خرید سنگ
to top

بهترین شرکت تولیدی فولاد آلیاژی ایران


687
زمان مطالعه: 12 دقیقه, 16 ثانیه

فولاد آلیاژی- فولاد- فولاد کم آلیاژ- فولاد پر آلیاژ- فولاد آلیاژی- فولاد غیر آلیاژی- کاربرد فولاد آلیاژی- انواع فولاد آلیاژی- تولید فولاد آلیاژی- ساخت فولاد آلیاژی- تولید کننده فولاد آلیاژی- شرکت تولیدی فولاد آلیاژی- فروش فولاد آلیاژی- قیمت فروش فولاد آلیاژی- قیمت خرید فولاد آلیاژی- فروشنده فولاد آلیاژی- فولاد کروم دار- فولاد ضد زنگ کروم- فولاد نیکل- فولاد کبالت- فولاد منگنز- فولاد نیکل- فولاد تنگستن



کاربرد فولاد آلیاژی در صنعت

فولاد آلیاژی- فولاد- فولاد کم آلیاژ- فولاد پر آلیاژ- فولاد آلیاژی- فولاد غیر آلیاژی- کاربرد فولاد آلیاژی- انواع فولاد آلیاژی- تولید فولاد آلیاژی- ساخت فولاد آلیاژی- تولید کننده فولاد آلیاژی- شرکت تولیدی فولاد آلیاژی- فروش فولاد آلیاژی- قیمت فروش فولاد آلیاژی- قیمت خرید فولاد آلیاژی- فروشنده فولاد آلیاژی- فولاد کروم دار- فولاد ضد زنگ کروم- فولاد نیکل- فولاد کبالت- فولاد منگنز- فولاد نیکل- فولاد تنگستن

فولاد یکی از مهمترین فلزات در جهان است. این فلز با داشتن صرفه اقتصادی و قابلیت هماهنگ شدن با همه صنایع از جایگاه ویژه ‌ای در جهان برخوردار شده است. کمتر صنعتی در جهان وجود دارد که با فولاد و محصولات آن سروکار نداشته باشد. فولاد می ‌تواند خواص برخی از عناصر را جذب و ویژگی ‌های چشمگیری پیدا کند که به این نوع فولاد، فولاد آلیاژی گفته می ‌شود. فولاد آلیاژی در صنایعی همچون نفت، پتروشیمی، هواپیما سازی، خودروسازی، کشتی‌ سازی، ساخت قطعات مختلف و غیره کاربرد دارد.

فولاد آلیاژی چیست و چه مشخصات فنی دارد؟

فولاد خود یک آلیاژ است که از ترکیب آهن و کربن به وجود می‌ آید. این آلیاژ مهم به دلیل استحکام، مقرون به صرفه‌، ارزان و‌ در دسترس بودن، راحتی در استخراج و تولید بسیار حائز اهمیت و پرکاربرد است. از این جهت فولاد تقریبأ در تمامی صنایع دیده می ‌شود. منظور از آلیاژ فولاد، ترکیبی از فولاد، کربن و دیگرعناصر است. عنصرهایی که بیشتر برای این هدف کاربرد دارند، به ترتیب عبارتند از: منگنز، نیکل، کروم، مولیبدن، وانادیم، سیلیسیم و بور و عنصرهای کم کاربردتر عبارتند از: آلومینیم، کبالت، مس، سریم، نیوبیم، تیتانیم، تنگستن، قلع، روی، سرب و زیرکونیم. از ترکیب این عناصر با فولاد و آلیاژسازی، برخی ویژگی‌های فولاد کربن مانند: مقاومت، سختی، چقرمگی، سایش، سخت شدگی و سختی در دمای بالا بهبود می‌یابد. این ویژگی‌ها در کاربردهای ویژه‌ای چون پرّه‌های توربین، موتور جت، فضاپیماها و رآکتورهای هسته‌ای بسیار مورد نیاز است. به دلیل ویژگی‌های فرومغناطیس آهن، بعضی آلیاژهای فولاد و پاسخی که این آلیاژها در محیط مغناطیسی می‌دهند، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در موتورهای الکتریکی و ترانسفورماتورها نیز چنین است. آنچه که فولاد را نسبت به بقیه آلیاژها و فلزات منحصر به فردتر کرده امکان ساخت انواع فولاد آلیاژی با اضافه کردن برخی عناصر به آن است. به هنگام تولید فولاد و در مرحله ذوب، عناصر مختلفی را به هدف تولید فولاد با قابلیت ‌های بیشتر اضافه می‌ کنند. مهمترین این عناصر کربن بوده که تعیین کننده میزان سختی و نرمی آن است. به طوریکه هر چقدر میزان کربن بیشتر باشد حالت سختی، شکنندگی و جوش‌ ناپذیری آن نیز افزایش می ‌یابد. از همین رو کربن را به میزان متعادل در فولاد به کار می‌ برند تا جایی که هم فولاد سخت شود و هم خاصیت جوش ‌پذیری مناسبی پیدا کند.

تفاوت فولاد آلیاژی و فولاد غیر آلیاژی

در گروه‌بندی بزرگ‌تر فولادها به دو نوع فولاد آلیاژی و فولاد غیرآلیاژی تقسیم می شوند. این دو نوع فولاد در موارد زیر با هم تفاوت دارند:

  • گستره کاربری فولاد آلیاژی بسیار بیشتر از فولاد غیرآلیاژی است. فولادهای آلیاژی از آشپزخانه‌ها تا شاتل‌های فضایی امکان کاربری دارند؛ اما فولاد غیرآلیاژی کاربری محدودی داشته و بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی از آن استفاده می‌شود.

  • فولاد آلیاژی تنوع بسیار زیادی داشته و امکان تولید جدید با ترکیب خلاقانه‌تر ممکن است؛ اما در فولاد غیرآلیاژی دست مهندسین مواد بسته است و تنها با کم ‌و زیاد کردن کربن امکان تولید فولاد دارند.

  • فولاد آلیاژی از واردکردن عناصر به ترکیب فولاد در زمان ذوب ایجاد می‌شود؛ اما فولاد غیرآلیاژی تنها با ترکیب کربن و آهن ایجاد می‌شود. در فولاد آلیاژی مقدار کربن بسیار ناچیز است درحالی‌که در فولاد غیرآلیاژی مقدار کربن حداقل ۲۰ درصد است.

  • فولاد آلیاژی خاصیت مقاومت به خوردگی دارد، اما فولاد غیرآلیاژی به راحتی با اکسیژن ترکیب شده و ایجاد اکسید آهن می‌کند.

  • نوع پیشرفته‌تر فولاد آلیاژی، فولاد سوپرآلیاژی است. فولادهای سوپرآلیاژی در برابر بیش از یک سوم حرارت نقطه ذوب خود مقاوم هستند. این نوع از سوپرآلیاژها برای ساخت توربین‌های حرارتی ساخته می‌شوند. در حالی‌که در فولاد غیرآلیاژی تولید سوپرآلیاژ وجود ندارد.

انواع فولاد آلیاژی

تولیدکنندگان، از فرآیند تولید فولاد آلیاژی برای دستیابی به ویژگیهای خاص در فلزات، چه برای مقاصد صنعتی و چه برای اهداف دیگر استفاده میکنند. انواع فولاد آلیاژی به طور کل در دو دسته فولاد کم آلیاژ و فولاد پر آلیاژ قرار دارند.

  • فولاد کم آلیاژ

فولاد کم آلیاژ به آن نوع از فولاد آلیاژی اطلاق می ‌شود که کمتر از ۸ درصد عناصر آلیاژی در محتوای خود داشته باشند.

  • فولاد پر آلیاژ

فولاد پر آلیاژ برخلاف دسته قبلی بیشتر از ۸ درصد عناصر آلیاژی در آنها وجود دارد. فولاد ضد زنگ در همین دسته فولاد پر آلیاژ قرار می ‌گیرد.

انواع فولاد پر آلیاژ عبارتند از:

  • فولاد کروم-مولیبدن

در این آلیاژ فولادی، کروم و مولیبدن به فولاد افزوده میشود؛ و میزان کربن آن 0.20 تا 0.50% است. درصد کروم حدود 0.40 تا 1.10 و درصد مولیبدن حدود 0.20 تا 0.40 است. این آلیاژ بسیار سخت، قوی و چقرمه است. همچنین، این آلیاژ در صنایع هواپیما، صنعت نفت و... استفاده میشود.

  • فولاد ضد زنگ کروم-نیکل

این آلیاژ ، حاوی حدود 18 تا 20% کروم و 8 تا 12% نیکل است. این فولاد، در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و میتوان آن را ریخته گری، پرس و ماشینکاری کرد. این آلیاژ، تحت تأثیر اسیدها قرار نمیگیرد. و به طور گسترده در لوازم خانگی، مخازن ذخیره اسیدها، تجهیزات کارخانه لبنیات و... استفاده میشود.

  • فولاد کروم-نیکل

این آلیاژ فولادی، حاوی حدود 0.55 تا 1.75% کروم و 1.10 تا 3.75% نیکل است. میزان کربن فولاد از 0.17 تا 0.43% متغیر است. این آلیاژ، چقرمه و چکش خوار و دارای محدوده الاستیک و استحکام کششی بالا است. همچنین در برابر تنشهای دینامیکی بسیار مقاوم است. این آلیاژ برای هواپیما، قطعات موتور، بلبرینگ، ابزار پنوماتیک، چرخ دنده و... استفاده میشود.

  • فولاد کروم

این آلیاژ، از محبوبیت زیادی به عنوان "فولاد کروم" برخوردار است. این ماده، حاوی 0.70 تا 1.20% کروم است. در این آلیاژ، میزان کربن فلز از 0.17 تا 0.55 متغیر است. همچنین، دارای محدوده الاستیک بسیار بالا است. بنابراین میتواند در برابر سایش، ضربه یا شوک مقاومت کند. این آلیاژ برای ابزارهای برشی، سوهانها ، فنرهای سیم پیچ اتومبیل، بلبرینگهای ساچمهای و... استفاده میشود.

  • فولاد کروم-وانادیوم

این آلیاژ فولادی، حاوی کروم و وانادیوم است؛ که در آن، مقدار كروم 0.70 تا 0.90% و وانادیوم از 10/0 تا 15/0 % است؛ و میزان کربن فولاد، از 0.17 تا 0.55% متغیر است. فولاد کروم_ وانادیوم، بسیار چکشخوار و میتوان بهراحتی روی آن کار کرد. همچنین از استحکام بالایی برخوردار است و بهراحتی جوش داده میشود. این آلیاژ، ریز دانه است و در فنرهای لوکوموتیو، پیچ و مهره، پیستون، ساخت موتور دریایی و... استفاده میشود.

  • فولاد کبالت

این آلیاژ فولادی، با افزودن کبالت به فولاد پرکربن تشکیل میشود. این ماده، دارای خواص مغناطیسی است و افزودن حدود 35% کبالت به فولاد پرکربن، باعث ایجاد آهنربای دائمی با میدان مغناطیسی قوی میشود.

  • فولاد مس

این آلیاژ فولادی، حاوی مس به میزان حدود 0.15 تا 0.25% است. این ماده میتواند مقاومت بهتری در برابر اتمسفر، نسبت به فولاد کربن متوسط ارائه دهد؛ و بهجز این، هیچ تغییر قابل توجهی در خواص فولاد مشاهده نمیشود.

  • فولاد منگنز

این آلیاژ فولادی، حاوی منگنز حدود 1.60 تا 1.90% و میزان کربن فولاد از 0.30 تا 0.50% متغیر است. سخت و قوی است. این ماده، چکشخواری نسبتا خوب و مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش دارد. فولاد منگنز، ضریب انبساط حرارتی پایینی دارد. از این آلیاژ، در نقاط و سوئیچها در گذرگاههای ریلی، فنرها، چرخ دندهها، ساخت و ساز ضد سرقت و... استفاده میشود.

  • فولاد مولیبدن

این آلیاژ فولادی، حاوی مولیبدن و منگنز است؛ که درصد مولیبدن از 0.20 تا 0.30% و منگنز از 0 تا 70% متغیر است. فولاد مولیبدن، سخت و کمتر شکننده است. همچنین، مقاومت بهتری در برابر ضربه و شوک ایجاد میکند. لازم به ذکر است که این خواص را در دماهای بالا حفظ میکند؛ و بهراحتی جوش داده میشود. این آلیاژ برای محورها، فنرها، پیچها، تیغههای رنده و... استفاده میشود.

  • فولاد نیکل-کروم-مولیبدن

این آلیاژ فولادی، حاوی نیکل، کروم و مولیبدن است. همچنین، حاوی درصد کمی از منگنز، فسفر، سیلیکون و گوگرد میباشد. درصد نیکل از 0.40 تا 2.00، کروم از 40/0 تا 90/0 درصد و مولیبدن از 15/0 تا 30/0 درصد متغیر است. میزان کربن فولاد از 0.28 تا 0.40 متغیر است. این آلیاژ را نمیتوان بهراحتی جوش داد و در دماهای بالا نیز نرم نمیشود. همچنین، در برابر تنشهای دینامیکی میتواند مقاومت کند. این آلیاژ، برای قالبهای ریختهگری تحت فشار، سطل زبالهی دستگاه تراش دندانها و... استفاده میشود.

  • فولاد نیکل-مولیبدن

این آلیاژ فولادی، حاوی نیکل و مولیبدن است. همچنین حاوی درصد کمی از منگنز، فسفر، سیلیکون و گوگرد است؛ که درصد نیکل از 1.65 تا 3.75 مولیبدن از 0.20 تا 0.30 متغیر است. همچنین، میزان کربن فولاد از 0.17 تا 0.23 متغیر است. این آلیاژ، در طول کوئنچ کردن تغییر شکل نمییابد و بهراحتی میتوان عملیات گرمایی را روی آن انجام داد. همچنین، این فولاد دارای چقرمگی خوبی است. از این آلیاژ در صنعت نفت، صنعت هواپیما و... استفاده میشود.

  • فولاد نیکل

این آلیاژ فولادی، حاوی 3 تا 3/50% نیکل و میزان کربن فولاد از 0.15 تا 0.50% متغیر است. این ماده سخت، چقرمه و در برابر خوردگی مقاوم است. این آلیاژ برای صفحات دیگ بخار، پرههای پروانه، فولاد سازه و... استفاده میشود. هنگامی که مقدار نیکل حدود 18 تا 40% باشد، به عنوان "فولاد پرنیکل" شناخته میشود.

  • فولاد تنگستن

این آلیاژ فولادی، حاوی تنگستن به میزان حدود 5 تا 7% و میزان کربن فولاد از 0.50 تا 1.00% متغیر است. همچنین گاهی اوقات به عنوان "فولاد با سرعت بالا" شناخته میشود. فولاد تنگستن، سخت است و میتواند قدرت برش خود را در دمای بالا حفظ کند. این آلیاژ برای متهها، ابزارهای ماشین تراشکاری، کاترها و... استفاده میشود.

  • فولاد وانادیوم

این آلیاژ فولادی، حاوی وانادیوم در حدود تنها 0.20 درصد است. بنابراین؛ مقدار کمی وانادیوم خواص فولاد را تغییر میدهد. این آلیاژ، بسیار قوی و چکش خوار است. همچنین، قادر به مقاومت در برابر شوک و محدوده الاستیک آن زیاد است. این آلیاژ برای فنرها، قطعات خودرو و... استفاده میشود.

کاربرد فولاد آلیاژی

فولاد یکی از پرکاربردترین فلزات در سطح جهانی است. فولاد آلیاژی به دلیل داشتن ویژگی‌ های همچون سختی، چقرمگی، مقاومت به سایش و خوردگی، شکل ‌پذیری و غیره برای ساخت موتور جت، پره ‌های توربین، رآکتورهای هسته ‌ای، فضاپیماها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. لازم به ذکر است که فولادهای آلیاژی پاسخ های مختلفی در محیط‌ های مغناطیسی می‌ دهند و از این جهت برای ساخت موتورهای الکتریکی و مبدل‌ ها کاربرد دارند.

فولاد کم‌آلیاژ

فولادهای کم‌آلیاژ مانند فولادهای کم‌کربن دارای ساختار فریتی هستند و از گرید آستنیتی متمایز می‌شوند. آن‌ها دارای محتوای آلیاژی کمی هستند. ریزساختار این نوع از فولاد کاملا متنوع است و محدود به فریت نمی‌شود. فولادهای کم‌آلیاژ با افزودن کروم، مولیبدون و دربعضی موارد نیکل از دیگر فولادهای آلیاژی متمایز می‌شوند. این عناصر در غلظت‌های بسیار کم به فولاد اضافه می‌شوند که مقدار آن از 5 درصد گفته شده، کمتر است. فولادهای کم‌آلیاژ به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند.

فولاد پرآلیاژ

فولادهای پرآلیاژ به طور گسترده‌ای برای مقاومت در برابر خوردگی در محیط‌های آبی و در محیط‌هایی که از گاز و مایعات با دمای بالای ۶۵۰ درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود. این آلیاژهای فولادی در ترکیب ساختمانی خود بیش از ۸ درصد دیگر عناصر را داشته و همین موجب تغییرات مکانیکی در آن‌ها می‌شود.
خصوصیات مکانیکی این گریدها با عملیات حرارتی تفاوت خواهد کرد. البته در گریدهایی که آلیاژ نیکل و کروم بیشتر از ۲۰ و ۳۰ درصد است، تغییر خصوصیت مکانیکی به عملیات حرارتی بستگی نداشته و بسته به ترکیب و مقدار عناصر خصوصیات مکانیکی آن‌ها متفاوت خواهد بود. برای این ‌که فولاد پرآلیاژ شناسایی شود باید به این نکته توجه داشت که میزان عناصر در ساختار فولاد بیش از ۸ درصد است. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین نوع فولاد پرآلیاژ فولاد زنگ ‌نزن است که شامل فولادهای کروم‌دار است.

فولاد پرآلیاژ

فولاد آلیاژی برسام

شرکت فولاد آلیاژی برسام یکی بزرگترین تولیدکنندگان انواع فولاد آلیاژی در ایران و یکی از مدرنترین کارخانه های تولید فولاد آلیاژی دنیا می باشد. این شرکت سالیان متمادی در این زمینه فعالیت دارد. این شرکت تولیدکننده قطعات فولادی فلزات رنگی و ریخته گری ریخته گری قطعات چدنی (خاکستری و داکتیل)، فلزات رنگی (آلومینیوم برنز، فسفر برنز،نیکل برنز)، آلومینیوم و برنج بوده و مجهز به پیشرفته ­ترین تجهیزات و برخوردار از بالاترین سطح دانش فنی روز دنیاست که امکان تولید فولادهای آلیاژی و مخصوص را با بهترین کیفیت و منطبق با استانداردهای بین المللی میسر ساخته است. محصولات این شرکت در صنایع خودرو سازی، ماشین سازی، نفت و گاز و پتروشیمی، ابزارسازی، نیروگاهی، ریلی، ساخت لوازم پزشکی و جراحی و سایر صنایع ویژه کاربرد وسیع دارد. برای مشاوره و سفارش انواع محصولات با شماره 09125394838 مهندس علیرضا طاهری تماس حاصل فرمایید.

انواع محصولات تولیدی فولاد آلیاژی برسام

فولاد پرآلیاژ

فولاد آلیاژی- فولاد- فولاد کم آلیاژ- فولاد پر آلیاژ- فولاد آلیاژی- فولاد غیر آلیاژی- کاربرد فولاد آلیاژی- انواع فولاد آلیاژی- تولید فولاد آلیاژی- ساخت فولاد آلیاژی- تولید کننده فولاد آلیاژی- شرکت تولیدی فولاد آلیاژی- فروش فولاد آلیاژی- قیمت فروش فولاد آلیاژی- قیمت خرید فولاد آلیاژی- فروشنده فولاد آلیاژی- فولاد کروم دار- فولاد ضد زنگ کروم- فولاد نیکل- فولاد کبالت- فولاد منگنز- فولاد نیکل- فولاد تنگستن



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...