بعد از شستششوی گوجه ها ، گوجه ها را با دستگاه کراشر خرد می کنند.

4- برای تولید سس کچاپ بایستی در اول رب گوجه فرنگی تهیه کرد و رب گوجه فرنگی را با آب و شکر در مخزن پیش پخت اختلاط نموده و در حرارت و گرمای مناسب قرار داده می شود سپس در آن پیاز ، سیر و سایر مواد افزودنی که در فرمولاسیون سس کچاپ قرار دارد اضافه می گردد ، در ادامه هنگامی که پروسه پخت که در اثر فشار اتمسفریک و یا خلاء به پایان رسید به داخل مخزن وارد می شوند . بعد پخت اولیه و غلیظ شدن ، سس به مرحله بعدی راه پیدا می کند که در این قسمت و قبل از ریخته شدن نمک و سرکه به سس کچاپ خلاء برداشته می شود البته اگر روش پخت ، روش خلاء باشد ،سپس سس کچاپ در قرار گرفتن شرایط اتمسفریک در دمای ۹۳ درجه سلسیوس حرارت می بیند.

5- اگر در تولید سس کچاپ از گوجه فرنگی استفاده کنیم ، مرحله فیلتراسیون گوجه فرنگی را داریم و گوجه ها را از فیلترهای مخصوص رد می کنند و اگر لازم باشد قبل از انتقال سس کچاپ به قسمت فیلتر ، غلیظ کننده مجاز و همچنین مواد پایدار کننده به آن اضافه می شود. سپس در مخزن ذخیره سازی آب گوجه ذخیره می شود در مخزن ذخیره سازی ثانویه آب گوجه ای که طی فرآیندی غلیظ شده است ذخیره گوجه ها به وسیله سیستم انتقال وارد دستگاه پر کن می شوند و این دستگاه سس تولید شده را در شیشه یا کنسرو پر می کنند. در بعضی از موارد هم با استفاده از دستگاه شاست بسته بندی می شوند.

6- سس های گوجه بسته بندی شده وارد دستگاه پاستوریزاسسیون تونلی میشوند. سپس توسط دستگاه در بند درب گذاری صورت می پذیرد.

7- در مرحله آخر بسته بندی نهایی انجام می گیرد که شامل لیبل زنی ، تاریخ زنی و شیرینگ و .. می باشد و محصول نهایی آماده ورود به بازار مصرف می شود.

8- سس کچاپ با همان دمایی که در پخت اولیه داشته است در مخزن های مخصوص نگهداری می شود و از این قسمت با دمای بیشتر به سمت پر کن ها ، بسته بندی ، لیبل زنی و نگهداری قرستاده می شود ، بهتر است بدانید که برای اطمینان از رعایت های استاندارد ها حدوداً باید به مدت ۲ هفته در انبار ها قرنطینه شوند .

* البته باید بدانید که اگر برای تولید سس کچاپ از اول از رب گوجه فرنگی استفاده نکنید، به مراحل تولید اضافه می گردد و در این صورت ابتدا باید گوجه فرنگی تهیه کنید و در هنگام ورود گوجه فرنگی به کارخانه باید گوجه ها مورد نظارت افراد متخصص قرار گیرد و هنگام تایید، گوجه فرنگی ها وارد خط تولید می شوند که آن ها را باید شست و سپس خرد کرد و پخته شود که به غلظت مورد انتظار برسد و از این پس همان فرایندهایی که در بالا گفته شد بر روی آن انجام می گیرد . در حالتی که برای تولید سس گوجه از گوجه تازه استفاده شود باید مراحل شستشو ، خرد کردن ، غلیظ کردن را طی کند تا به غلظت مطلوب برسد اما در صورتی که برای تولید سس از رب استفاده شود نیازی به اجرای این مراحل نیست

قسمت های مختلف کارخانه تولید سس کچاپ

در کارخانه قسمت های مختلفی همچون واحد دریافت رب و سرکه و گلوکز، واحد پخت ، واحد پاستوریزاسیون و … وجود دارد :

  • واحد دریافت رب ، سرکه و گلوکز

رب از طریق های مختلفی همچون به وسیله تانکر ، بشکه و … به کارخانه راه پیدا می کند و واحد دریافت سرکه هم قوانین خاص خود را دارد و در اخر واحد دریافت گلوکز ، که گلوکز موجود در سس کچاپ را به صورت آماده می توان خریداری نمود که با شکر و آب بایستی مخلوط نمود . که عموماً برای تولید گوجه فرنگی استفاده از شربت گلوکز توصیه می شود

  • پاستوریزاسیون

در این قسمت سس کچاپ پخته و آماده که به سمت مخزن های نگهداری فرستاده شده است را به دستگاه های پاستوریزاسیون انتقال می دهند. پاستوریزاسیون به ۲ روش مستقیم و غیر مستقیم صورت می گیرد روش غیر مستقیم پاستوریزاسیون ، همان روش متداول و معمول پاستور کردن سس های کچاپ می باشد و روش مستقیم برای سس های فله ای که به شکل سطلی بسته بندی می شوند است که این سس ها بیشتر برای رستوران ها کاربرد دارد . . در پاستوریزاسیون مستقیم بخار آب به صورت مستقیم به محصول تزریق میشود. فرآیند پاستوریزاسیون غیر مستقیم در اینجا بصورت پوسته و لوله در نظر گرفته شده است که بخار کم فشار در سمت پوسته و سس گوجه فرنگی در سمت لوله است.

  • واحد هوا گیری

این واحد وظیفه دارد تا حباب های هوا حبس شده ای که در طی فرایند تولید در سس به وجود می آید را از بین ببرد که این عمل منجر به یکنواخت شدن سس کچاپ می شود که فوایدی دیگری همچون عمر محصول را افزایش و اکسیداسیون را کاهش می دهد .

  • واحد هموژنایزر

این واحد فیبر های موجود در سس کچاپ را کاهش داده و به سس براقیت می دهد که بعد از مرحله هموژنایزر از فیلتر هایی مخصوص به خود گذر می کنند و با دمای ۹۰ درجه سانتی گراد وارد دستگاه پرکن می شود و باعث بهبود پایداری سس کچاپ هم می شود و باید توجه داشت اگر قصد دارید در سس از ذرات جامد مانند چیلی استفاده کنید باید چیلی را قبل از رسیدن به پرکن ها مخلوط نمود .

  • واحد cip

به منظور CIP کردن واحد، یک سیستم CIP دارای 3 تانک برای سود، اسید و آب استرلیزه و دو خط ارسال و در مقابل دو خط دریافت برای برگشت CIP در نظر گرفته میشود. یکی از خطوط ارسال به منظور CIP کردن واحد دریافت مواد اولیه مورد استفاده قرار میگیرد و خط دیگر برای CIP کردن واحدهای پخت اولیه، پخت ثانویه و در نهایت هموژنایزر و پر کن، استفاده میشود.

مواد مورد نیاز بسته بندی سس

  • ورق پلی اتیلن

  • سلفون پلی اتیلن

  • پلی استر الومینیوم پلی اتیلن

دستگاه های مورد نیاز خط تولید سس گوجه فرنگی

  1. دستگاه سورتينگ ، تمام استنلس استيل

  2. دستگاه شستشوي گوجه پس از جدا سازي مواد آلوده و زائد

  3. دستگاه خردكن ( كراشر ) – نوع حلزونی تمام استنلس استیل

  4. دستگاه پري هيتر ( هات بريك)

  5. دستگاه صافي توربو ( پالپر )

  6. مخزن آب گوجه فرنگي ۳۰۰۰ لیتری با درب ورودی نفر

  7. تغليظ كننده دو مرحله ( ديگ پخت يا اواپراتور )

  8. تانك محصول ( منبع ذخيره رب گوجه )

  9. پاستوريزاتور

  10. مخزن همزن رب و نمك با ظرفيت ۱۰۰۰ ليتر ميكسردار ( مخزن نمك زني )

  11. دستگاه پركن مایعات ( فيلر ) قوطی

  12. درب بند قوطي اتوماتيك

  13. تونل پخت يا تونل پاستوريزه دوشي براي قوطي و شيشه .

  14. تاريخ زن حرارتي بر روی قوطی فلزی

  15. ميکسر کچاپ

  16. پرکن دو نازله سس

  17. دستگاه درب بندی سس

  18. دستگاه غلاف گذار درب سس

  19. دستگاه لیبل شرينگ دستي سس

  20. دستگاه تاريخ زن ( جت پرينت ) سس

  21. دستگاه شرینگ پک سس و رب

  22. دستگاه بسته بندی ساشه تک نفره سس یک دستگاه و

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راه اندازی کارخانه سس با شماره تماس 09202909907 خانم ناسوتی تماس حاصل فرمایید.

دستگاه های مورد نیاز خط تولید سس گوجه فرنگی

سس- سس کچاپ- تولید سس- خط تولید سس- کارخانه تولید سس- تولید سس کچاپ- کارخانه تولید سس کچاپ- خط تولید سس کچاپ- فروش سس کچاپ- قیمت فروش سس کچاپ- قیمت خرید سس کچاپ



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...