خرید سنگ
to top

راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه با سهیم شو


848
زمان مطالعه: 10 دقیقه, 33 ثانیه

بستر کشت یکی از ملزومات پرورش گل و گیاه می باشد . بستر یا محیط کشت به مواد جامدی گفته می‌شود که در کشت‌های بدون خاک مثل هیدروپونیک، به جای خاک استفاده شده و گیاه یا بذر جهت رشد در آن استقرار می‌یابد. قدیمیترین بستر کشتی را که همه ما آن را به خوبی میشناسیم خاک نام دارد.



راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه با سهیم شو

بستر کشت یکی از ملزومات پرورش گل و گیاه می باشد. بستر یا محیط کشت به مواد جامدی گفته می‌شود که در کشت‌های بدون خاک مثل هیدروپونیک، به جای خاک استفاده شده و گیاه یا بذر جهت رشد در آن استقرار می‌یابد. قدیمیترین بستر کشتی را که همه ما آن را به خوبی میشناسیم خاک نام دارد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی بشر توانسته است برای کم کردن مشکلات ناشی از آلودگی خاک و همچنین افزایش بهروری در کشاورزی، انواع مختلفی از بستر های کشت را ابداع نماید. خاک بستر کشت متناسب با نوع گیاه و شرایط مناسب برای رشد ریشه گیاه تعیین می شود. حاصلخیزی، رطوبت، تهویه، PHخاک، مقدار EC و … از جمله عواملی هستند که کیفیت خاک را مشخص می کنند.

راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه با سهیم شو

انواع بستر کشت

خاک بستر کشت انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به خاک معدنی، مخلوط بدون خاک بر پایه زغال سنگ نارس، مخلوط بدن خاک و پوست نارگیل، بستر های سست، ماسه، پرمیت، ورمیکولیت، بستر های سست (پشم کوهی)، شن و سنگریزه، کاشت در آب (هیدروپونیک)، کاشت در هوا (آمیوپونیک) و … اشاره کرد. بطورکلی بسترهای کشت متداول عبارتند از:

پرلایت

پیت ماس

هوموس

ورمی کمپوست

کوکوپیت

ورمیکولیت

کمپوست

پرلیت

راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه با سهیم شو

ترکیبات بستر کشت

یک بستر کشت خوب باید دارای ذرات ریز و درشت با نسبت مناسب باشد تا ظرفیت نگهداری آب و تخلخل در حد مطلوبی حفظ شود.

موادی مانند پرلیت، پوست درختان، پیت درشت و … ذرات درشت بستر را تشکیل می‌دهند. این ترکیبات به سرعت آب را آزاد می‌کنند؛ از این رو، ظرفیت نگهداری آب بستر را کاهش می‌دهند، اما در مقابل، باعث افزایش تخلخل هوای بستر کشت می‌شوند.

موادی مانند پیت (تورب)، کمپوست، کوکوپیت و … که ذرات ریز بستر را تشکیل می‌دهند، ظرفیت نگهداری آب بستر کشت را افزایش داده و میزان تخلخل هوای آن را کاهش می‌دهند.

انتخاب بستر کاشت مناسب

نوع کاشت و نوع گیاه نقش مهمی در انتخاب بستر کاشت دارند. بستر کشت باید شرایط مناسب برای رشد ریشه را فراهم کند. عواملی مانند نوع گیاه و حجم ریشه، عمق نفوذ ریشه، تراکم بوته، طول دوره رشد، نحوه کاشت و تکثیر بر انتخاب نوع بستر تأثیر گذار هستند.

یک بستر با ذرات درشت برای ظروف کشت و تولیدات گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بسترهای با ذرات درشت با توجه به طول منافذ و سلول‌های ایجاد شده، میزان حرکت آب در طول بستر کم است.

در حالی که، بستر با ذرات ریز برای جوانه‌زنی بذر به کار می‌رود. در حالی که در بسترهای با ذرات ریز به دلیل تعدد منافذ و سلول‌ها و حرکت آب از سلولی به سلول دیگر، میزان حرکت و گسترش آب در طول بستر زیاد است.

انتخاب بستر کاشت مناسب

ویژگی های بستر کاشت ایده آل

1. از لحاظ شیمیایی خنثی و پایدار باشد

2. کاملا استریل باشد

3. از زهکشی مناسبی برخوردار باشد

4. ظرفیت نگهداری رطوبت آن بالا باشد

5. در برابر تغییرات PH مقاوم باشد

6. ظرفیت تبادل کاتیونی آن بالا باشد

ویژگی های بستر کاشت ایده آل

مراحل تولید بستر کشت

بستر کشت گیاه دارای چهار وظیفه اصلی بزای رشد گیاه است که عبارتند از : 1- مخزن مواد غذایی 2- نگهداری آب و در دسترس قرار دادن آن برای گیاه 3- تبادل گازی بین ریشه و اتمسفر 4- محل استقرار گیاهان .

1- اجزای محیط رشد :

الف) مواد آلی: 1- پیت 2- کوکوپیت 3- پوست درختان 4- خاک برگ 5- کود دامی

ب) مواد معدنی : 1- ورمی کولیت 2- پوکه 3- پرلیت 4- پشم سنگ

مواد آلی

پیت : پیت بقایای گیاهان مردابی و نی است که در زیر آب در حالت نیمه پوسیده (تخمیر) می باشد . ترکیبات پیت بسته به نوع و مقدار مواد حالت تخمیر و درجه اسیدی متفاوت است . رنگ پیت خزه از خرمایی روشن (حداکثر تجزیه) تا قهوهای (حداقل تجزیه) متغیر است . این بستر جایگزین خاک برگ است و علاوه بر نگهداری رطوبت ,خطرانتقال بذر علف هرز یا بیماری ها در آن وجود ندارد .

کوکوپیت : این نوع پیت از پوسته نارگیل تهیه می شود و چون حاصل تجزیه نیست با سایر پیت ها متفاوت است و ظرفیت کاتیونی آن نیز کمتر از پیت خزه و سایر پیت ها است .

پیت نخل : این پیت هم نوعی از پیت ها محسوب می شود که البته تحقیقات در مورد این نوع پیت در مرکز تحقیقات ایران در حال انجام می باشد .

پوست درختان: پوست درختان دارای لیگنین است که تجزیه آن کند تر از سلولز است. سلولز برای تجزیه شدن نیاز به اضافه کردن نیتروژن دارد .

خاک برگ : خاک برگ حاصل پوسیده شدن برگ درختان غیر مثمر است . برای تهیه آن برگ گیاهان را روی هم قرار داده و آن را کمی مرطوب می کنند 3-2 بار آن را به هم می زنند تا تجزیه سریع صورت گیرد .

کود دامی : ظرفیت تبادل کاتیونی کود دامی زیاد و نگهدارنده مناسبی برای مواد غذایی است و نیز دارای نیتروژن , فسفر , پتاسیم , وعناصر کم مصرف نیز می باشد. کود گاوی پوسیده بهترین نوع کود مورد استفاده در گلخانه است . کود مرغی دارایی آمونیاک بیش از حد بوده وبه ریشه شاخه و برگ صدمه می زند .

مواد معدنی

ورمی کولیت : ورمی کولیت یک سنگ ازجنس سیلیکات میکا است که در 1000 درجه سانتی گراد گداخته شده و آب آن از بین رفته است . هر ذره از کانی ورمی کولیت دارای ضخامت نازکی است که به صورت موازی روی هم قرار دارند و بین آنها رطوبت قرار دارد و محیط مناسبی برای جوانه زنی بذر و ریشه زایی و قلمه ها است . ورمی کولیت به دلیل قابلیت نگهداری آب , مواد غذایی , تهویه و وزن مخصوص ظاهری پایین یک محیط کشت بدون خاک محسوب می شود

خاک رس : هدف از کاربرد آن تغییر خاصیت فیزیکی محیط کشت است . ویژه گی ها :مقاوم به شکستن است , دارای منافذ کافی برای تهویه می باشد , ظریت تبادل کاتیونی آن بالاست .

پرلیت : پرلیت سلیکات سفید خاکستری آتشفشانی است که در اثر خرد شدن و دمای بالا آب خود را از دست داده و ذرات سفید باحجره های مسدود ایجاد می کند . پرلیت جانشین شن برای تهویه محیط کشت است . مزیت عمده آن نسبت به شن سبکی وزن آن است .

پشم سنگ : پشم سنگ مخلوط پوکه زغال سنگ , بازالت , سنگ آهک و کف آهن است که در دمای 1600 درجه سانتی گراد ذوب شده است و پس از سرد شدن به صورت رشته در می آید . آمیخته ان با پیت خزه یا پوست کاج برای کشت مناسب است . پشم سنگ دارای مقادیر کمی کلسیم , منیزیم , گوگرد , آهن , مس و روی است که البته مقادیر این عناصر برای رشد گیاه کافی نیست .

1- اجزای محیط رشد :

2- بستر خاکی

خاک مورد استفاده باید دارای بافت سبک (شنی ، لومی) باشد و نفوذ پذیری مناسبی داشته باشد. اگر خاک کمی سنگین باشد می توان با اضافه کردن مقداری شن شسته عاری از آهک و گچ به همراه کمپوست به طوری که از نظر مصرف میزان مورد نیاز جنبه اقتصادی داشته باشد آن را اصلاح نمود . تقویت خاک های سبک را به وسیله ی کودهای حیوانی می توان انجام نمود. همچنین در صورت نفوذ پذیری کم می توان از لوله های مشبک پلی اتیلن و نصب در زیر شیشه های خاک استفاده نمود این روش می تواند زهکشی لازم برای خاک تاسیس نماید.

ضد عفونی کردن خاک :

معمولاً خاک های بستر دارای بذر علف های هرز گیاهان انگل، انواع قارچها و باکتریها مضر و بعضی آفات می باشد. لذا برای پیشگیری از خسارت نیاز به ضد عفونی بستر خاک حداقل به عمق 25 سانتی متر می باشد که به روشهای زیر انجام می شود :

1. ضدعفونی بوسیله بخار آب

2. ضد عفونی بوسیله اشعه خورشید

3. ضد عفونی بوسیله سموم

2- بستر خاکی

3- تغییر دادنPH :

• PHمناسب: PHمحیط یا محلول غذایی برای رشد گیاه بسیار مهم است. هر گیاهی محدوده PH خاصی دارد که خارج شدن از این محدوده باعث کم شدن رشد یا حتی مرگ گیاه می شود. PH کمتر از 5/4 یا بیشتر از 9 صدمات سختی به ریشه گیاه وارد می کند و اثرات زیان آوری روی رشد گیاه دارد.

چنانچه سطح PH تغییر کند تاثیر مستقیمی در دسترسی گیاه به مواد غذایی می گذارد. اکثر مواد مغذی در PH 6 - 7/5 در دسترس گیاه می باشند. وقتی که سطح PH خیلی زیاد یا کم شود مواد مغذی در محلول قفل شده و از دسترس گیاه خارج می شوند.

اگر تشخیص دادید که PH بیش از اندازه قلیایی است می توانید خاصیت اسیدی آن را با افزودن اسید سولفوریک یا پایین آورنده های PH افزایش دهید.

اگر تشخیص دادید که PH بیش از اندازه اسیدی است می توانید خاصیت قلیایی آن را با افزودن جوش شیرین یا بالا آورنده های PH افزایش دهید. هنگام تنظیم PH مهم است که مقادیر را کم کم اضافه کنیم تا اینکه PH یکباره تغییر نکند و همچنین بدانیم که چه موقع به سطح PH مطلوب می رسیم.

باید PH محلول غذایی را هنگام ترکیب و استفاده و نیز هر چند روز یکبار اندازه گیری کنید و آن را در حد مطلوب نگهداری کنید.

3- تغییر دادنPH

تولید بستر کشت گیاه در خانه

برای کسب اطلاعات بیشتر و راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه در خانه با شماره 09198133354 مهندس حسن نژاد تماس بگیرید.

راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه در خانه با سهیم شو

راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه در خانه تنها یکی از ده ها طرح پیشنهادی شرکت سهیم شو می باشد. شما می توانید با کمترین سرمایه گذاری از مبلغ بیست میلیون تومان تا دویست میلیون تومان طرح های تولیدی و خدماتی سود ده دریافت کنید . برای کسب اطلاعات بیشتر و راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه با شماره 09198133354 مهندس حسن نژاد تماس بگیرید. کارشناسان ما در شرکت سهیم شو صفر تا صد فرآیند راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه در خانه را برای شما ترسیم می کنند و بعد از بررسی و تصمیم نهایی، پکیج طرح توجیهی و مراحل اجرایی را دریافت خواهید کرد که شامل موارد زیر می باشد:

ارائه طرح توجیهی و اقتصادی

همراهی برای جانمایی طرح

همراهی در اخذ مجوزات لازم

معرفی ماشین آلات با کیفیت و قیمت مناسب

معرفی مواد اولیه با کیفیت و قیمت مناسب

آموزش روشهای تولید وبسته بندی

تهیه بسته بندی

کمک در جهت طراحی نوع بسته بندی

معرفی سرمایه گذار

معرفی به بانک جهت اخذ تسهیلات

تبلیغات رایگان

معرفی خریداران تضمینی محصولات

همراهی در فروش بیشتر

همراهی جهت احداث واحد صنعتی

معرفی نمایشگاه ها و فرصتهای نمایشگاهی

معرفی بازاریابها و عمده فروشها

راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه در خانه با سهیم شو

شرکت سهیم شو در زمینه راه اندازی خطوط تولید خانگی سابقه کار طولانی و حرفه ای دارد و با توجه به سرمایه شما و در نظر گرفتن تمامی موارد، طرح توجیهی قابل قبول و مطابق با سرمایه شما را ارائه می دهد. تولید بستر کشت گیاه در خانه یک کسب و کار کم هزینه و بسیار پرسود از نظر اقتصادی می باشد. برای راه اندازی این خط تولید با کارشناسان ما در شرکت سهیم شو تماس بگیرید تا تمامی موارد مطابق با بودجه در نظر گرفته شما توسط کارشناسان ما بررسی شود و بهترین شرایط کاری با سود بالا برایتان راه اندازی گردد. شرکت سهیم شو در زمینه های مختلفی از جمله راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه در خانه موفقیت های بسیاری کسب کرده است و قادرند با تمامی شرایط بودجه و محل احداث بهترین خط تولید را راه اندازی می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه با شماره 09198133354 مهندس حسن نژاد تماس بگیرید. مشاورین ما در کمترین زمان با شما تماس گرفته و خدمات زیر را ارائه خواهند داد:

مشاوره تلفنی تا تحقق نتیجه دلخواه شما

مشاوره حضوری تا سه جلسه

امکان بازدید از مکانهای صنعتی و خدماتی مرتبط با طرح شما

بازدید از ماشین آلات و دستگاههای مورد نیاز طرحتان

اطلاع از شرایط و قوانین و مراحل اخذ مجوزات

اطلاع از میزان سود دهی شغل مد نظرتان

دریافت پیشنهادات سرمایه گذاری از سهیم شو

اطلاع از جدیدترین طرح ها

راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه در خانه با سهیم شو

راه ارتباطی ما

راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه در خانه با سهیم شو

برای کسب اطلاعات بیشتر و راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه با شماره 09198133354 مهندس حسن نژاد تماس بگیرید.

با تشکرگروه سهیم شو

مقاله در حال بروزرسانی می باشد.

تولید در خانه- کار در خانه- کسب و کار خانگی- کار خانگی- کارآفرینی- خود اشتغالی با سهیم شو- کسب و کارخانگی با سهیم شو- کارآفرینی با سهیم شو- خود اشتغالی- کار در خانه با سهیم شو- تولید بستر کشت گیاه در خانه- تولید بستر کشت گیاه - خط تولید بستر کشت گیاه در خانه- راه اندازی خط تولید بستر کشت گیاه در خانه- خط تولید بستر کشت گیاه



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...