خرید سنگ
to top

کارت کالای یارانه ای را از کجا بگیرم


348
زمان مطالعه: 5 دقیقه, 5 ثانیه

بعد از دو ماه دیگر هیچ یارانه‌ ای تحت عنوان یارانه نقدی و معیشتی به مردم تعلق نخواهد گرفت و یارانه تنها به صورت کالابرگ الکترونیکی به مردم پرداخت خواهد شد. تا زمانی که زیرساخت‌ های فنی برای کالابرگ الکترونیکی آماده شود که احتمالاً یک یا دو ماه باشد، کمک معیشتی به صورت نقدی پرداخت خواهد شد و هر وقت کالابرگ الکترونیکی آماده شد، تناسب میزانی که به عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود، از سوی دولت با مردم در میان گذاشته خواهد شد.



کارت کالاهای یارانه ای را از کجا بگیرم

کالابرک- کوپن- کارت کالای یارانه ای- کارت اعتباری یارانه- کارت اعتباری- کارت یارانه- ارز ترجیحی- کالابرگ- کارت کالای دولتی- کارت کالا

با تصمیم دولت برای اصلاح نظام پرداخت، ارز ترجیحی که به یکسری از کالاها اختصاص یافته است حدف شده و یارانه کالاهای اساسی به مردم داده می شود. زمزمه حذف ارز ترجیحی و تخصیص آن به مردم از مدت ها قبل از سوی دولتمردان مطرح بود و رفته رفته اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی کاهش یافت تا اینکه دولت ابراهیم رئیسی تصمیم به اصلاح ارز ترجیحی گرفت. 19 اردیبهشت 1401 رئیس جمهور ابراهیم رئیسی در یک گفتگوی زنده تلویزیونی به تشریح برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی پرداخت. او در اینباره گفت: " تخصیص ارز ترجیحی که از سال ۹۷ شروع شد، به کالاهای زیادی اختصاص پیدا کرد. اما از همان ابتدا معلوم بود که چند قیمتی بودن ارز مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌ کند. مدت کوتاهی که گذشت، دولت قبلی خودش متوجه این قضیه شد. لذا تلاش کرد که ارز ترجیحی را از کالاهای مختلفی حذف کند. نهایتاً اختصاص ارز ترجیحی به ۷ کالای اساسی کاهش یافت که شاید اگر همان زمان که قیمت ارز حدود ۱۱ تا ۱۲ تومان بود، تدبیری برای ساماندهی ارز ترجیحی صورت می گرفت، از الان خیلی کم‌ هزینه‌ تر بود" . همچنین از تاریخ 20 اردیبهشت برای مدت یک تا سه ماه، سه دهک اول جامعه هر نفر حدود ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌ کند و این رقم برای دهک‌ های چهارم تا نهم به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان است. این یارانه، جایگزین یارانه ۴۵،۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی می شود. در حقیقت یارانه های نقدی و معیشتی با یارانه جدید تجمیع می شود و همه ی این یارانه‌ ها باهم در قالب این یارانه‌ ی جدید واریز می شوند.

کارت کالاهای یارانه ای را از کجا بگیرم

بعد از دو ماه دیگر هیچ یارانه‌ ای تحت عنوان یارانه نقدی و معیشتی به مردم تعلق نخواهد گرفت و یارانه تنها به صورت کالابرگ الکترونیکی به مردم پرداخت خواهد شد. تا زمانی که زیرساخت‌ های فنی برای کالابرگ الکترونیکی آماده شود که احتمالاً یک یا دو ماه باشد، کمک معیشتی به صورت نقدی پرداخت خواهد شد و هر وقت کالابرگ الکترونیکی آماده شد، تناسب میزانی که به عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود، از سوی دولت با مردم در میان گذاشته خواهد شد. کالابرگ الکترونیکی، برابر قانون و به عدالت نزدیک‌ تر است و ظرفیت تبدیل شدن به گرانی را ندارد تا در این میدان مردم تنها نمانند و مشکلی خصوصاً برای خانواد‌ه‌ های نیازمند نخواهد بود.

آیا کالابرگ الکترونیکی همان کوپن است؟

طرح کالابرگ الکترونیکی تفاوت‌ هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است. بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیکی از تابستان سال ۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد. بر این اساس قرار است همان کارت ‌بانکی که افراد با آن یارانه می گیرند به کالابرگ الکترونیکی تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ ها سهمیه ی کالا‌های اساسی ‌خود را دریافت کنند‎‎. بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیکی هر چند ماه یک بار شارژ می شود. یارانه اعتباری که تحت عنوان کالابرگ الکترونیکی به مردم تعلق خواهد گرفت مانند یارانه نقدی نیست. بلکه در کارت افراد اضافه می شود و آن ها می‌ توانند از طریق آن کالا خریداری کنند. با اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی کالاهای ضروری معیشتی به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم ارائه خواهد شد.

آیا کالابرگ الکترونیکی همان کوپن است؟

کارت کالای یارانه ای از کجا بگیریم؟

قرار نیست کارت جدیدی به عنوان کالابرگ الکترونیکی تعریف شود بلکه همان کارت یارانه نقدی یا کارت بانکی مردم بر اساس کد ملی آن ها ملاک است. یعنی همان کارت بانکی که مردم از آن استفاده می‌ کنند. بانک مرکزی بر اساس کد ملی افراد اعتبار را به کارت بانکی یا کارت یارانه ی آن ها واریز می‌ کند و مردم می‌ توانند از طریق یارانه اعتباری یا همان کالابرگ الکترونیکی کالا بخرند. میزان شارژ اعتبار در کارت بانکی یا کارت یارانه‌ ای به اندازه مابه‌التفاوت قیمت شهریور سال گذشته با قیمت جدید است. مثلأ اگر کالایی ۳۰ هزار تومان بوده و با برداشته شدن ارز ترجیحی به ۵۰ هزار تومان می‌ رسد ۲۰ هزار تومان به اندازه ی مابه‌التفاوت آن کالا در قالب یارانه به حساب فرد واریز شده و آن فرد ۳۰ هزار تومان را از جیب می‌ دهد و ۲۰ هزار تومان مابه التفاوت از اعتبارش هزینه می‌ شود. منتها تأکید بر این است که ابتدا باید اعتبار در کارت شارژ شده و سپس ارز ترجیحی حذف شود.

با کالابرک الکترونیک از کجا خرید کنیم؟

خرید کالا از همه فروشگاه‌ های مواد غذایی که دارای کارتخوان هستند شدنی است. اما باید آن دستگاه کارتخوان در بانک مرکزی تعریف شده باشد. یعنی نمی‌ شود مردم آن اعتبار را در فروشگاه پوشاک خرج کنند. بلکه آن اعتبار مختص فروشگاه‌ هایی است که مواد غذایی به فروش می‌ رسد. این کار تضمینی برای تأمین امنیت غذایی است. در مرحله ی اول مردم می‌ توانند هر کالایی را بخرند و ممکن است در مرحله ی دوم در صورت درخواست دولت، کالاها محدود به اقلامی همچون گوشت، مرغ و تخم مرغ شود.

چه کالاهایی با قیمت حمایتی عرضه می شوند؟

هیئت دولت به پیشنهاد مشترک وزارت خانه‌های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت و به استناد تبصره 2 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فهرست کالاهای یارانه ای را به شرح زیر تصویب کرد. بر این اساس 3 کالای اساسی گندم، آرد و نان به همراه انواع واکسن، شیر خشک، کیسه خون و داروهای ساخته شده برای بیماری های خاص جزو کالاهای یارانه ای هستند.

لیست کالاهای یارانه‌ای

همچنین انواع حاملهای انرژی مانند بنزین، گازوییل، نفت سفید، گاز مایع، نفت کوره، سوخت هوایی نیز جزو کالاهای یارانه طبقه بندی شده‌اند و صادرات آنها منوط به کسب مجوزهای لازم را از وزارت نفت می‌باشد.

کالابرک- کوپن- کارت کالای یارانه ای- کارت اعتباری یارانه- کارت اعتباری- کارت یارانه- ارز ترجیحی- کالابرگ- کارت کالای دولتی- کارت کالا



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...